جدیدترین اخبار
۲۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۴ سیاسی کد خبر :204308

دفاع عضو جامعه مدرسین از ائمه‌جمعه؛ شما به اغتشاشگران نمی‌گفتید آشغال؟! /کسانی که پرچم ایران را آتش زدند خیرخواه نیستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید: شما به کسانی که یک هفته کشور را اشغال کنند و با بدترین برخوردها و خشونت‌ها عین داعش عمل کنند، چه خواهید کرد؟ این افراد هم همان کار داعشی‌ها را انجام داده‌اند.
بحث پیرامون خطبه‌هایی که از تریبون‌های نماز جمعه مطرح می‌شود، همچنان مورد تحلیل و بررسی چهره‌های مختلف سیاسی کشور است. هرچند در این بین افراد زیادی مخالف بکاربردن برخی الفاظ از این تریبون مقدس هستند، اما بعضا هستند کسانی که از این نوع بیانات دفاع کرده و آن را شایسته برخی از مردم می‌دانند.

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با تاکید بر اینکه در ابتدا باید مردمی که مخاطب امامان جمعه هستند را دسته بندی کرد، گفت: کسانی که به جمهوری اسلامی «نه» می گویند و یا به رهبری جسارت می کند، به اعتقاد شما اجنبی نیستند؟

ممدوحی در ادامه با نسبت دادن برخی از افرادی که در تجمعات اخیر اغتشاش ایجاد کردند به داعش، تاکید کرد: کسی که می خواهد به امامان جمعه انتقاد بکند باید به همین افراد انتقاد کند. نه به کسی که به چنین رفتارهایی انتقاد کرده است. باید به آنها بگویند که چرا کار داعشی ها را می کنید؟

مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با او را در ادامه بخوانید:
در روزهای اخیر شاهدیم که بسیاری از چهره‌های سیاسی به ادبیاتی که از سوی امامان از تریبون‎های نماز جمعه مطرح می‎شود، انتقاداتی را وارد می ‏کنند. چرا ائمه جمعه از چنین واژگانی برای بیان مخالفت‌های خود استفاده می‎کنند؟ آیا این موضوع به پایگاه اجتماعی آنان آسیب نمی‌رساند؟

واقعیت این است که ابتدا باید به این موضوع دست یافت که آن مردمی که مورد خطاب امامان جمعه قرار می‌گیرند، چه کسانی هستند. آن کسی که پرچم جمهوری اسلامی را آتش می‌زند، به اعتقاد شما کیست؟ کسی که بی‎خود و بی‎جهت به یک روحانی چاقو می زند و او را می کشد، یا دکان مردم را غارت می کند، یا شیشه ها را می شکند، یا وضعیت ناهنجاری را ایجاد می کند و سبب ناامنی می شود به عقیده شما کیست؟ اینها واقعا چه کسانی هستند؟ آیا واقعا خیرخواه مردم هستند؟ کسانی که به جمهوری اسلامی «نه» می گویند و یا به رهبری جسارت می کنند، به اعتقاد شما اجنبی نیستند؟ آیا اینها در خط دشمنان ما نیستند؟ من از شما این سوال را می پرسم!

ایرادی که به امامان جمعه وارد می‎شود این است که چرا با ادبیاتی نرم‌تر صحبت نمی‎کنند…
شما اگر خودتان بخواهید این کسانی را که شعارشان شعار اسراییل و امریکا است، مورد خطاب قرار دهید، چه خواهید کرد؟ خود امریکا می گوید که ما از اینها حمایت کرده ایم، شعار آنها را ترجمه کنید؛ همینی است که در داخل ایران سر دادند. به نظر شما اینها چه کسانی هستند؟ اینها مصلح جامعه هستند؟ اصلا اینها جزئی از جمعیت ایران هستند؟ اصلا می توان گفت که اینها خیرخواه کشور هستند؟

یعنی شما موافق بکارگیری چنین ادبیاتی از تریبون نماز جمعه هستید؟
شما خودتان در برابر این افراد چه خواهید گفت؟

جایگاه من با جایگاه امامان جمعه قطعا فرق دارد…
این ها مضر هستند برای جامعه یا نیستند؟

اگر مضر هم باشند حداقلش این است که باید ادبیاتی درمورد آنها به کار برده شود که بیشتر جنبه جذب حداکثری داشته باشد…

افراد با هم فرق دارند. بعضی از افراد هستند که اگر بخواهیم با آنها صحبت کنیم ولو اینکه ایراد و اشکال هم دارند و حتی اشتباه هم کرده اند باید از طریق درست وارد شویم. اما با کسانی که یک هفته کشور را اشغال کنند با بدترین برخوردها و خشونت‌ها عین داعش عمل کنند، چه خواهید کرد؟ شما به داعشی‎ها چه می‏ گفتید؟ نمی‎گفتید که این اغتشاشگران آشغال هستند؟ اگر بخواهید از داعشی‎ها تعبیری داشته باشید این را نمی‌گویید؟

داعشی‎ها چه کار می‎کردند؟ این افراد هم همان کار داعشی ها را انجام داده اند. اتفاقا کسی که می خواهد به امامان جمعه انتقاد بکند، باید به همین افراد انتقاد کند. نه به کسی که به چنین رفتارهایی انتقاد کرده است. باید به آنها بگویند که شما چرا کار داعشی ها را می کنید.

ولی همین رفتارها نتایج خوبی هم به بار نیاورده است. نسلی که پای منبرها و تریبون‎های نماز جمعه می‎نشینند، میانگین سنی بالایی دارند. جوان‎ها استقبال کمتری از این برنامه‎‏ها و تریبون‎ها دارند…

واقعیت این است که این موضوعات را به تازگی بر سر زبان‎ها انداختند که جوان‎ها حضور کمتری در نمازهای جمعه دارند. ما در راهپیمایی این دفعه دیدیم که همه جوان بودند. اینهایی که همه آمده بودند از نسل سوم انقلاب بودند و فریادها و عصبانیت‎شان هم از همه بیشتر بود. اینهایی که تا یک گوشه چشمی در موضوع سوریه به آنها اشاره شد و مثل سیل راهی آنجا شدند همه از نسل جوان بودند. آنهایی که برای اعتکاف به دانشگاه‎ها و مساجد و حسینیه‎ها می‎آیند همه جوان هستند. اینهایی که در ایام محرم در عزاداری‏‎ها شرکت می‎کنند همه جوان هستند. اینکه جوانان دیگر رغبتی ندارند به نماز جمعه بیایند، ساخته برخی اذهان است. اینگونه نیست. البته شاید در نمازهای جماعت جمعیت کمتری حضور داشته باشند اما در جاهایی که حساس است، جوانان حضور چشمگیری دارند.

وبگردی

روی خط خبر

  • حملات سایبری ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی آسیب زد
  • هیچ‌گونه مشکل امنیتی در سواحل مکران وجود ندارد
  • دموکرات‌ها یادداشت خود در مورد پرونده روسیه را منتشر کردند
  • مذاکرات نظامی عربستان و سودان در ریاض
  • مصرف موادمخدر در کمین کودکان پرخاشگر
  • اختلاف ایران و عربستان با ذهنیت برد- باخت حل نمی شود
  • میرزایی نیکو: امیدوارم دولت بالای ۸۰ درصد بودجه مترو را تخصیص دهد
  • آتش‌نشانی بر اساس قانون وظیفه‌ای برای نجات انسان‌ها ندارد
  • سامانه ۱۴۲۰ تامین اجتماعی در نوبت عصر هم پاسخگوی بیمه‌شدگان است
  • تهیه نقشه حریم گسل‌ها در سازمان زمین‌شناسی/منبع اصلی ریزگردها از کانون‌های داخلی
  • مذاکرات پشت در‌های بسته؛ «کلاه‌قرمزی» می‌آید؟
  • این مرد، دلیل طفره ترامپ برای خروج از برجام
  • «به اضافه مستند» این هفته و مسأله حفظ محیط زیست
  • سهم ۶۶ درصدی تلگرام و اینستاگرام از جرایم فضای مجازی
  • “زلزله”، “کم‌آبی” و “فرونشست” از مخاطرات طبیعی ایران
  • سناریوی جدید اوپک برای کنترل بازار چیست؟
  • برگزاری حراج سکه فردا در بانک کارگشایی
  • سیف: افزایش نرخ ارز به دلیل التهابات زودگذر بازار بود
  • ۵۴ کشته و زخمی در حملات عدن/ داعش بر عهده گرفت
  • دریافت وام به ازای طلا
  • سال آینده آخرین مهلت حذف کنکور است
  • آخرین وضعیت پرونده حمید بقایی
  • کره شمالی: احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا تا ۲۰۰ سال دیگر وجود ندارد
  • عربستان: بین‌المللی کردن مدیریت حرمین شریفین اعلام جنگ علیه ماست
  • وزیر علوم: اتهامات دانشجویان باید در دانشگاه‌ها رسیدگی شود حتی اگر اتهامات آنها در خارج از حیطه دانشگاه‌ اتفاق افتاده باشد
  • جدال داغ فقهی در عربستان بر سر این موضوع: زنان می توانند به زیارت قبور بروند یا نه؟
  • تقاضای جهانی نفت تا ۲۰سال آینده به بیشترین میزان می‌رسد
  • افزایش هزار مگاواتی پیک مصرف برق پایتخت
  • لزوم توجه به ساختار فرماندهی حادثه برای سازه‌های سبک و جدید امروزی
  • پایان سفته‌با‌زی در معادن