برجام‌تحریم‌هایی‌راکه‌باید برمی‎داشت، برداشت

    کد خبر :203672

از ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای امضای قراردادهای تجاری با ایران گرفته تا افزایش تولید و صادرات نفت، همگی به لطف قدرت دیپلماسی و تلاش تیم مذاکره‌کننده ایران در نشست با قدرت‌های بزرگ دنیا به وجود آمده است.

به گزارش شهروند، در آستانه ٢سالگی برخی از ناکامی و برخی دیگر از کامیابی توافق هسته‌ای می‌گویند. توافقی که روی کارآمدن ترامپ آینده آن را با ابهام مواجه کرد. به گفته مرد دیپلماسی ایران توانسته تحریم‌هایی که باید برمی‌داشت، برداشت.

از ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای امضای قراردادهای تجاری با ایران گرفته تا افزایش تولید و صادرات نفت، همگی به لطف قدرت دیپلماسی و تلاش تیم مذاکره‌کننده ایران در نشست با قدرت‌های بزرگ دنیا به وجود آمده است.

عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه که در دوازدهمین همایش سراسری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی سخن می‌گفت، اظهار داشت: موانعی که برجام قرار بود بردارد، کاملا برداشته شده و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده تحریم یا مانعی را بردارد و برنداشته است.

او که کاسه صبرش از عملکرد برخی از رسانه‌های داخلی لبریز شده بود، گفت: زمانی یکی از سرمایه‌گذاران خارجی ٢٠٠‌میلیون دلار در استانی سرمایه‌گذاری کرده بود اما بعد کمی دچار تردید شده بود.

استاندار به من می‌گفت: «وقتی دلیل این تردید را جویا شدیم، سرمایه‌گذار گفته مترجم من می‌گوید صداوسیمای ایران دایم می‌گوید تحریم‌ها باقیمانده و ایران از برجام هیچ دستاوردی نداشته است، حالا چگونه من در این شرایط سرمایه‌ام را به ایران منتقل کنم؟او با تأکید بر این‌که باید به این فضای منفی پایان داد و دایم نگوییم «دستاورد ما از برجام هیچ بوده»، ادامه داد: ما همین امسال ٤٠‌میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم که همه پولش هم از طریق بانک به حساب بانک مرکزی وارد شده و بسیار شفاف و روشن است.

عراقچی با اشاره به تمایل اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران، ادامه داد: درست در همین زمانی که آقای ترامپ وعده داده بود، از برجام خارج خواهد شد؛ یعنی ١٢ ژانویه موفق شدیم مذاکره با ایتالیایی‌ها برای دریافت (٦‌میلیارد دلار) خط اعتباری را امضا کنیم.

در همان دوران یک‌میلیارد دلار با اتریشی‌ها قرارداد بستیم که اجرایی هم شد و تأسیس نخستین بیمارستان هسته‌ای از دستاوردهای قرارداد با اتریشی‌هاست.او با اشاره به دیگر دستاوردهای ایران از برجام گفت: امروز ایران نفتش را می‌فروشد، پتروشیمی‌اش را صادر می‌کند، دنیا دارد با ما کار می‌کند، تحریم‌های اصلی بانکی برداشته شده، هواپیمایمان را می‌خریم و آنچنان ثبات سیاسی داریم که بیش از ٧٠‌درصد از مردم در انتخابات شرکت می‌کنند؛ این چیزهاست که آمریکایی‌ها را عصبانی کرده و می‌خواهند به هر قیمتی جلوی برجام را بگیرند.

عراقچی درخصوص این‌که چرا ترامپ علیرغم وعده‌های زیادی که درخصوص پاره‌کردن برجام یا خارج‌شدن از آن داده است، تاکنون نتوانسته است آنها را عملی کند، گفت: دلیل اصلی این است که ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود، چراکه با موانع زیادی روبه‌روست؛ یکی پایبندی اروپایی‌ها به برجام، حمایت روسیه و چین از این توافقنامه و اسناد شورای امنیت و درنهایت استحکام درونی خود برجام است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه گفت: آمریکایی‌ها درحال حاضر به شرکت‌ها و بانک‌ها فشار وارد می‌کنند تا با ایران وارد کار نشوند و این کار را با ایجاد یک فضای سرگردانی و ابهام انجام می‌دهند.عراقچی با اشاره به وعده‌های چندماهه ترامپ برای خروج از برجام یا تردیدهای مکرر او گفت: آمریکایی‌ها با این شیوه یک حصار سرگردانی و بلاتکلیفی ایجاد کرده‌اند که طرف‌های تجاری نتوانند با ایران کار کنند.

او با تصریح به این‌که «ما نباید اجازه بدهیم این فضای بلاتکلیفی ادامه بیابد» گفت: باید این بازی را هرچه سریع‌تر تمام کنیم و نباید اجازه داد ترامپ این بازی را تا ابد ادامه دهد.معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان این‌که درحال حاضر جو روانی جامعه اقتصاد جهانی زیربار تهدیدهای ترامپ نمی‌رود، گفت: بعد از ١٢ ژانویه یک رغبت جدید در شرکت‌ها برای تعامل با ایران دیده می‌شود و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و اجازه ندهیم فضای بلاتکلیفی همچنان ادامه یابد و باید به این فضای بلاتکلیفی و غیرمطمئن پایان داد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه افزود: حالا که آمریکایی‌ها می‌خواهند ما را محدودتر کنند، ما باید با این فضا مقابله کنیم. ما نیاز به فضای آرامش‌بخش سیاسی داریم.عراقچی با اشاره به وعده چهارماهه ترامپ برای اظهارنظر دوباره درخصوص برجام گفت: این ٤ماهه بسیار سرنوشت‌ساز است و ما باید در ٤ماه آخر اتصالات اقتصادی خود را با کشورهای اروپایی، شرق آسیا و شرکای اقتصادی و تجاری خود بیشتر و بیشتر کنیم، زیرا این مسأله برجام را محکم‌تر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید