حذف دریافت کپی مدارک در ادارات برای احراز هویت/ استفاده از عابربانک با کارت هوشمند ملی

    کد خبر :203508

رئیس سازمان ثبت احوال کشورگفت: براساس بخشنامه دولت به سازمان ثبت احوال، این سازمان مکلف شد تا به صورت پایلوت در استان‌های( سمنان،خوزستان و قم) حذف کپی مدارک انجام شود و بعد از اجرای این طرح قرار است به زودی در سطح کشور انجام می‌شود.

حمید درخشان‌نیا رئیس سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: سازمان ثبت احوال یک ظرفیت بسیار عظیم و غنی در کشور محسوب می شود و در این سازمان، پایگاه اطلاعات جمعیت کشور وجود دارد که مهمترین پایگاه داده کشور است.

وی با اشاره ماموریت‌های متعدد سازمان ثبت احوال کشور گفت: یکی از ماموریت‌های این سازمان تولید و انتشار آمارهای جمعیتی مهاجرت است، سازمان ثبت دقیق ترین آمار را از جمعیت کشور دارد که می‌تواند برای تصمیم سازان موثر باشد علاوه بر اینکه این آمارها مرتب منتشر می‌شود.

درخشان‌نیا بیان کرد: در حال حاضر تیمی تخصصی در سازمان ثبت احوال به کار گرفته شده است که آمارهای جمعیتی چه به لحاظ تولد و چه فوت هر چند وقت یکبار توسط سازمان تهیه و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌‌گیرد.

صدور بیش از 32 میلیون کارت هوشمند ملی

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه به فرایند صدور کارت هوشمند ملی اشاره کرد و گفت: این پروژه ملی و بسیار مهمی برای تحقق دولت الکترونیک است،کارت هوشمند کلید ورود به دولت الکترونیک است و این کار با جدیت از سال 94 شروع شده است و تاکنون حدود 32 میلیون کارت هوشمند ملی صادر شده است.

وی افزود: جمعیت واجد شرایط برای دریافت کارت هوشمند، افرادی بالای 15 سال است که حدود 60 میلیون نفر هستند البته اگر بخواهیم افراد خارج از کشور را نیز حساب کنیم ممکن است 2 تا 3 میلیون به این عدد افزوده شود.

درخشان‌نیا تصریح کرد: با این جمع بندی بیش از 52 درصد از جمعیت واجد شرایط تحت پوشش سازمان ثبت احوال قرار گرفته و کارت جدید خود را اخذ کرده‌اند، ضمن اینکه حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر هم افرادی هستند که کارت هوشمند آنها مدت طولانی است که صادر شده ولی اقدامی برای دریافت کارت خود نکرده‌اند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: کسانی که تا پایان سال 1389 کارت ملی کاغذی سابق را به اصطلاح دریافت کرده‌اند، اعتبار این کارت‌ها تا پایان سال 96 به اتمام خواهد رسید و حتما باید کارت هوشمند داشته باشند که بر همین اساس سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از ابتدای امسال بر این موضوع تاکید داشته است که با توجه به اینکه ظرفیت صدور کارت هوشمند در سازمان به دومیلیون و پانصد هزار کارت در ماه رسیده است تقاضا داشتیم که مردم مراجعه کنند تا در این زمان (سال 96)این افراد کارت هوشمند خود را دریافت کنند.

صدور کارت هوشمند در مدت 15 روز

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته در حال حاضر صدور کارت هوشمند در یک بازه زمانی 15 روزه انجام می‌پذیرد.

درخشان‌نیا بیان کرد: در چند ماه گذشته هموطنان به طور جدی تر اقدام به اخذ کارت هوشمند کرده‌اند و با توجه به شرایط ثبت نام از متقاضیان به دو میلیون و پانصد هزار نفر در ماه می‌رسد و پیش بینی می‌شود تا پایان سال بخش عمده‌ای از واجدین شرایط کارت هوشمند ملی خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: متاسفانه به علت اینکه از ابتدا سال عده‌ای برای دریافت کارت هوشمند مراجعه نکرده‌اند طبیعا با توجه به ظرفیت سازمان و زمان باقیمانده تا پایان سال؛ یک عده‌ای احتمال دارد موفق نشوند تا کارتشان را تا پایان سال دریافت کنند و به همین دلیل سازمان در این خصوص پیش بینی کرده است کسانی که در دستگاه‌های اجرایی ثبت نام کنند این افراد اجازه داشته باشند تا زمان دریافت کارت هوشمند از کارت قدیمی خود استفاده کنند و قاعدتا اگر کسی اقدام نکند اعتبار کارتش به پایان میرسد و نمی‌تواند از خدمات استفاده کند. ضمن اینکه زمان اشاره شده به هیچ عنوان قابل تمدید نیست.

وی اظهار کرد: امیدواریم با همکاری هموطنان صدور کارت‌های هوشمند با سرعت بیشتری انجام گیرد و این در حالی است کارت‌های هوشمند برای جمعیت قابل توجهی از کشور صادر شده است و اهمیت خود را داردو سازمان بهره برداری از کارت را نیز در دستور کار خود قرار داد.

بهره‌برداری از کارت‌های هوشمند در کشور

درخشان نیا با اشاره به قالبیت‌های در نظر گرفته شده در کارت‌‌های هوشمند، افزود: مشخصات بیومتریک افراد شامل اثرانگشت، تصویر و امضاء الکترونیکی در این کارت‌ها پیش بینی شده است و می‌تواند به جای کارت‌های بانکی مورد استفاده قرار بگیرد که بانک ملت در هفته ثبت احوال در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای به امضاء رسید و با سایر بانک‌ها نیز از جمله بانک ملی و مسکن به زودی تفاهم‌نامه امضاء خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: کارت‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی شده که دارندگان کارت می‌توانند از این کارت‌ها برای دریافت و پرداخت پول و همچنین برای افتتاح حساب از کارت‌های هوشمند استفاده کنند و در واقع کارت‌های ملی همانند کارت‌های بانکی در استفاده از عابربانک‌ها عمل خواهند کرد.

درخشان‌نیا گفت: با هماهنگی که بانک مرکزی انجام شده است به زودی اصلاحاتی در خصوص قوانین بانک‌ها انجام خواهد شد تا بهره‌برداری از کارت‌های هوشمند در سایر بانک‌ها گسترش یابد.

وی صریح کرد: براساس بخشنامه دولت از بخش استخدامی به سازمان ثبت احوال، این سازمان مکلف شد تا به صورت پایلوت در استان‌های( سمنان،خوزستان و قم) حذف کپی مدارک انجام شود ضمن اینکه طرح اشاره شده پس از اجرای پایلوت به زودی در سراسر کشور اجرا شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: در طرح اشاره شده قرار است دستگاه‌های اجرایی برای استعلام هویت افراد از طریق پایگاه ثبت احوال اقدام کنند و با این طرح دیگر نیازی به کپی مدارک نیست.

درخشان نیا گفت: همچنین با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به زودی تفاهم‌نامه‌ای امضاء خواهد شد که کارت هوشمند در این مراکز مورد پذیرش قرار بگیرد و با این کار دیگر امکان جعل اسناد وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی را داشته است و تمامی کارها در این سازمان به صورت الکترونیک انجام می پذیرد و سازمان در حال حاضر زیرساخت‌های خوبی را دارد و سازمان آماده است تا بقیه ادرات خود را آماده کنند و از این امکانات در ثبت احوال استفاده کنند.

نصب کارتخوان‌های ویژه برای استفاده از خدمات کارت‌های هوشمند

وی ادامه داد: نصب کارتخوان‌های ویژه برای استفاده از خدمات کارت‌های هوشمند در مراکز و دستگاه‌ها از مواردی است که به طور جدی در دستور کار قرار دارد و به زودی این کارتخوان‌ها در سازمان‌ها،ادرات و سایر مراکز نصب خواهد شد.

درخشان‌نیا در خصوص وضعیت جمعیتی کشور بیان کرد: پوشش ولادت و فوت تقریبا در مهلت قانونی حدود 99 درصد است و سازمان تمامی اینها را ثبت می‌کند، جمعیتی که اعلام شده حدود 80 میلیون و 800 هزار نفر در داخل و جمعیت ایرانیان خارج از کشور هم حدود 3 میلیون 800 هزار نفر پیش بینی می شود و اگر بخواهیم جمعیت کل ایرانیان را حساب کنیم حدود 84 میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

کاهش ولادت در 9 ماه 96

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: رشد میزان ولادت عمومی در کشور 19 در هزار است، در 9 ماه سال 96 حدودیک میلیون و 140 هزار نفر ولادت در کشور ثبت شده است که از این تعداد حدود 586 هزار نفر پسر هستند و بقیه دختر که نسبت به مشابه سال گذشته حدود یک و نیم درصد کاهش ولادت داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: نسبت جنسی متولدین هم ، پسرها بیشتر است ضمن اینکه میانگین سن مادران هم حدود 28 سال است و پدران هم حدود 33 سال است که نسبت به گذشته 6 ماه برای آقایان و 4 ماه برای این خانم‌ها این سن افزایش یافته است.

درخشان‌نیا در خصوص آمارهای ازدواج و طلاق گفت: در این زمینه باید یک بازه زمانی مورد توجه قرار گیرد به طوری که ازدواج و طلاق در کشور در برخی از ماه‌ها در کشور تغییر می‌کند و همه این موارد به صورت توصیفی دقیق نسبت سنجی شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در خصوص افراد بی شناسنامه در کشور بیان کرد: در این زمینه چند دسته افراد هستند افراد فاقد شناسنامه و ورقه کسانی هستند که مدعی‌اند که ایرانی هستند اما هیچ مدرک هویتی بر مبنی بر ایرانی بودن ندارند و اینا یک گروه هستند و گروه دیگر افرادی هستند که مدارکی دارند که در این مدارک هویتی تردیدی توسط مقامات زیر صلاح حاصل شده است که این مشکوک به این است که فرد ایرانی است یا خیر، و گروه بعدی افرادی هستند که توسط مقامات قضایی و مقامات ذیصلاح ممنوع خدمات می شوند.

وی اضافه کرد: سازمان ثبت احوال از گذشته به این موضوع اهتمام داشته است و در دو سال گذشته توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است و وزیر کشور تاکید ویژه‌ای بر تعیین تکلیف این افراد دارد و همچنین نمایندگان استان‌های مرزی نیز بر این موضوع تاکید دارند.

درخشان‌نیا گفت: خوشبختانه تعداد پرونده‌های که در سازمان وجود دارد زیاد نیست و تمام مدیران استان‌های مرزی را فعال کردیم و بخشنامه‌ای تهیه شده که ماه گذشته به استان ها مرزی ابلاغ شد که این افراد باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: سازمان ثبت احوال در خصوص افراد خارجی ماموریتی را ندارد بنابراین سازمان به افرادی که از پدر و مادر ایرانی متولد می‌شوند و یا از پدر ایرانی مدرک هویتی می‌دهد اما کسانی که خارجی هستند باید به اداره اتباع مراجعه کنند و نباید با تابعیت اشتباه بگیریم و کسانی که فاقد هویت هستند باید به اداره اتباع مراجعه کنند و برایشان کارت هویتی صارد کنند و از خدمات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید