توافق ایران و اروپا برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی

    کد خبر :202719

وزارت خارجه آلمان گفته، وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا به همراه فدریکا موگرینی، با ایران بر سر برگزاری “گفت‌وگوی فشرده و خیلی جدی” درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای توافق کردند.

کشور‌های اروپایی در برابر تهدید ترامپ، فشار بر ایران را افزایش می‌دهند.

روزنامه فایننشال‌تایمز طی گزارشی از تمایل اروپا برای افزایش فشار بر ایران خبر داد و نوشت: کشور‌های اروپایی فشار بر ایران به خاطر برنامه موشک بالستیکی و نقش آن در نزاع‌های منطقه‌ای را افزایش داده‌اند.

این فشار‌های اروپایی بر ایران در قالب تلاش برای پاسخ دادن به تهدیدات ترامپ برای لغو برجام صورت گرفته است.

وزارت خارجه آلمان گفته، وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا به همراه فدریکا موگرینی، با ایران بر سر برگزاری “گفت‌وگوی فشرده و خیلی جدی” درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای توافق کردند.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، پس از دیدار مقامات اروپایی با همتای ایرانی‌شان، محمد جواد ظریف در بروکسل، به رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، درباره طرح اروپایی گزارش داد.

این دیدار یک روز قبل از هشدار ترامپ به امضاکنندگان اروپایی برجام اتفاق افتاد. رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، به اروپایی‌ها هشدار داد که این “آخرین فرصت” برای “اصلاح” برجام است.

ترامپ، توافق هسته‌ای را “بدترین” توافق توصیف کرد و در اکتبر گذشته از تایید پای‌بندی ایران به توافق خودداری کرده و آینده این توافق را در یک وضعیت نامشخص قرار داد. او ایران را به برانگیختن “افراط‌گرایی” در خارومیانه متهم کرده و برنامه موشک بالستیکی آن را یک تهدید امنیتی منطقه‌ای می‌داند.

هم‌اکنون، دیپلمات‌های اروپایی به طور فوری به دنبال کسب اطلاعاتی از مقامات کاخ سفید هستند تا بفهمند ترامپ دقیقا چه می‌خواهد و آن‌ها چگونه ممکن است خواسته‌های ترامپ را درضرب الاجل ۱۲۰ روزه برآورده کنند.

یک دیپلمات اروپایی به فایننشال‌تایمز گفت: اساسا این یک اولتیماتوم به اتحادیه اروپاست. اگر شما در چهار ماه آینده اقدام نکنید، بنابراین شما بخشی از روز فنا خواهید بود. شما جانب ایران را گرفته‌اید نه جانب ما.

به گزارش فرارو، دیپلمات دیگری گفت: ما مقدار معقولی از زمان را بدست آورده‌ایم تا به خوبی درباره آن فکر کنیم و با آمریکایی‌ها درباره اینکه این واقعا درباره چه چیزی هست، گفت‌وگو کنیم.

دیپلمات‌های اروپایی اشاره می‌کنند که اتحادیه اروپا برای مدت طولانی تمایلش برای اقدام درباره فعالیت‌های غیر هسته‌ای ایران – از جمله آزمایش‌های موشکی و درگیری ایران در نزاع‌های خاورمیانه- را ابراز کرده است. اما آن‌ها اصرار می‌کنند که بدون لغو برجام، تغییر مفاد آن غیرممکن است.

علیرغم اینکه مقامات آمریکایی گفته‌اند که گفت‌وگو‌ها با اروپایی‌ها “کاملا پیشرفته” است، دیپلمات‌ها می‌گویند که آن‌ها هنوز به توضیحات بیشتری درباره خواسته‌های کاخ سفید نیاز دارند.

تهران سعی کرده برای منع تشکیل یک جبهه بین المللی گسترده علیه جمهوری اسلامی به خاطر سیاست‌های منطقه‌ایش، با اروپا روابط خوبی داشته باشد. با این حال، تحلیلگران ایرانی هشدار می‌دهند که بدون حمایت آمریکا توافق هسته‌ای زنده نخواهد ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید