بهره برداری از پروژه «ایرانوم»/ ۵ برابر شدن دانشمندان برتر

  • آرشیو
  • دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۱۸
    کد خبر :201031

معاون وزیر بهداشت از بهره برداری از پروژه «ایرانوم» در کشور خبر داد و گفت: این پروژه فردا افتتاح می شود و از این پس آزمایش های مرتبط با دی ان ای به طور کامل در داخل کشور انجام می شود.

دکتر رضا ملک زاده در بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی راضی در محل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ما بر اساس اسناد بالادستی باید تا سال ۱۴۰۴ رتبه اول منطقه در آموزش و پژوهش باشیم و دانشگاه های ما به رتبه زیر ۲۰۰ برسند. خوشبختانه شمای کلی از وضعیت کشور نشان می دهد که ما در دو بخش سلامت و آموزش پیشرفت خوبی داشته ایم.

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش های زیادی در این دو بخش صورت گرفته و ما توانستیم اولین موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی را به عنوان یک مرکز گرنت دهنده ایجاد کنیم.

وی از ثبت بیماری ها، اجرای پروژه ایرانوم و انجام مطالعات کوهورت به عنوان بخش مهمی از فعالیت های حوزه تحقیقات وزارت بهداشت نام برد و گفت: توانستیم در این دوره ردیف های مستقل بودجه مراکز تحقیقاتی را هم افزایش دهیم.

ملک زاده افزود: ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی دارای مراکز تحقیقاتی جامع و اتاق تمیز هستند و منابع الکترونیک خریداری شده برای استفاده اعضای هیات علمی دانشگاه ها به ۴۰ هزار مجله پزشکی رایگان افزایش یافته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از ایجاد نظام «نوپا» به عنوان سامانه های مرتبط با حوزه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این سامانه ها در اختیار محققان قرار دارد و می توانند در حوزه های علم سنجی، پایان نامه ها و تحقیقات از آن استفاده کنند.

وی گفت: موسسه «نیماد» توانسته از ۸۷۵ محقق در ۱۵۷ گروه تحقیقاتی حمایت مالی کند. همچنین ۱۵۳ گروه اخلاق پژوهش و نشر ایجاد کرده ایم که در حوزه تحقیقات به اساتید کمک می کند.

ملک زاده گفت: ما توانستیم در دو دولت یازدهم و دوازدهم از ۳۳۶ پروژه تحقیقاتی علوم پزشکی حمایت کنیم.

وی اساس ثروت هر کشور را نیروی انسانی تحصیلکرده آن برشمرد و گفت: حمایت از نیروی انسانی با طرح های پزشک پژوهشگر، پست داک و افزایش کیفیت دکتری پژوهشی صورت گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ما محققان برجسته را پیدا می کنیم و به طور مستقیم از آنها حمایت می کنیم.

وی از افزایش ۵ برابری محققان برتر کشور از ابتدای دولت یازدهم خبر داد و گفت: این تعداد از ۱۰۰ نفر به ۵۳۰ نفر افزایش یافته اند. در واقع ما ۱۰ سال زودتر از افق تولید علم مان به رتبه اول منطقه در حوزه علوم پزشکی رسیده ایم.

ملک زاده یادآور شد: خوشبختانه از نظر شاخص های کیفی، استنادات در تولید علم و تولید فناوری از تولید علم نیز رشد داشته ایم.

وی افزود: ما بودجه زیادی نداشتیم اما از نظر تعداد محققان برتر در کشورهای منطقه اول هستیم و از یک هزار و ۱۱۵ محقق برتر کشور ۵۵۰ نفر آنها در حوزه پزشکی هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره افزایش تعداد دانشمندان یک درصد برتر دنیا گفت: تعداد دانشمندان ایرانی در گروه یک درصد برتر دنیا ۵ برابر شده و تعداد شرکت های دانش بنیان و محصولات آنها در گروه پزشکی به بیش از چهار هزار محصول دانش بنیان رسیده است.

وی از بهبود رتبه ایران در حوزه نوآوری خبر داد و گفت: در این حوزه هنوز ضعف داریم و باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

ملک زاده با انتقاد از بودجه ناچیز گروه تحقیقات پزشکی گفت: درصدی که به بودجه علم و فناوری قرار بود اختصاص یابد در اسناد بالادستی دو تا سه درصد است اما تنها کمتر از نیم درصد به این بخش اختصاص می یابد و این در حالی است که در حوزه علوم پزشکی در ماه دهم سال ۹۶ تنها ۱۶ درصد بودجه به ما تخصیص یافته است.

به گزارش مهر، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد بودجه حوزه علم و فناوری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید