نحوه برخورد با معلول نماها و سوءاستفاده کنندگان باید تغییر کند؛

به نام معلولین به کام سوء استفاده کنندگان / پلاک معلولین یکی از معلولین تشدید آلودگی هوا/ عکس

    کد خبر :199486

رانندگان خودروهایی با پلاک معلولین، اخیراً سالم تر از بقیه هستند و تنها برای تردد در محدوده های ترافیکی و پارک کردن در جانمایی های ویژه معلول نما شده اند؛ آنها معلولین آلودگی هوا هستند نه معلولین جسمی و حرکتی.

به گزارش بازتاب، مجوز طرح طرافیک بالاخره بعد از مدتها کش و قوس، برسر پیمان سابق خود ماند تا سال بعد آرزوی همین هوای آلوده فعلی را نداشته باشیم.

اینکه طرح جدید پیشنهادی چه مزیت ها و معایبی داشت هدف این سیاهه نیست؛ بهانه ما نگاهی به یک سوء استفاده هرچند ناچیز از یک ویژگی برای اشخاص ویژه است که ماننده یک گلوله کوچک برفی از یک بلندی پایین می آید و تبدیل به بهمنی بزرگ می شود. سوء استفاده از پلاک معلولین از سوی معلول نماها و رقم زدن ترافیک‌های سنگین در خیابان‌های تهران که بر آلودگی بیشتر هوا دامن می زند.

سردار محمدرضا مهماندار در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان اینکه اجرای طرح ترافیک جدید در محدوده زوج و فرد منتفی شده است، گفت: قطعا در سال 97 هیچ تغییری در طرح زوج و فرد نخواهیم داشت و ما تاکید داریم که هرگونه تغییرات اعمالی نباید به افزایش ترافیک در محدوده طرح ترافیک منجر شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نگرانی‌های موجود در خصوص حذف سهمیه‌های برخی از اقشار از جمله پزشکان، جانبازان و معلولان و خبرنگاران گفت: طبق توافقات انجام شده سهمیه‌های سابق به قوت خود باقی است.

حال که هیچ تغییری در طرح ترافیک قرار نیست صورت بگیرد، باید برای کاهش آلودگی هوای پایتخت، قانون های بازدارنده تصویب شود و نحوه برخورد پلیس با سواستفاده کنندگان از خوردوهای دارای سهمیه نیز تغییر کند.

پلاک معلولین که از سال 89 برای راحتی معلولان جسمی حرکتی صادر شد، حال به خاطر مزایای ویژه و واگذاری آسانش، از سوی عده ای سودجو و راحت طلب مورد سوء استفاده قرار گرفته است و هر روز شاهد زیاد شدن تعداد آنها هستیم.

زمانی که سازمان بهزیستی و پلیس راهور بر سر تحویل پلاک ویژه معلولان به تفاهم رسیدند از این روزهای شلوغ و آلوده خبری نبود. با گشتی در محدوده طرح ترافیک مشاهده خواهید کرد که پلاک های ویژه معلولین که سهمیه تردد در محدوده طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد را دارند و حتی می توانند در جانمایی های ویژه نیز پارک کنند، رانندگان و سرنشینانی سالم و سلامت دارند.

تصاویری که مشاهده می کنید حاصل یک ساعت تردد در محدوده طرح ترافیک است و با اینکه عکس برداری در حال حرکت از دیگر خوردوهایی با این نوع پلاک ممکن نبود، اما همین تعداد هم زیاد به نظر می رسد.

براساس قانون، پلاک ویژه معلولان فقط برای افرادی صادر می‌شود که معرفی‌نامه معتبر از سازمان بهزیستی داشته باشند و اسامی آنها در فهرست ارسالی سازمان بهزیستی باشد. برای اینکه این پلاک ها فقط به رانندگان معلول دارای گواهینامه تعلق بگیرد، قانونی نداریم.

یک آبدارچی شرکت‌ خصوصی و معلول از ناحیه پا به خبرنگار روزنامه جام جم گفته است کارش را به شرط گرفتن پلاک معلولین برای صاحب شرکت، بدست آورده است. رئیس شرکت با بنام کردن خودرو گرانقیمتش، سفته های بسیاری از او گرفته تا در آینده ادعای مالکیت خودرو را نکند. حال او بدون پرداخت هزینه ای در محدوده های ترافیکی در حال تردد است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام این‌که معلولان حق سوءاستفاده از پلاک‌ها و واگذاری آن به افراد دیگر را ندارند، می‌گوید: این پلاک ویژه برای معلولان جسمی شدید، متوسط نابینایان و معلولان ذهنی که نیاز به دریافت خدمات در بیمارستان‌ها و مراکز بازتوانی دارند، صادر می‌شود. پلاک معلولان جسمی به نام خودشان صادر می‌شود و به هیچ وجه پلاک به نام قیم یا اعضای درجه یک خانواده صادر نمی‌شود. البته این موضوع درباره معلولان ذهنی متفاوت است و پلاک خودرو به نام قیم آنها صادر می‌شود که این قیم پدر یا مادر است. به گفته وی، ممکن است راننده خودروی معلولان جسمی فرد دیگری باشد، اما باید معلول در خودرو حضور داشته باشد. شخص معلول جزء لاینفک خودرو محسوب می‌شود و باید هنگام تردد خودرو در خیابان‌ها جزو سرنشینان باشد.

روز به روز به تعداد خودرو های در حال تردد شهر تهران افزوده می شود و امروزه محدوده های طرح ترافیک از دیگر مناطق شلوغ تر نباشند، خلوت تر نیستند. تردد بیش از اندازه خودروهای دارای سهمیه در این محدوده با ایجاد ترافیک های سنگین، موجب درجا کار کردن خودروهای بیشتری شده و این مسئله خود دلیلی برای آلودگی بیشتر هوا است.

مسئولین محترم قوه مقننه، پلیس راهور و شهرداری ها هر چه زودتر باید برای این نوع رفتارهای غیر اخلاقی و سوءاستفاده گرانه، بازدارنده های قانونی اعمال کنند تا علاوه بر جلوگیری از همگیر شدن این ناهنجاری اجتماعی، مانع از آلودگی بیشتر هوا شوند.

گزارش از محمدرضا خزایی

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید