ترامپ دنبال جادادن کلاهک هسته‎ای در ردیف جنگ‌افزارهای متداول است

    کد خبر :199010

افشای پیش‎نویس یکی از سیاست‎های راهبردی رئیس جمهوری آمریکا، خطر وقوع درگیری‎های هسته‎ای را در آینده‎ای نه‎چندان دور، افزایش می‎دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، افشای پیش‌نویس یکی از رویکردهای سیاسی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره اتکای این کشور به تسلیحات اتمی در جنگ‌های آینده را افزایش داده است.

گفتنی است سند انتشار یافته یکی از گزینه‌های ترامپ برای بازبینی سیاست هسته‌ای آمریکا است که انتظار می‌رود در سخنرانی رسمی که وی اواخر ماه میلادی جاری (ژانویه) ایراد خواهد کرد، به آن اشاره شود.

البته وزارت دفاع آمریکا به این بهانه که نمی‌توان درباره پیش‌نویس طرح‌هایی که هنوز نهایی نشده اظهارنظر کرد؛ از شفاف سازی در این زمینه طفره رفته است.

در پیش‌نویسی که محتوای آن علنی شده است؛ دولت ترامپ مدعی است که جهان خطرناک‌تر از گذشته شده است و به همین دلیل، واشنگتن آماده است تا ضمن به‌روزرسانی زرادخانه‌های اتمی آمریکا، نقش تسلیحات هسته‌ای در نبردهای پیش رو را پررنگ‌تر کند.

بهانه آمریکا برای اتخاذ چنین تدبیری، مدرنیزه شدن زرادخانه‌های اتمی روسیه و چین و درعین‌حال، تهدید هسته‌ای کره شمالی، عنوان می‌شود.

این درحالی است که به تعبیر رسانه‌های روسی، سند افشاشده نشانه‌ آمادگی ترامپ برای نقض معاهده تسلیحات اتمی میان‌برد از راه افزایش شمار کلاهک‌هایی است که در مقایسه با انواع دیگر، از توان هسته‌ای کمتری برخوردار هستند و اصطلاحاً جنگ‌افزارهای هسته‌ای کاربردی نام گرفته‌اند.

به گفته کارشناسان، تحقق این ایده می‌تواند خطر بروز جنگ هسته‌ای را افزایش دهد.

گفتنی است سیاست هسته‌ای آمریکا آخرین بار سال میلادی ۲۰۱۰ بازبینی شد. در آن زمان، «باراک اوباما» رئیس جمهوری وقت آمریکا از تمایل خود برای کاهش نقش تسلیحات هسته‌ای سخن گفت حال‌آنکه ظاهراً ترامپ در رویکردی متفاوت به دنبال جادادن آنها در ردیف جنگ‌افزارهای متداول است!

تحقق این ایده آن هم درحالی که ترامپ ابعاد دکمه هسته‌ای روی میزش را به رخ رهبر کره شمالی می‌کشد؛ خبر از آینده‌ای نه‌چندان صلح‌آمیز می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید