انجام ۷۵ پیوند کلیه اهدایی از بیماران مرگ مغزی در مشهد

    کد خبر :196854

مدیر واحد فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در سال ۱۳۹۶ از مجموع اعضای اهدایی ۷۲ بیمار مرگ مغزی ؛۷۵ پیوند کلیه، ۵۲ پیوند کبد، هشت پیوند قلب، دو پیوند همزمان کلیه و پانکراس و دو پیوند همزمان کبد و کلیه داشته ایم.

دکتر خالقی در خصوص آمار پیوندهای انجام شده در دانشگاه، گفت: از مجموع ۲۷ مرکز دیالیز موجود در استان حدود دو هزار و ۱۰۵ بیمار دیالیزی شناسایی شده اند؛ که از این تعداد حدود ۸۰۰ نفر به عنوان افراد نیازمند پیوند کلیه در لیست انتظار قرار دارند.

وی ادامه داد: در این میان تعدادی از افراد به شکل اضطراری نیازمند انجام پیوند هستند؛ که از مجموع ۸۰۰ نفر نیازمند پیوند کلیه ۱۷۴ نفر در لیست پیوند فعال قرار دارند و در صورت وجود کلیه پیوندی می توانند از این امکان استفاده کنند.

مدیر واحد فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: متاسفانه تعداد افراد دیالیزی روز به روز در حال افزایش است. خروجی این افراد از لیست بیماران دیالیزی یا با ایجاد امکان پیوند صورت می گیرد و یا متاسفانه بیمار در لیست انتظار پیوند جان خود را از دست می دهد.

دکتر خالقی خاطر نشان کرد: از ابتدای راه اندازی مرکز فراهم آوری اعضاء در سال ۱۳۸۰ در دانشگاه مشهد تا کنون حدود دو هزار بیمار مرگ مغزی داشته ایم؛ که از این تعداد ۷۱۷ بیمار مرگ مغزی به مرحله اهدای عضو رسیده اند.

وی تصریح کرد: از مجموع اعضای اهدایی ۷۱۷ بیمار مرگ مغزی تا کنون هزار و ۲۲۷ پیوند کلیه، ۱۹۰ پیوند کبد، ۴۰ پیوند قلب، دو مورد پیوند همزمان کلیه و پانکراس و سه مورد پیوند همزمان کبد و کلیه داشته ایم؛ که در این میان ۳۲۰ کبد نیز جهت پیوند به شیراز ارسال شده است.

مدیر واحد فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ نیز از مجموع ۷۲ بیمار مرگ مغزی ۷۵ پیوند کلیه، ۵۲ پیوند کبد، هشت پیوند قلب، دو پیوند همزمان کلیه و پانکراس و دو پیوند همزمان کبد و کلیه داشته ایم.

وی به وضعیت شهر مشهد نسبت به دیگر نقاط کشور در رشد فرهنگ اهدای عضو پرداخت و بیان داشت:با وجود این که میزان اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در کشور ۱۵ است این رقم در دانشگاه مشهد حدود ۲۰ می باشد و این امکان نیز وجود دارد تا انتهای سال جاری به عدد ۲۱ نیز برسد.

دکتر خالقی این امر را نشان از موفقیت بالای واحد فراهم اوری اعضا در دانشگاه مشهد دانست و گفت: برای رسیدن به موفقیت بیشتر نیازمند فرهنگ سازی رسانه ها در استان هستیم تا مانع از دست رفتن عضو بیمار مرگ مغزی به دلیل عدم رضایت خانواده شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید