جدیدترین اخبار
۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۷ اجتماعی کد خبر :194593
معاون وزیر آموزش و پرورش با استناد بر سند تحول بنیادین خبر داد

تغییر نام وزارت آموزش و پرورش به «وزارت تربیت رسمی و عمومی»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید براینکه رویکرد اصلی و راهنمای ما در تمام اقدامات وزاتخانه و از جمله در معاونت پرورشی و فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: مطابق این سند قرار است وزارت آموزش و پرورش از یک نهاد علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به «وزارت تربیت رسمی و عمومی» تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویکردهای آن، چه در آموزش و پرورش و چه در جامعه تغییر یابد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونین و مدیران کل ستادی و استانی در خصوص مهمترین رویکردهای خود در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: طرح تدوین نظام جامع فعالیت‌های تربیتی و مدیریت مسائل تربیتی با استفاده از صاحب نظران علمی و ساختارهای قانونی از مهمترین سیاست‌های ماست.

وی با بیان اینکه قسمت‌های مهمی از قانون احیای معاونت پرورشی مغفول مانده است، از تعیین کارگروهی برای اجرای کامل مفاد این قانون درحوزه منابع انسانی ، ساختار و محتوا خبر داد.

کاظمی در ادامه گفت: باید به تربیت اخلاقی با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزی و تأکید بر مهارت‌های ده‌گانه و عنصر نشاط در فعالیت‌های فرهنگی و هنری عنایت جدی شود.

کاظمی یادآورشد: باید به استفاده ازظرفیت بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف پرورشی مخصوصا در تأسیس اردوگاه‌ها، کانون‌ها و دارالقرآن‌های غیردولتی و حتی در برگزاری اردوهای درون و برون استانی توجه ویژه‌ای شود.

وی از آغاز به کارتشکیل یک کارگروه اقتصادی ویژه در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: این کارگروه جهت بهره‌وری منابع مالی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی موجود برای ایجاد منابع مالی پایدار، تحقق و تأمین منابع مالی حوزه پرورشی ایجاد می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تمرکز بر برنامه‌های خرد اثر بخش، کم هزینه، رفتارمحور و مهارت‌ محور، توسعه فناوری اطلاعات در مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی، تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی با رویکرد سطح مدرسه با توجه به سند تحول بنیادین و سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

کاظمی افزود: تمرکز بر مدرسه به عنوان کانون اصلی تحول و تحقق تعلیم و تربیت یکی از رویکردهایی است که می توان بر اساس آن گام‌های موثری را در عرصه پرورشی و فرهنگی برداشت.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت مدیریت فضای تربیتی در مدرسه با نگاه هدایتی و نظارتی به جای اجرای فعالیت‌های تربیتی در دستور کار ماست،اظهارکرد: تغییر رویکرد حوزه پرورشی و فرهنگی از نخبه گرایی صرف به عمومی‌سازی و جریان‌سازی فرهنگی، قرآنی و دینی در سطح مدارس از دیگر رویکردهای معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش استفاده از تمام ظرفیت‌های درون و برون دستگاهی از قبیل ستاد همکاری‌ها، بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سایر تشکل‌ها را در نقش پذیری دانش‌آموزان همچنین کاهش حجم و تجمیع برنامه‌ها را از دیگر رویکردهای خود بیان کرد.

کاظمی افزود: یکی دیگر از رویکردهای معاونت پرورشی و فرهنگی حاکمیت تمرکززدایی و تفویض اختیار در تمامی فعالیت‌های تربیتی با نگاه چابک سازی و بازمهندسی ساختارها در فرآیند فعالیت‌های تربیتی است.

وی کاهش فاصله ستاد و صف را به عنوان یکی از معضلات ادارات و بخش‌های مختلف از جمله دستور کارهای خود برشمرد و اظهار کرد: کمیته کیفیت بخشی به فعالیت‌های تربیتی تشکیل خواهد شد همچنین از تجربه پیشکسوتان این عرصه در همه سطوح استفاده خواهیم کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این رویکردها و سیاست‌های اعلام شده را با جدیت دنبال خواهیم کرد .

کاظمی با بیان اینکه با تغییر رویکردها، اقدامات خوب و فعالیت‌های ارزشمند و اثر بخشی را می توان در حوزه پرورشی و فرهنگی انجام داد، اظهارکرد: فعالیت‌های پرورشی دو ویژگی منحصر به فرد دارند؛ این فعالیت‌ها را نمی‌توان با اعداد و ارقام سنجید. دیگر اینکه فعالیت‌های پرورشی کیفی و دیر بازده هستند.

وی با تأکید براینکه رویکرد اصلی و راهنمای ما در تمام اقدامات آموزش و پرورش و از جمله در معاونت پرورشی و فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: مطابق این سند قرار است وزارت آموزش و پرورش از یک نهاد علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به وزارت تربیت رسمی و عمومی تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویکردهای آن، چه در آموزش و پرورش و چه در جامعه تغییر یابد.

کاظمی با اشاره به اینکه ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم،اظهارکرد: حداقل ۵ ساعت از نظام تعلیم و تربیت باید مرتبط با فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی باشد و از همه مهمتر اینکه قرار است به جای معلم، مربی داشته باشیم.

وبگردی

روی خط خبر

  • انتقاد وزیر امور خارجه قزاقستان از زیر سئوال بردن مذاکرات آستانه
  • انتشار اولین آلبوم رسمی “سینا شعبانخانی”
  • طلال سلمان: هیچ کشوری آمادگی رویارویی نظامی با ایران را ندارد
  • چین: آمریکا مقررات سازمان تجارت جهانی را نقض می کند
  • توسعه کشت گیاهان دارویی، بسترساز اشتغال و صادرات
  • رشد ۹ برابری ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی در دولت تدبیر و امید
  • روحانی: سخت گیری های بی جا باید کنار برود
  • عبدالله ناصری: ظریف درتاریخ معاصر ایران کار بزرگی کرده است
  • رای گیری درباره آتش بس در سوریه به شنبه موکول شد
  • ازدواج افراد زیر ۱۳ سال ممنوع می‌شود؟
  • ساخت ۲۰ سد در کشور متوقف شد
  • نقد تُند حرف‌های ضیغمی درباره پاسپورت ایرانی
  • لیست سیاه جدید اصولگرایان؛ لیلا حاتمی و رفقا
  • تکمیل زیرساخت‌های متروی اهواز تا سال آینده
  • ظریف: آمریکایی ها هرچه سریعتر به تعهدات خود در برجام عمل کنند
  • هیچ فردی حق ندارد به بهانه آزادی، امنیت را مخدوش کند
  • تورم باز هم تک رقمی شد
  • ترامپ: مناقشه فلسطین پیچیده‌ترین درگیری جهان است
  • کاندولیزا رایس خواهان بازنگری در قوانین حمل سلاح در آمریکا شد
  • حسین مظفر:مسئولیت گرفتن نهضت آزادی‌ها نوعی نفوذ بود
  • وحشت آمریکا از تحقق اتحاد نظامی میان ایران و عراق
  • افزایش دستمزدها راهکار خروج از رکود
  • بسیاری از زندانیان سیاسی بعد از حوادثی بازداشت شدند که احمدی نژاد سلسله جنبان آن بود
  • سهام وال‌استریت صعود کرد/کاهش نگرانی سرمایه گذاران
  • برای دفاع از عراق در برابر توطئه های آمریکا آماده ایم
  • فیلیپین سفیر آمریکا در مانیل را احضار کرد
  • سازمان سینمایی به فیلم های همجنسگرایانه و ضدنظام مجوز نمایش داده است؟
  • تغییر ۱۸۰ درجه‌ای وظایف شهردار تهران
  • تضمینی برای توقف حملات مخالفان سوری به مناطق مسکونی وجود ندارد
  • ظریف: پایه‌های فکری و مالی داعش از بین نرفته است