جدیدترین اخبار
۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۷ اجتماعی کد خبر :194593
معاون وزیر آموزش و پرورش با استناد بر سند تحول بنیادین خبر داد

تغییر نام وزارت آموزش و پرورش به «وزارت تربیت رسمی و عمومی»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید براینکه رویکرد اصلی و راهنمای ما در تمام اقدامات وزاتخانه و از جمله در معاونت پرورشی و فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: مطابق این سند قرار است وزارت آموزش و پرورش از یک نهاد علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به «وزارت تربیت رسمی و عمومی» تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویکردهای آن، چه در آموزش و پرورش و چه در جامعه تغییر یابد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونین و مدیران کل ستادی و استانی در خصوص مهمترین رویکردهای خود در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: طرح تدوین نظام جامع فعالیت‌های تربیتی و مدیریت مسائل تربیتی با استفاده از صاحب نظران علمی و ساختارهای قانونی از مهمترین سیاست‌های ماست.

وی با بیان اینکه قسمت‌های مهمی از قانون احیای معاونت پرورشی مغفول مانده است، از تعیین کارگروهی برای اجرای کامل مفاد این قانون درحوزه منابع انسانی ، ساختار و محتوا خبر داد.

کاظمی در ادامه گفت: باید به تربیت اخلاقی با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزی و تأکید بر مهارت‌های ده‌گانه و عنصر نشاط در فعالیت‌های فرهنگی و هنری عنایت جدی شود.

کاظمی یادآورشد: باید به استفاده ازظرفیت بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف پرورشی مخصوصا در تأسیس اردوگاه‌ها، کانون‌ها و دارالقرآن‌های غیردولتی و حتی در برگزاری اردوهای درون و برون استانی توجه ویژه‌ای شود.

وی از آغاز به کارتشکیل یک کارگروه اقتصادی ویژه در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: این کارگروه جهت بهره‌وری منابع مالی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی موجود برای ایجاد منابع مالی پایدار، تحقق و تأمین منابع مالی حوزه پرورشی ایجاد می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تمرکز بر برنامه‌های خرد اثر بخش، کم هزینه، رفتارمحور و مهارت‌ محور، توسعه فناوری اطلاعات در مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی، تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی با رویکرد سطح مدرسه با توجه به سند تحول بنیادین و سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

کاظمی افزود: تمرکز بر مدرسه به عنوان کانون اصلی تحول و تحقق تعلیم و تربیت یکی از رویکردهایی است که می توان بر اساس آن گام‌های موثری را در عرصه پرورشی و فرهنگی برداشت.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت مدیریت فضای تربیتی در مدرسه با نگاه هدایتی و نظارتی به جای اجرای فعالیت‌های تربیتی در دستور کار ماست،اظهارکرد: تغییر رویکرد حوزه پرورشی و فرهنگی از نخبه گرایی صرف به عمومی‌سازی و جریان‌سازی فرهنگی، قرآنی و دینی در سطح مدارس از دیگر رویکردهای معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش استفاده از تمام ظرفیت‌های درون و برون دستگاهی از قبیل ستاد همکاری‌ها، بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سایر تشکل‌ها را در نقش پذیری دانش‌آموزان همچنین کاهش حجم و تجمیع برنامه‌ها را از دیگر رویکردهای خود بیان کرد.

کاظمی افزود: یکی دیگر از رویکردهای معاونت پرورشی و فرهنگی حاکمیت تمرکززدایی و تفویض اختیار در تمامی فعالیت‌های تربیتی با نگاه چابک سازی و بازمهندسی ساختارها در فرآیند فعالیت‌های تربیتی است.

وی کاهش فاصله ستاد و صف را به عنوان یکی از معضلات ادارات و بخش‌های مختلف از جمله دستور کارهای خود برشمرد و اظهار کرد: کمیته کیفیت بخشی به فعالیت‌های تربیتی تشکیل خواهد شد همچنین از تجربه پیشکسوتان این عرصه در همه سطوح استفاده خواهیم کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این رویکردها و سیاست‌های اعلام شده را با جدیت دنبال خواهیم کرد .

کاظمی با بیان اینکه با تغییر رویکردها، اقدامات خوب و فعالیت‌های ارزشمند و اثر بخشی را می توان در حوزه پرورشی و فرهنگی انجام داد، اظهارکرد: فعالیت‌های پرورشی دو ویژگی منحصر به فرد دارند؛ این فعالیت‌ها را نمی‌توان با اعداد و ارقام سنجید. دیگر اینکه فعالیت‌های پرورشی کیفی و دیر بازده هستند.

وی با تأکید براینکه رویکرد اصلی و راهنمای ما در تمام اقدامات آموزش و پرورش و از جمله در معاونت پرورشی و فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: مطابق این سند قرار است وزارت آموزش و پرورش از یک نهاد علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به وزارت تربیت رسمی و عمومی تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویکردهای آن، چه در آموزش و پرورش و چه در جامعه تغییر یابد.

کاظمی با اشاره به اینکه ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم،اظهارکرد: حداقل ۵ ساعت از نظام تعلیم و تربیت باید مرتبط با فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی باشد و از همه مهمتر اینکه قرار است به جای معلم، مربی داشته باشیم.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • چه سرنوشتی در انتظار «ممنوعه» است؟
  • جزئیات تور کنسرت‌های ناظری‌ها در کانادا
  • برگزاری پایگاه سلامت بانوان ایرانی در ایستگاه‌های متروی تهران
  • جبران باسیل: امیدواریم دولت‌های عراق و لبنان سریعتر تشکیل شوند
  • ترانه علیدوستی: با فوتبال دیدن تحریک می‌شویم!
  • درگیری ها در کشمیر باز هم قربانی گرفت
  • طرح کاخ سفید: حذف موضوع نقش سعودی در ماجرای قتل خاشقجی از تیتر رسانه ها و تمرکز بر ماجرای ایران
  • توضیحات اعزازی در خصوص مقصرین تصادف اتوبوس دختران دبیرستانی
  • کدخدایی: جهانگیری در رابطه با CFT به اعضای شورای نگهبان توضیح داد
  • وزیر خارجه آلمان سفر خود به ریاض را لغو کرد
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان
  • اجرای مشترک کیهان کلهر با ارزنجان و یویوما
  • فتاح: امدادگران در انتخابات مجلس دخالت و جانب‌داری نکنند
  • رونمایی از تاکسی‌های بدون راننده در دوبی
  • در ماجرای جمال خاشقچی مراقب ایران باشید!
  • کشف لاشه ۵۸ پنگوئن در ساحل جزیره تاسمانی
  • ۵ مخالف سرشناس عربستانی که ممکن است به سرنوشت خاشقجی گرفتار شوند
  • اتحادیه اروپا برای تحقق برگزیت درصدد تعامل با لندن است
  • «دی‌میستورا» هفته آینده به سوریه می‌رود
  • یک سوم شرکت‌های ژاپنی از جنگ تجاری آسیب دیده‌اند
  • لاگارد هم شرکت در کنفرانس سرمایه‌گذاری سعودی را لغو کرد
  • اتحادیه اروپا هنوز برای شهروندان اروپا با ارزش است
  • ساخت سومین دیوار مرزی طولانی جهان توسط ترکیه در مرز ایران و سوریه
  • وزیر نفت هند: ایجاد بی ثباتی بازار و افزایش قیمت در اثر تحریم نفتی ایران
  • ۵ دلیل حسین موسویان برای شکست طرح ناتو عربی
  • انتشار تصاویری از “محافظ بن سلمان” که متهم در قتل “خاشقچی” است
  • معترضان با چه ابزاری با “FATF” مخالفت می‌کنند؟
  • آیت الله جنتی: امیدواریم عملکرد ما درباره FATF به نفع اسلام و انقلاب باشد
  • رویدادی غیرمنتظره/ بهمن فرمان‌آرا نامزد جایزه بازیگری آسیاپاسیفیک شد
  • استقبال رسانه اصولگرا از شایعه حذف فردوسی پور: او باید مثل جیرانی از بینندگان خداحافظی کند و برود
  • Ad