اجاره بهای زیاد غرفه، دلیل حضور کمرنگ خارجی ها در نمایشگاه کالای فروشگاهی

    کد خبر :192006

مدیر بازرگانی یک شرکت خصوصی حاضر در یازدهمین نمایشگاه بین المللی کالا، خدمات، تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه های زنجیره ای معتقد است نرخ بالای اجاره غرفه، دلیلی اصلی استقبال کمرنگ خارجی ها از نمایشگاه امسال است.

«رضا کرمی» امروز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه افزود: نرخ اجاره غرفه برای فعالان ایرانی در این نمایشگاه یک میلیون ریال در هر متر مربع تعیین شده، اما برای خارجی ها 12.5 میلیون ریال (12.5 برابر) است.
وی با غیرمنطقی عنوان کردن این نرخ، خاطرنشان کرد: نرخ اعلام شده حتی از قیمت اجاره متراژ در نمایشگاه دوسالانه «یوروشاپ» آلمان که از معتبرترین نمایشگاه های تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه های زنجیره ای جهان به شمار می رود، بالاتر است.
این مدیر بازرگانی یادآوری کرد: نرخ دریافتی آلمان در آخرین دوره این نمایشگاه 200 یورو در ازای هر متر مربع فضای نمایشگاهی بود اما این نرخ در ایران 250 یورو است.
وی تصریح کرد: قیمت ها باید منطقی باشد تا شاهد استقبال بیشتر خارجی ها از حضور در نمایشگاه باشیم؛ زیرا تصمیم های اینچنینی رونق این صنعت را به دنبال نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، در ازدهمین نمایشگاه بین المللی کالا، خدمات، تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه های زنجیره ای که در 12 هزار مترمربع فضا برپا شده است، بیش از 80 شرکت داخلی و خارجی از ترکیه، چین، کره جنوبی، تایوان، اتریش، ایتالیا و انگلیس نوین ترین کالاها، خدمات و صنایع خود را در معرض دید علاقه مندان قرار داده اند.
کرمی، همچنین بر لزوم حمایت از صنایع داخلی تاکید کرد و گفت: دولت می تواند با ارائه تسهیلات ارزان قیمت، پرداخت حق بیمه، ارائه یارانه برای واردات و ایجاد تسهیلات گمرکی به یاری داخلی ها بشتابد؛ اگر ماشین آلات خارجی با قیمت مناسب وارد کشور شود، بطور قطع و یقین به تولیدات با قیمت های مناسب و منطقی خواهد انجامید.

** صنعت نوپای فروشگاهی و تحریم ها
این فعال بخش خصوصی واردکننده یخچال، فریزر، قفسه و میز صندوق فروشگاهی، صنعت فروشگاهی ایران را نوپا و رو به رشد توصیف کرد که از حدود 6 سال پیش و با ورود برخی برندهای مطرح فروشگاهی بین المللی به کشور، به شکل نوین مطرح شده است؛ در حالی که پیش از آن فروشگاه هایی نظیر رفاه، شهروند، اتکا و … به ارائه سیستم فروشگاهی سنتی می پرداختند.
کرمی با اشاره به نقش واردکنندگان در رشد این صنعت در کشور، خاطرنشان کرد: صنعت فروشگاهی و تجهیزات آن رو به رشد است اما فاصله زیادی بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی وجود دارد.
وی همچنین با یادآوری اینکه این صنعت مشمول تحریم های اقتصادی نبوده و فناوری های مرتبط از ترکیه، آلمان، ایتالیا و مالزی وارد می شود، یادآوری کرد: تحریم ها فقط مراوده ها و روابط بانکی را در این صنعت متاثر کرد و به ناچار مجبور به انتقال پول از طریق صرافی ها بودیم که هزینه های بیشتری را به دنبال داشت؛ هرچند با وجود اجرای برجام هنوز این مشکل به طور کامل رفع نشده است.

** خریدهای اینترنتی
کرمی همچنین در پاسخ به ایرنا درخصوص خریدهای دیجیتالی و اینترنتی و تاثیر آن بر فروشگاه های زنجیره ای، خاطرنشان کرد: با اینکه امروز بسیاری افراد به خرید اینترنتی روی آورده اند، اما عده زیادی نیز به خرید از فروشگاه ها به دید تفریح نگاه می کنند و برایشان جذابیت دارد.
وی درباره فروش های برخط برخی فروشگاه های بزرگ کشور، تاکید کرد هنوز از نظر وقت و فناوری های موجود به سطحی نرسیده ایم که خطری را متوجه خریدهای فیزیکی صنعت فروشگاهی و فروشگاه های زنجیره ای کشور ببینیم و دستکم تا 10 سال آینده جایگزینی این شیوه خرید، دور از ذهن است.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی کالا، خدمات، تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه های زنجیره ای سه شنبه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت و تا پانزدهم دی ماه هر روز از ساعت 9 تا 17 آماده بازدید علاقه مندان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید