تاسیس کانون های اجتماع محور از برنامه های جدی وزارت بهداشت است

    کد خبر :191205

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: در آخرین جلسه شورای عالی سلامت مصوبه‌ی تاسیس مجمع ملی سلامت، مجمع سلامت استان و کانون های اجتماع محور محله در سراسر کشور تصویب شد.

محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت در گفتگو با مهر گفت: ما به دنبال اجتماعی شدن حوزه سلامت هستیم. یکی از برنامه های وزارت بهداشت و درمان در دولت دوازدهم، اجتماعی شدن نظام سلامت بود. مردم باید در سلامت خود نقش ایفا کنند و هر فرد باید به فکر سلامت خود، خانواده و هموطنان خود باشد و این در گرو فعالیت سازمان های مردم نهاد، کانون های اجتماع محور سلامت و انجمن های مرتبط با حوزه سلامت است.

وی افزود: مردم جامعه می بایست سبک زندگی انتخاب کنند که بیمار نشوند، به طور مثال تحرک بیشتری داشته باشند؛ دخانیات مصرف نکنند و قند، شکر و چربی کمتری استفاده کنند.

ایازی ادامه داد: در اجتماعی شدن نظام سلامت به دنبال استفاده از ظرفیت سازمانها، نهادها و مردم به نفع سلامت استفاده کنیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: معتقدم که ما مدیران سلامت حداکثر ۲۵درصد در سلامت تاثیرگذاریم و ۷۵درصد آن در اختیار مردم و نهادهای دیگر است. اکنون حدود ۵ میلیون نفر در کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند و بیش از ۵ میلیون نفر نیز دچار اضافه وزن و چاقی هستند. نهادها و صنفهای مرتبط با خوراک مردم مانند نانواها، رستورانها و فست‌فودها و قنادی ها می‌توانند رفتاری در پیش بگیرند که به کمتر بیمار شدن مردم کمک کنند. و این نمونه ی عینی مشارکت است به معنای آنکه مردم در جریان امور مربوط به سلامت قرار می گیرند و صنف ها نیز درگیر این موضوع هستند.

ایازی اظهار کرد: ما در کشور ۱۳۳ صنف داریم و معتقدیم که تمام صنوف به نوعی در سلامت مردم نقش دارند و می بایست برای تمام آنها برنامه ریزی داشت.

وی ادامه داد: شهرداری؛ صنف ها، نهادها و انجمن ها در سلامت مردم نقش موثر دارند که ما درصدد ارتباط با آنها هستیم و فلسفه ی ایجاد چنین معاونتی در وزارت بهداشت همین رویکرد است.

معاون اجتماعی وزارت بهدشت گفت: در آخرین جلسه ی شورای عالی سلامت مصوبه ای تصویب شد مبنی بر اینکه مجمع ملی سلامت، مجمع سلامت استان و کانون های اجتماع محور محله را احداث کنیم. در این کانون های اجتماع محور محله می تواند بیماران دیابتی، مادران باردار، سالمندان و قشرهای مختلف جامعه را در خود جای می دهد. هنگامی که فردی درگیر یک بیماری است انگیزه ی حضور در کلاس های مربوط به بیماری در آن بیشتر می شود.

وی در آخر گفت: تاسیس کانون های اجتماع محور در سطح محلات کل کشور در آخرین جلسه ی شواری عالی به تصویب رسید و از برنامه های جدی وزارت بهداشت و درمان به شمار می آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید