مخالفت رهبران کشورهای اسلامی با اتخاذ موضع ضد ایرانی

    کد خبر :19106

یک پژوهشکده آمریکایی با اشاره به نشست سران کشورهای اسلامی و عربی با ترامپ در ریاض تأکید کرد که تعدادی از رهبران کشورهای اسلامی حاضر نیستند که مانند عربستان موضع ضد ایرانی اتخاذ کنند.

روزنامه رأی الیوم نوشت: «سیمون هندرسون» پژوهشگر متخصص در حوزه عربستان سعودی در مقاله ای در پایگاه اینترنتی پژوهشکده واشنگتن در امور خاورمیانه نوشت که عربستان سعودی از نشست سران اسلامی که قرار است طی سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در ریاض برگزار شود، می خواهد که موضع ضد ایرانی اتخاذ کرده و به گفته این نویسنده میزان«قدرت و عمق مخالفت کشورهای اسلامی با اسلام شیعه انقلابی در ایران» را نشان دهند.

هندرسون در ادامه نوشت: شماری از رهبران کشورهای اسلامی که در نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض شرکت می کنند، به احتمال زیاد آماده موافقت با مواضع ضد ایرانی و دشمن دانستن ایران نیستند از جمله اینها «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان است که گفت پاکستان در قبال ایران تلاش می کند بی طرفی خود را حفظ کند زیرا اوضاع در مرزهای دو کشور ناآرام است. عراق که «فؤاد معصوم» رئیس جمهورش به عنوان نماینده این کشور در نشست ریاض شرکت می کند نیز بر این اصرار خواهد کرد که هرگز وارد اردوگاه ضد ایرانی نشود.

این نویسنده آمریکایی در ادامه نوشت: مشارکت «سلطان قابوس» از عمان نیز امری بسیار بعید است زیرا قابوس از عربستانی ها به دلیل جنگ عربستان علیه یمن ناراحت و ناراضی است.

هندرسون در ادامه نوشت: رهبری که چه بسا در میان رهبران شرکت کننده جنجال بیشتری به پا کرده است«عمر البشیر» رهبر سودان است که توسط دادگاه بین المللی جنایات جنگی متهم به ارتکاب جنایت های کشتار جمعی است و این یعنی حضور البشیر در این نشست به چالش کشیدن پروتوکل ها از نظر ایالات متحده است.(سودان اعلام کرده است که بنابر دلایل ویژه البشیر در نشست ریاض شرکت نمی کند)

درباره مساله فلسطین نیز این نویسنده نوشت: برخی از کشورهای شورای همکاری حاشیه خلیج فارس اشاره هایی برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل از خود نشان دهند که چه بسا خطوط تماس مستقیم به این رژیم را باز کند و تبادل تجاری علنی و نیز اجازه دادن به هواپیماهای اسرائیلی برای عبور از حریم هوایی کشورهای حاشیه خلیج فارس را در پی داشته باشد.

این نویسنده همچنین نوشت: کشور امارات متحده عربی در صدر کشورهای حاشیه خلیج فارس برای عادی سازی روابط قرار دارد و مسئولان اماراتی پیش از این به اسرائیل اجازه دادند که آژانس بین المللی انرژی های تجدید شونده که مقر آن در ابوظبی است هیأتی را بفرستد.همچنین نیروی هوایی امارات در رزمایشی مشترک با نیروی هوایی اسرائیل در یونان در ماه مارس گذشته شرکت کرد.

هندرسون نوشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس در اصل با اسرائیل تبادل تجاری غیر علنی دارند و یک کنسولگری اسرائیلی حداقل در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که نامش اعلام نشده، ایجاد شده است تا این تبادل تجاری تسهیل شود.

وی همچنین نوشت: روزنامه عرب نیوز که به زبان انگلیسی منتشر می شود و وابسته به گروه رسانه ای در تملک ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان است مقاله ای تحت عنوان« دشمن دشمن من دوست من است» منتشر کرد و در اینجا منظور از دشمن ایران است و منظور از دوست اسرائیل است.

سیمون هندرسون در پایان نوشت: ریاض طرحی مثبت درباره قبال اسرائیل ارائه کرد زمانی که تمایل خود را برای خریدن سامانه موشکی«تاد» ضد موشک ارائه کرد و این کار را  چارچوب قراداد فروش سلاح واشنگتن به عربستان انجام داد و به گفته هندرسون استقرار چنین سامانه ای داخل عربستان سعودی می تواند اسرائیل را از حملات موشکی ایران به این رژیم مورد حمایت قرار دهد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید