چرا موشک هیلی ایرانی نبود؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ ۱۸:۴۳
    کد خبر :186244

حقایق کاملا متفاوت هستند. هیلی طوطی‌وار ادعا‌های عربستان را تکرار می‌کرد. باقی‌مانده موشکی که توسط هیلی به نمایش گذاشته شد، به جای اینکه موشک قائم-۱ ساخت ایران باشد، نسخه اصلاح شده موشک اسکاد بی ساخت شوروی بود.

یک مجله آمریکایی نمایش موشکی نماینده آمریکا در سازمان ملل را مورد بررسی قرار داد و از آن انتقاد کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از مجله امریکن‌کنسروتیو، در ۱۲ دسامبر، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، کنفرانسی خبری در واشینگتن برگزار کرد. موضوع این کنفرانس این بود: تهدید موشک‌های ایرانی حوثی‌ها علیه ائتلاف به رهبری عربستان.

هیلی برای پس‌زمینه این کنفرانس دراماتیک، اجزایی از حملات موشکی قبلی حوثی‌ها علیه عربستان جمع‌آوری کرده بود. هیلی هشدار داد: اگر ما کاری درباره موشک‌های شلیک شده به عربستان انجام ندهیم، ما قادر نخواهیم بود خشونت را متوقف کنیم. این مدرک واضحی است که این موشک‌ها که در عربستان فرود آمد، از ایران آمده است. این مدرک غیرقابل انکار است. این سلاح‌ها دارای برچسب‌های “ساخت ایران” است.

با این حال، حقایق کاملا متفاوت هستند. هیلی طوطی‌وار ادعا‌های عربستان را تکرار می‌کرد. باقی‌مانده موشکی که توسط هیلی به نمایش گذاشته شد، به جای اینکه موشک قائم-۱ ساخت ایران باشد، نسخه اصلاح شده موشک اسکاد بی ساخت شوروی بود. بدنه و موتور موشک، در اصل، اجزای ساخت شوروی هستند. بسیاری از قطعات کوچک، دارای علائم سیریلیک (خط روسی) هستند. برای تبدیل این موشک‌ها به شکل برکان-۲ اچ، مهندسان حوثی می‌بایست اندازه مخازن سوخت و اکسیدکننده را بیشتر می‌کردند و طبق آن بدنه موشک را طولانی کنند. این امر با بریدن بدنه و جوش دادن قطعات مناسب انجام می‌شود.

واقعیت این است که موشک برکان ۲- اچ، نه کاملا یک موشک بومی حوثی و نه موشک قائم-۱ ایران است. بلکه برکان-۲ اچ، یک موشک شوروی اسکاد بی است که اصلاح شده است. توانایی انجام اصلاحات ضروری در این موشک، خارج از قابلیت تکنیکی حوثی‌ها نیست.

باقی‌مانده موشک مورد نظر، واقعا با یافته‌های گروه سازمان ملل متناقض است. این گروه گفته موشک‌های شلیک شده به عربستان به شکل قطعات به یمن منتقل شده و توسط مهندسان موشکی حوثی مونتاژ شده است. واضح است که قبل از مداخله عربستان در سال ۲۰۱۵، یمن موشک‌های مورد نظر را در اختیار داشته است. منبع این موشک‌ها شوروی یا کره شمالی بوده است.

این حقیقت که موشک‌ها موجود یمنی اصلاح شده و از خارج سیستم موشکی جدید تهیه نشده، بدین معناست که ادعا‌های ضعیف دولت‌های عربستان و آمریکا مبنی بر نقض بالفعل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط ایران معتبر نیست. تمام تلاش سعودی – آمریکایی در این مسئله، مقدارکی بیش از یک پروپاگاندای نه چندان پیچیده است که برای تقویت تلاش‌های دولت ترامپ برای ایجاد اجماع بین المللی جهت لغو توافق هسته‌ای طراحی شده است. در این راستا، سعودی‌ها و توطئه‌گران آمریکایی‌شان موفقیت کمی داشته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید