نشست خبری نوبخت / از اعلام موضع تا شعرخوانی پایانی

  • سیاسی
  • سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ۱۵:۵۲
    کد خبر :184517

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در روز سه شنبه به سوالات آنان از جمله درباره گرانی قیمت تخم مرغ، زلزله، حمایت از صنایع داخلی، ایجاد اشغال، بودجه، تغییر تقویم آموزشی، عوارض خروج از کشور، رسیدگی به فراریان مالیاتی و طرح تحول سلامت پاسخ داد.

مشروح این نشست خبری به شرح زیر است:

** 100 میلیارد تومان خسارت ناشی از معدوم کردن مرغ پرداخت می شود

سخنگوی دولت درباره کاهش تولید و معدوم کردن مرغ و تخم مرغ در کشور گفت: دولت مصوب کرده است که 100 میلیارد تومان خسارت ناشی از معدوم کردن مرغ و تخم مرغ پرداخت شود که تاکنون 30 درصد آن پرداخت شده است.

وی درباره افزایش قیمت تخم مرغ در بازار و تدابیر دولت برای کنترل کردن این موضوع اظهار داشت: مجوز واردات 19 هزار تن تخم مرغ صادر شده و 22 هزار تن نیز در گمرک در حال ترخیص است.
وی با بیان اینکه رییس جمهوری برای تنظیم بازار در این زمینه تاکید فراوانی دارد، ادامه داد: 110 تن تخم مرغ وارداتی نیز ترخیص و در حال عرضه در میادین میوه و تره بار است.
سخنگوی دولت گفت: قیمت تخم مرغ در چهار ماه نخست سال جاری از 5 هزار و 672 تومان در فروردین ماه سال جاری به 4 هزار و 750 تومان در هر کیلو در تیر ماه کاهش یافت. از مرداد ماه با توجه به کاهش تولید داخلی قیمت ها روند افزایشی یافت و قدرت صادرات را از دست دادیم.
نوبخت افزود، مصرف سالانه تخم مرغ در کشور 900 هزار تن و تولید اسمی آن در کشور بیش از یک میلیون و 300 هزار تن است که با مشکل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور و برخی از کشورها مجبور به معدوم کردن قطعات زیادی از مرغ و تخم مرغ برای سلامت مردم شدیم.
وی اضافه کرد : سال گذشته بیش از 23 میلیون و 500 هزار مرغ تخم گذار معدوم شد و در فاصله اول مهر ماه تا دوم دی ماه سال جاری 12 میلیون و 300 هزار قطعه مرغ تخم گذار برای حفظ سلامت جامعه معدوم شد که 14 تا 20 درصد ظرفیت واحدهای تولید را تشکیل می داد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دستگاه های نظارتی با دقت و سرعت وارد عمل شدند، گفت: دولت در سال گذشته 30 میلیارد تومان برای جبران بخشی از خسارات پرداخت کرد و امسال هم 100 میلیارد تومان تصویب شد که تا کنون 30 درصد آن پرداخت شده است.
نوبخت افزود: برای برطرف کردن این نقیصه و تعادل قیمت در بازار دولت از طریق وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات 19 هزار تن تخم مرغ را صادر کرد و مجوز 22 هزار تن در حال اجرا است و تاکنون 110 هزار تن تخم مرغ ترخیص شده است.
وی تصریح کرد: رییس جمهوری دستور داده اند تا به میزان نیاز و با سرعت واردات این اقلام انجام شود تا از نوسانات بازار جلوگیری شود.

**پیشنهاد دولت تاکنون بی پاسخ مانده

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: این اقدام نشان داد که تصمیم دولت در خصوص لایحه تفکیک صنعت، معدن و تجارت چقدر واقع بینانه است چرا که نیازمند وزارتخانه ای هستیم که واردات را تنظیم کند . پیشنهاد دولت بر این اساس بود که وزارت بازرگانی از صنعت و معدن جدا شود که تاکنون بی پاسخ مانده است.
نوبخت گفت: با توجه به اینکه این لایحه به فوریت به مجلس شورای اسلامی داده شده است، هر چه زمان می گذرد تفکیک آن بیشتر احساس می شود و دولت از مجلس انتظار دارد کار عملی که دولت به آن رسیده توجه کند تا در آینده دچار نوسان در قیمت هیچ کالایی نشویم.
وی تصریح کرد دولت بازار را کنترل خواهد کرد و بر سیاست مهار تورم در لایحه سال 97 تاکید دارد. این مجوز به دولت در خصوص اصلاح حامل های انرژی داده شده که نسبت به اصلاح قیمت اقدام کند. امسال در بند الف تبصره 14 قانون بودجه دولت مقرر کرد تا 48 هزار میلیارد تومان در آمد حاصل از اصلاح قیمت ها را به این تبصره اختصاص دهد.
سخنگوی دولت تاکید کرد: مگر دولت اجازه می دهد که مردم زیر بار گرانی زندگی کنند.اطمینان داشته باشید در سال 97 همانند سال های قبل دولت خود را موظف به مهار تورم می داند.
نوبخت گفت: نگاه دولت بر آرامش و ثبات اقتصادی است و رییس جمهوری و دولت از اینکه قیمت ارز در برابر ریال بالا برود بشدت مخالف است و اعداد و ارقامی که برخی اظهار می کنند گمانه زنی است.

** در سال 97 هم همدیگر را خواهیم دید

وی افزود: درسال 97 هم همدیگر را خواهیم دید . برخی اظهار نظرها، حرف هایی است که باعث تشدید انتظارات تورمی در جامعه می شود .دولت در ارتباط با مباحث افزایش قیمت ها حساس است و کنترل می کند ولی باید تصمیم بگیرد و در سال آینده صدها اشتغال ایجاد کند.
سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه تصور شود دولت یارانه افراد نیازمند را قطع خواهد کرد اطمینان می دهم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و درآمد حاصل از اصلاح قیمت ها به خود جامعه باز خواهد گشت و فضاسازی هایی ایجاد کردند که دولت کاهش تورم را کنار گذاشته است، چرا نمی گویید بودجه فقرزدا و اشتغالزا است؟
نوبخت در بخش دیگری خطاب به سپرده گذارانی که در موسسات و برخی تعاونی های اعتباری سرمایه گذاری کرده اند، گفت: با توجه به اینکه بارها نیز طی این مدت گفته شده ولی باز هم مشاهده می شود که مردم در برخی موسسات و تعاونی ها که سود بیشتری می دهند، سپرده گذاری می کنند.
وی افزود: در گذشته تعدادی از این موسسات و تعاونی های مجوز گرفته بودند که بانک مرکزی در حال ساماندهی آن ها است.
سخنگوی دولت گفت: رییس جمهوری مصمم است و به بانک مرکزی دستورات لازم را در زمینه تعیین تکلیف موسسات داده است و باقی مانده کارها در این زمینه به انجام خواهد رسید.

** 75 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در سال آینده

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری امروز با برشماری منابع حاصل از اصلاح قیمت های حامل های انرژی گفت: 75 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در سال آینده اختصاص می یابد.
وی در پاسخ به این سوال که منابع حاصل از افزایش حامل های انرژی در چه بخش هایی هزینه خواهد شد، گفت: دولت با اینکه مجوز افزایش قیمت های حامل های انرژی از مجلس را داشت اما فقط یک بار از آن طی چهار سال گذشته استفاده کرده و قصد دارد یک بار دیگر این قیمت این حامل ها را اصلاح کند و منابع حاصل از آن را که حدود 17 هزار میلیارد تومان می شود به بخش اشتغال اختصاص دهد.
وی ادامه داد : البته تا 75 هزار میلیارد تومان مبلغ مانده که دولت سعی دارد آن را تامین کرده تا طرح بزرگ دولت برای ایجاد اشتغال را محقق کند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: قصد داریم به واحدهای تولیدی کوچکی که در مسیر افزایش صادرات غیرنفتی حرکت می کنند، تسهیلات داده شود تا خود را احیا کنند. در عین حال مردم انتظار دارند که شهرشان نیز بازسازی شود که دولت قصد دارد برای بهسازی بافت های فرسوده تسهیلات ویژه ای را مدنظر قرار دهد.

** محله های فرسوده بازسازی می شوند

نوبخت تصریح کرد: طی روزهای گذشته زلزله های فراوانی در کشور اتفاق افتاده اما خسارت فقط به ساختمان هایی وارد شده که فرسوده بودند. ساختمان های بازسازی شده هیچ صدمه ای ندیدند. به همین دلیل نقشه هایی تهیه کرده ایم که محله به محله مشخص شده بافت فرسوده کجاست و می خواهیم آن محله را به طور کامل بازسازی کنیم و همین موضوع باعث ایجاد 240 هزار فرصت شغلی خواهد شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دولت برای خرید بافت های بهسازی شده نیز به دنبال ارائه تسهیلات ارزان قیمت تا حدود 60 درصد قیمت ساختمان خواهد بود و در عین حال قصد دارد برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مینی بوس، اتوبوس، موتورسیکلت و تاکسی ها نیز تسهیلات ویژه ای را در نظر بگیرد.
سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای آموزش فرهنگی و اجتماعی مردم کشور بخصوص تهران در زلزله نیز اظهار داشت: هنوز اسکان موقت در کرمانشاه به اتمام نرسیده ولی تاکنون کار بزرگی انجام شده است.
وی با تاکید براینکه دولت در اختصاص بودجه مصوب به مناطق زلزله زده هیچ مشکلی ندارد، خاطر نشان کرد: البته توصیه ما این است که در کنار بنیاد مسکن یک پیمانکار دیگری از بخش خصوصی یا عمومی نیز وارد ساخت وساز در مناطق زلزله زده کرمانشاه شود.
نوبخت درباره تهران نیز اظهار داشت: در تهران نیز کارهای مختلفی به شهرداری تهران ابلاغ شده که یکی از این موارد بازسازی بافت های فرسوده است که می خواهیم محله به محله این بافت های فرسوده را بازسازی کنیم تا در برابر زلزله مقاوم شوند.

** در زلزله برخی از بر هم زدن ذهن جامعه لذت می بردند

وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه در میان گذاشتن مشکلات توسط دولت با مردم گفت: این موضوع مطالبه بحق و بجایی است ولی نباید این باشد که همه چیز را از دولت بخواهیم.
به طور مثال در جوار تهران زلزله ای آمد و برخی افراد لذت می بردند که ذهن جامعه را بهم بریزند ولی باید همه از فضای بازی که امروز دولت ایجاد کرده استفاده کنند، البته من نمی خواهم شما را به چند سال گذشته بازگردانم و با امروز مقایسه کنید ولی همین شفافیت بودجه را نیز دولت ایجاد کرده که باید از آن استفاده شود.
نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال در کشور گفت: دولت معتقد به توزیع پول بین بیکاران نیست تا خودشان ایجاد اشتغال کنند. بالاترین ره آورد این کار ‘ بیکار بدهکار ‘ خواهد بود، همانطوری که در سال های گذشته این موضوع رخ داد.

** منابع ما محدود است

وی با تاکید بر اینکه دولت قصد ندارد دست در جیب مردم کند ، خاطر نشان کرد: درآمد بیشتر کشورها از طریق مالیات است و درآمد کشور ما نیز یا از مالیات بوده و یا از فروش نفت که اگر بخواهیم سراغ فروش نفت برویم فریاد می زنند که اقتصاد بدون نفت چه شد.
نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرا نکردن برخی پروژه ها توسط دستگاه ها به بهانه عدم تخصیص بودجه در زمان مقرر اظهار داشت: 66 هزار پروژه استانی و 6 هزار پروژه ملی که جمعا 72 هزار پروژه در کشور می شود، بر روی دست دولت مانده و همه دستگاه ها و مردم توقع دارند که دولت مشکلات آن ها را حل کند ولی منابع ما محدود است و این انتظار که همه بار بر روی دوش دولت باشد، درست نیست.
وی تصریح کرد: تمام کانکس هایی که توسط سپاه به عنوان پیمانکار در کرمانشاه ساخته شده و به دست مردم می رسد با هزینه دولت بوده و دولت سعی دارد که آرامش نسبی در کرمانشاه و کشور ایجاد کند اما انتقاد زیاد از دولت، رافع مشکل نیست.

**ارایه گزارش در آینده درباره سامانه حقوق و دستمزد
سخنگوی دولت همچنین در مورد سامانه ملی حقوق و دستمزد نیز گفت سازمان اداری استخدامی همه مقدمات آن را آماده کرده و به زودی گزارشی در این زمینه ارائه خواهد کرد.

** برنامه ای برای اصلاح تقویم آموزشی نداریم

نوبخت درباره تغییر تقویم آموزشی کشور نیز اظهار داشت دولت درباره اصلاح تقویم زمانی آموزشی کشور هیچ تصمیم نگرفته و چنین چیزی را در دستور کار ندارد.

** دولت از عمق جامعه با خبر است

وی درباره فضای رسانه ای علیه دولت و اینکه آیا این انتقادها باعث خواهد شد که دولت مسیر خود را عوض کند، گفت دولت باید بپذیرد که منتقد دارد اما میزان انصاف و انتقادات منتقدین برای متوقف کردن دولت با خودشان است.
سخنگوی دولت گفت: اگر یادمان باشد در مورد حقوق های نجومی جامعه پر از فضاهای مسموم شد اما در انتخابات مردم دوباره به دولت اعتماد کردند ولی دولتمردان جدای از بحث های فضای مجازی از عمق جامعه نیز با خبر است.
نوبخت در پاسخ به اینکه کسانی می گویند پیشمان هستیم، اظهار داشت: آن ها که پشیمان هستند باید بگویند کی رای داده اند که حال پشیمان هستند. ولی ما به مردم قول می دهیم که اموال آن ها را نفله نمی کنیم و تلاش می کنیم به نحو عاقلانه از آن استفاده شود زیرا امانتدار مردم هستیم و نباید اموال مردم را از بین ببریم.
وی با تاکید بر اینکه دولت خود را موظف می داند از حقوق مردم صیانت کند، اظهار داشت ،این گونه جوسازی ها باعث تغییر مسیر دولت نمی شود.

**عوارض خروج با هدف حمایت از صنایع داخلی است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش عوارض خروج از کشور گفت، این تصمیم فقط برای حمایت از گردشگری داخلی و توسعه زیرساخت ها نیست بلکه سالانه مسافران از کشور حدود 7 تا 8 میلیارد دلار پول نقد خارج می کنند. با این میزان برخی ها هستند که حتی شبانه با پروازهایی به کشورهای خلیج فارس می روند و با خودشان چند چمدان لباس وارد می کنند که باعث از بین رفتن تولید داخل می شود و باید جلوی آن گرفته شود.
نوبخت تصریح کرد: ما هرگز نفس سفرها را نفی نمی کنیم ولی باید پاسخگوی کارگران داخلی خود باشیم که در حال ورشکستگی هستند البته در جهت اجرا، مستثنیاتی مانند دانشجویان قائل خواهیم بود.

** درخواست دستگاه اطلاعاتی برای شنود امری عادی است

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره شنود دوباره توضیح داد که این موضوعی امنیتی است و درخواست دستگاه اطلاعاتی از مراجع قضایی برای این کار امری عادی است.
سخنگوی دولت گفت: از وزیر اطلاعات می خواهم توضیحی در جهت شفافیت نسبت به شنودها ارائه کند.
نوبخت در ادامه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به اینکه رییس جمهوری در اجلاس حقوق شهروندی نسبت به شنودها انتقاد داشتند و از طرفی سخنگوی قوه قضاییه اظهار کردند که بیشتر شنودها از طرف دولت است، گفت: وزارت اطلاعات حسب کارهای اطلاعاتی باید اقداماتی را انجام دهد و بسیاری از موارد که در داخل شناسایی و منهدم می شود، مجموعه اقدامات سیستم اطلاعاتی و امنیتی است.
وی ادامه داد: دولت دنبال اینکه یک شهروند چه صحبتی می کند نیست و در خیلی از موارد برای رعایت حقوق شهروندی وارد زندگی افراد نمی شویم و از آقای علوی وزیر اطلاعات می خواهم توضیحاتی در این جهت به منظور شفافیت ارائه کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه رییس جمهوری در اجلاس حقوق شهروندی برخی استعلام ها برای مشاغل و دانشجویان را غیرضروری دانستند، دولت در این زمینه چه اقدامی انجام داده است، گفت: رییس جمهوری در چند جلسه از وزیران خواسته اند که این موضوع را رعایت کنند و اطلاعات بیخود از مردم دریافت نکنند و در تعرض به حوزه خصوصی افراد وارد نشوند.

** هدف گذاری دولت در سال آینده مهار نرخ تورم و اشتغال است

وی درباره سیاست دولت در سال آینده برای کنترل نرخ تورم و پیش بینی این نرخ در سه ماه باقی مانده از سال ادامه داد: در سال آینده سیاست مهار تورم را دنبال می کنیم زیرا کنترل تورم دستاورد مهم دولت یازدهم بوده و آن را در دولت دوازدهم ادامه خواهیم داد و هر آنچه که موجب افزایش تورم شود مانند بنزین را کنترل خواهیم کرد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت باید نظارت قابل توجهی را درباره افزایش قیمت ها داشته باشد زیرا دوست دارد که مردم در رفاه باشند. هدف گذاری دولت در سال آینده کنترل تورم و ایجاد اشتغال بزرگ است.

** ادامه طرح سلامت در سال آینده

وی همچنین درباره ادامه طرح تحول سلامت در سال آینده نیز افزود: 400 هزا میلیارد تومان در سال آینده به طرح تحول سلامت اختصاص می دهیم و امسال نیز غیر از بودجه طرح سلامت 10 هزار میلیارد تومان نیز برای بیمه سلامت اختصاص دادیم که تا پایان سال 110 درصد یعنی 110 هزار میلیارد تومان در همین بخش به وزارت بهداشت پرداخت خواهیم کرد.

** فراریان مالیاتی در اولویت دولت

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در حال شناسایی افرادی هستیم که فرار مالیاتی زیادی دارند تا پایه مالیاتی این افراد را افزایش دهیم، گفت: دولت بیشتر از این نمی تواند از مردم مالیات دریافت کند، غیر افرادی که فرار مالیاتی دارند.
وی ادامه داد: به دنبال رشد متوازن در سال 97 هستیم و امیدواریم رشد اقتصادی قابل توجهی را شاهد باشیم در عین حال سیاست کمک به بخش خصوصی را در دستور کار داریم، ولی باید نظارت خود را نیز افزایش دهیم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: اما نباید درباره نظارت بیشتر تبلیغ کرد، زیرا همین موضوع باعث می شود که هیچ مدیری دیگر، جرات اجرای اقداماتی را که بر آن نظارت خواهد شد، نداشته باشد.

** 159 نهاد بودجه دریافت می کنند

نوبخت در پاسخ به اینکه رییس جمهوری در اجلاس حقوق شهروندی خواستار توجه مردم به هزینه کرد برخی نهادهای فرهنگی شدند و این در حالی است که وقتی رییس جمهور از عهده این کار برنیاید مردم چه کار خواهند کرد، اظهار داشت: با اقدامی که در بودجه 97 صورت گرفت 59 نهادی که غیردولتی بودند و از دولت پول می گرفتند و نمی دانستیم برخی از آنها بودجه را چگونه مصرف می کنند، مشخص گردید.
وی ادامه داد: قصد ما این نیست هر کس منتقد دولت باشد پول آن را قطع کنیم، امسال هم نهادهای غیردولتی را دولت کمک می کند اما نه 59 نهاد، بلکه به 159 نهاد و هر نهادی که برنامه بدهد و در جهت کمک به دولت باشد بودجه دریافت خواهد کرد.
سخنگوی دولت اضافه کرد این بی انصافی است که گفته شود خیلی از این 59 نهاد کارهایی برای فرهنگ انجام نمی دهند ولی دولت باید مطلع شود.

** بودجه حوزه های علمیه
سخنگوی دولت در پاسخ به برخی اظهار نظرها نسبت به قطع بودجه حوزه های علمیه گفت: اینکه طلاب ما با حداقل حقوق، علوم دینی را فرا می گیرند، تردید نکنید. آنها در وضعیت رفاه نیستند البته از همان آغاز این گروه خود را آماده کرده اند تا این مسیر قطع شود اینکه دولت پول این ها را قطع کند، اینطور نیست. نظام تصمیم گیری می کند و مدیریت امور عمومی موضوعی است که از طرف دولت کمک می شود.
نوبخت افزود: نفس کمک به مراکز علوم حوزوی قابل تخطئه نیست چرا که عده ای در دانشگاه علوم جدید می خوانند و عده ای در حوزه علوم اسلامی و دینی می آموزند ولی اینکه دولت بیشتر بدهد، امکانپذیر نیست. اگرچه دولت نمی خواهد در محتوای علوم مداخله کند ولی در چگونگی هزینه کرد طبق قانون باید نظارت کند و آن ها باید پاسخگو باشند.
وی اضافه کرد: قصد ما این نیست که دولت به نهادهای غیرفرهنگی کمک نکند ولی حرف ما این است که به نهادهایی کمک کند که در راستای کمک به دولت باشد و پرداخت ها به نهادهای غیردولتی فرهنگی به میزان سهمی که ماموریت خواهند داشت، خواهد بود.
سخنگوی دولت گفت: رییس جمهوری نیز به خزانه ابلاغ کردند که هر پولی پرداخت می شود باید به مردم شفاف گفته شود و این یک گام به جلو است.

** تصمیم گیری در خصوص شخصیت های در حصر

نوبخت در پاسخ به اینکه یکی از محصورین چند دوره ملاقات با افراد را داشته و این در حالی است که نفر دوم هیچگونه ملاقاتی برایش در نظر گرفته نشده است، آیا این مسئله از سوی شورای عالی امنیت ملی بوده است یا خیر، گفت: اگرچه این موضوعات باید از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته شود ولی به عنوان یک عضو این شورا تا جایی که اطلاع دارم تصمیم گیری در مورد دیدارها نسبت به هر سه شخصیت در حصر بوده است.

** مشکل ما با مردم عربستان نیست با دولت این کشور است

وی در رابطه با اینکه دولت چه اقداماتی برای حل اختلاف میان ایران و عربستان برداشته است، گفت: همانطور که رییس جمهوری در سخنان خود بیان کردند، مشکل ما با مردم و کشور عربستان نیست بلکه با سیاست های غیرانسانی است که در عربستان اعمال می شود.
سخنگوی دولت تصریح کرد: هیچ انسانی نیست که وضعیتی را که برای کودکان یمنی اتفاق می افتد، توجیه کند، عربستان به جای دادن دارو بمب خوشه ای بر سر کودکان یمن می ریزد و در طول این مدت به جز تخریب زیربناهای یمن مگر اقدام دیگری را پیش بردند؟ وی ادامه داد، مسوولان ریاض فکر می کردند طی یکی دو هفته فرد مورد نظر خود را در صنعا می گمارند. اصلا آن فرد جرات کرد که وارد شود ؟ از سوی دیگر همگان اجتماعات بزرگ مردم یمن را می بینند.
نوبخت افزود: اقدامات عربستان در سوریه و عراق را می بینید، ببینید سعودی ها به چه کسانی کمک می کنند، آن ها در مظان کمک به داعش هستند و باید خطاهای خود را جبران کنند.
وی ادامه داد مسائل ما با عربستان فراتر از یک بازی فوتبال است ولی آنچه در چارچوب عرف دیپلماسی می توانیم انجام دهیم توسط مردان دیپلماتیک کشورمان است که کهنه کار هستند و حتی وزیر امور خارجه فعلی آمریکا نیز بر این موضوع اعتراف و صحه گذاشت.
سخنگوی دولت گفت همانطور که نظامیان شجاع داریم، دیپلمات های کهنه کار و آشنا به دیپلماسی داریم و در این زمینه هر کاری برای آرامش منطقه لازم باشد، انجام خواهند داد حتی راجع به مسئله یمن هم کاری بتوانند انجام خواهند داد.

** یارانه حقوق بگیران بالای 17 میلیون پس گرفته می شود

نوبخت در پاسخ به اینکه دیوان محاسبات اسامی برخی حقوق بگیران بالای 17 میلیون تومان را که یارانه هم دریافت می کردند ، اعلام کرده است و در این زمینه چه اقدامی صورت گرفته، گفت: لیست افراد ارسال و دستور داده شد تا یارانه افراد قطع شود و تمام دریافتی ها را پس دهند.

** تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه برخی دستگاه ها نسبت به بودجه پروژه های عمرانی اعتراضاتی دارند که بودجه بر اساس پروژه نیست، گفت: تعدادی از پروژه ها آن هایی است که دولت واگذار می کند و تعدادی را در حد 66 تا 67 هزار میلیارد تومان با مشارکت انجام می دهد و برخی طرح ها که حدود 45 تا 46 هزار میلیارد تومان است به تنهایی انجام می دهد.
نوبخت اضافه کرد البته پروژه های نیمه تمام نیازمند 400 هزار میلیارد تومان پول است که در بهترین وضعیت 126 هزار میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده است که ناکافی است.
وی ادامه داد این طور نیست که به صورت قطره چکانی به پروژه ها پول بدهیم، به تعدادی از پروژه ها که بالای 80 درصد است و برخی پروژه ها در مناطق محروم که توجیه اجتماعی دارند به صورت اولولیت بندی پول تخصیص داده می شود.

** مردم از قراردادها با پیمانکاران مطلع می شوند

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه رییس جمهوری در اجلاس حقوق شهروندی خواستار دسترسی آزاد مردم به اطلاعات شده اند، چه اقداماتی انجام شده است، گفت: بخشی از آن سامانه هایی است که سازمان برنامه و بودجه قراردادها و پیمان ها را در آن قرار داده و یا واگذاری پروژه ها را در آن گذاشته تا همگان از آن مطلع شوند.

** تیترهایی برای شکنجه مردم نزنید

سخنگوی دولت در واکنش به تیتر یکی از رسانه های منتقد دولت گفت: تیتری نزنید که مردم را شکنجه دهد و به دنبال تحریک و ترسیم آینده ای ناامید کننده در کشور است.
وی در جلسه هفتگی با خبرنگاران پس از این که درباره اقدامات دولت برای کنترل قیمت مرغ و تخم مرغ گزارشی ارایه کرد، با قرائت دست خطی که به وی دادند، اظهار داشت: خبرگزاری فارس تیتر زده ‘ حمایت سخنگوی دولت از گرانی قیمت تخم مرغ’.
وی پرسید که آیا خبرنگاری از خبرگزاری فارس در این نشست حضور دارد؟
خبرنگاری دست خود را بلند کرد و گفت: من هستم اما فقط خبر را فرستادم و مدیران رسانه، خودشان تیتر زده اند.
نوبخت خطاب به وی گفت: پس همین الان زنگ بزنید و بگویید چنین تیتری اشتباه است و من چنین حرفی نزدم و این گونه تیتر بزنید که قیمت تخم مرغ بزودی به قیمت واقعی خودش بازخواهد گشت و دولت با تمام توان نسبت به تنظیم بازار نسبت به تنظیم بازار اقدام خواهد کرد.
وی تصریح کرد: این نشان می دهد هر رسانه ای که این تیتر را می زند، می خواهد مردم را شکنجه کند، تمام تلاش دولت این است که موضوع تخم مرغ را ساماندهی کند و جلوی نوسانات را بگیرد و به مردم واقعیت ها بگوید اما عده ای همواره تلاش می کنند که مردم را تحریک کنند و آینده ای ناامید کننده در برابر مردم ترسیم کنند.
یکی از خبرنگاران به شوخی به نوبخت گفت: همین رسانه ها فردا می گویند سخنگوی دولت تیتر را هم دیکته کرد.
این موضوع باعث خنده حاضرین و سخنگوی دولت شد و گفت: من تهدیدی ندارم و با اصحاب محترم رسانه و با افرادی که در دور این میز نشسته اند، علقه عاطفی داشته و همه را می شناسم و تردید ندارم که شما همیشه منعکس کننده واقعیات هستید. اما برخی از دوستان فکر می کنند اگر تیتر دیگری بزنند جذاب تر است، البته اگر دنبال جذابیت باشند.
سخنگوی دولت در ادامه از رسانه ها خواست که واقعیات را منعکس کنند و گفت: ما که نمی خواهیم مردم را اذیت کنیم و تمام تلاش دولت این است که مردم در رفاه باشند و تمام سیاست ها در همین راستا است.

**شعرخوانی دو خبرنگار پیشکسوت در جلسه سخنگوی دولت

در پایان جلسه سخنگوی دولت، نوبخت وقتی به آخرین نفر سوال کننده رسید با دیدن حسن فرازمند از پیشکسوتان روزنامه اطلاعات با روی گشاده و لبخندی بر لب به وی خوش آمد گفت و ادامه داد: از این که مهمان عزیزی را امروز در جلسه داریم بسیار خوشحالیم که باید بعد از جلسه با وی چای صرف کنیم.
فرازمند نیز گفت: امروز آمدم تا بعد از جلسه اگر فرصتی شد یک چای با هم صرف کنیم ولی برای شما یک هدیه از اشعارم با خط خودم آورده ام که تقدیم می کنم.
نوبخت آن را باعث افتخار دانست و اجازه داد که وی ابیات شعر خود را اینگونه بخواند:
بعد برجام فقط چل چله ها می دانند، وسعت دید تماشا دارد،
قدرت بال بوئینگ پرواز از کجا تا به کجاست و کبوترها یک واسطه اند بین آزادی و برج ایفل،
بعد برجام، سلام از من و اهل کلام، اهل نظر، اهل معاش به جهان و همه پنجره هاش.
بعد از وی ناصر یمین مردوخی کردستانی از پیشکسوتان رسانه نیز درخواست کرد که شعری بخواند و نوبخت نیز به درخواست وی پاسخ مثبت داد و این خبرنگار شعر خود را سرود.
نوبخت پس از شعر مردوخی گفت: البته همه با ادبیات آقای مردوخی آشنایی دارید و هر آنچه که می گوید از سر صدق و دل است، کما این که من گاهی اوقات انتقاد بسیار تند و صریح و صمیمی وی را به جان گرفته ام و از این بابت که وی آنچه در دل دارد بر زبان جاری می کند، امیدوارم من و دولت شایسته ستودن انسان های شایسته ای همچون استاد مردوخی باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید