نشانه هایی از افزایش احتمال برخورد آمریکا و ایران در عراق!

    کد خبر :183484

بسیاری از تحلیل گران و ناظران احتمال وقوع برخورد نظامی میان ایران و آمریکا را در دوره دونالد ترامپ بالا می دانند و معتقدند که آمریکا تلاش دارد از افزایش روزافزون قدرت منطقه ای ایران در خاورمیانه جلوگیری کند.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، وبگاه «استراتژیک کالچر» نوشته است که جنگ آمریکا با ایران بسیار نزدیک تر از آن چیزی است که تصور می کنید و در این میان عراق یکی از صحنه اصلی این رویارویی خواهد بود. در ادامه این مطلب آمده است:

آمریکا با وجود شکست داعش در عراق به حضور نظامی خود در این کشور پایان نمی‌دهد و قصد دارد عراق را به صحنه بزرگ جنگ خود با ایران تبدیل کند.

در این زمینه، باید به نامه «مایک پمپئو» رئیس سازمان سیا به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس اشاره کرد که در این نامه پمپئو به ایران در رابطه با حمله به منافع آمریکا در عراق هشدار داده است.

پمپئو گفته بود که ایران در حال تلاش برای اعمال نفوذ بر شمال عراق و نقاط دیگر این کشور و همچنین تقویت قدرت خود در خاورمیانه است.

در 28 نوامبر تعداد قابل توجهی نظامی آمریکایی جهت استقرار در پایگاه نظامی کیوان در غرب کرکوک وارد این شهر شدند. این گروه نظامی شامل هواپیماها و اتوبوس های جنگی است که با اجازه مقامات کرد در کرکوک و تصویب دولت عراق در این منطقه مستقر شده اند.

این نیروها به دو گروه تقسیم شدند: چند صد تن از این نیروها در پایگاه ماندند و گروه دیگر در پایگاه هوایی صدیق در نزدیک شهر طوزخورماتو در استان صلاح الدین مستقر شدند.

طوزخورماتو در 100 کیلومتری مرز عراق با ایران و در 163 کیلومتری شمال بغداد واقع شده است. نکته مهم اینکه نیروهای آمریکا از زمان حمله به عراق در سال 2003 تاکنون تا این حد به مرز ایران نزدیک نشده اند.

در اواسط ماه نوامبر، چند صد نیروی آمریکایی در حال ساخت یک پایگاه جدید در غرب عراق- حدود 20 کیلومتری شهر مرزی قائم در استان استراتژیک الانبار که از داعش پس گرفته شده، بوده است. بدیهی است، این حرکت بخشی از طرح ایالات متحده برای جلوگیری از ایجاد یک کریدور از مرز سوریه-عراق توسط ایران است.

در 22 اکتبر نیز رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «زمان آن فرا رسیده است که شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به وطن‌شان بازگردند.»

در 25 اکتبر نیز مک مستر مشاور امنیت ملی ملی آمریکا نیز گفته بود که در حال طرح ریزی نقشه ای برای جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه است که عراق بخش مهمی از این نقشه خواهد بود.

تقریبا همان زمانی که نیروهای آمریکایی در نزدیکی مرز ایران مستقر شدند، اسرائیل نیز به مقرهای نظامی وابسته به ارتش سوریه و حزب الله لبنان را در اطراف شهرک الکسوه در حومه دمشق حمله کرد.

از سوی دیگر، یکی از بخش های مهم دیگر استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با ایران در عراق، ارتقای روابط میان بغداد و ریاض است تا از طریق عربستان با نفوذ ایران در عراق مقابله کند و در همین راستا نیز عربستان در حال ایجاد روابط نزدیکی با گروه های عراق و به ویژه جریان صدر برای مقابله ایران است.

در نهایت اینکه، حضور نظامی آمریکا در عراق می تواند مانع ایجاد راه ارتباطی زمینی ایران به دریای مدیترانه از طریق عراق، سوریه و لبنان شود، نقش آمریکا برای حل و فصل بحران سوریه را تقویت کند و از این طریق نیز عملیات های مخفی را برای بی ثبات کردن حکومت ایران راه اندازی کند. نشانه هایی وجود دارد که اقدامات هماهنگ برای عقب راندن ایران در حال انجام است. بنابراین احتمال جنگ در برابر ایران به میزان قابل توجهی در روزهای اخیر افزایش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید