یک عضو هیات علمی:

تبدیل دانشکده محیط زیست به «محیط‌بان» اشتباه است

    کد خبر :181328

یک عضو هیات علمی دانشگاه تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط‌بان را اشتباه فاحشی دانست و گفت: نمی‌توان از ظرفیت‌های مختلف دانشکده محیط زیست تنها به ظرفیت آموزش محیط‌بانی بسنده کرد.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – هفته گذشته در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری ضمن تاکید بر ضرورت ترویج پژوهش‌های محیط زیستی با بیان اینکه باید از ظرفیت دانشکده محیط زیست برای آموزش محیط‌بانان استفاده شود، ایده تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط‌بان را مطرح کرد و گفت: «محیط‌بانان، مروجان محیط زیست هستند و باید در حوزه آموزش تقویت شوند و در همین راستا برنامه داریم دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط‌بان تغییر پیدا کند.»

در این باره، بهزاد سعیدپور – عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر منظور رئیس سازمان محیط زیست این است که دانشکده محیط زیست فقط باید به آموزش محیط‌بانی بپردازد؛ اشتباهی فاحش است و به نظر من این ایده نشان می‌دهد که آقای کلانتری مشاوران خوبی در این زمینه ندارد چراکه آموزش محیط‌بانی تنها یکی از ظرفیت‌های دانشکده محیط زیست است و نمی‌توانیم تنها به یکی از ظرفیت‌های دانشکده بسنده کنیم.

وی با اشاره به متن سخنرانی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم هفته پژوهش و فناوری گفت: عیسی کلانتری در این مراسم به نکات درست و دقیقی در مورد نیازهای حوزه محیط زیست کشور از جمله ضرورت آینده‌پژوهی و انجام مطالعات اجتماعی، رویکرد توسعه پایدار و استراتژی تحقیقاتی و آموزشی و موضوع آب پرداخت اما ایده تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط‌بان نمی‌تواند به تصمیم جامعی منجر شود.
ایده تغییر ساختار دانشکده محیط زیست تازگی ندارد

این کارشناس حوزه محیط زیست ادامه داد: پیش از این هم محمدی‌زاده – رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست- در مورد انحلال دانشکده محیط زیست و تبدیل آن به پژوهشکده محیط زیست سخن گفته بود اما اساتید دانشکده محیط زیست در آن مقطع از محمدی‌زاده برای حضور در دانشکده محیط زیست و شنیدن صحبت‌ها و استدلال کارشناسان و استادان دانشکده دعوت کردند که موثر واقع شد و حتی رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست مصوبه تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشگاه محیط زیست را به تصویب رساندند چون متقاعد شد که دانشکده محیط زیست می‌تواند این مسیر را در راستای ارتقای دانش محیط زیستی کشور طی کند.
مدیران محیط زیستی کشور دست پرورده دانشکده محیط زیست هستند

سعیدپور با اشاره به قدمت ۴۵ ساله دانشکده محیط زیست در مورد جایگاه علمی این دانشکده تصریح کرد: دانشکده محیط زیست از یک مرکز آموزشی کار خود را آغاز کرد و بعد از مدتی ضمن ارتقای ظرفیت‌های علمی و پژوهشی خود توانست به دانشکده تبدیل شود. یکی از وظایف این مجموعه آموزش محیط‌بانان و پرسنل سازمان محیط زیست و کارشناسان و مدیران آن است و بسیاری از مدیران محیط زیستی کشور دانش‌آموخته همین دانشکده هستند.

وی در مورد آموزش محیط‌بانان در دانشکده محیط زیست با تاکید بر اینکه این تکلیف هیچ مغایرتی با شرح وظایف دانشکده ندارد، گفت: اگر در شرایط فعلی هم دانشکده به وظیفه خود درباره آموزش حین خدمت و بلندمدت محیط‌بان، کارشناسان و مدیران محیط زیست عمل نمی‌کند به این دلیل است که سازمان محیط زیست نخواسته است. ظرفیت‌های علمی دانشکده محیط زیست به لحاظ برخورداری از مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به واسطه همین انگیزه‌ها است که توان علمی برای آموزش نیروهای محیط زیست کشور را داشته باشد.
دانشکده محیط زیست توان تبدیل شدن به موسسه آموزشی-پژوهشی دارد

سعیدپور با بیان اینکه دانشکده محیط زیست طی دو سال گذشته آموزش چند هزار محیط‌بان را برعهده داشت، گفت: این ایده که دانشکده محیط زیست فقط باید روی آموزش محیط‌بانی تمرکز کند؛ افول و کاهش ارتقای این مجموعه را به دنبال خواهد داشت و ظرفیت این دانشکده را محدود خواهد کرد این درحالیست که ارتقای دانش کارشناسان دانشکده محیط زیست یک ضرورت است و حتی سرفصل‌هایی نیز برای این منظور تهیه شده و باید اجرای آن از دانشکده مطالبه شود. ضمن اینکه دانشکده محیط زیست می‌تواند با تبدیل شدن به موسسه آموزشی – پژوهشی محیط زیست، قوی‌تر از آنچه آقای کلانتری گفته‌اند، عمل کند.

وی با اشاره به اینکه عیسی کلانتری به عنوان یک مدیر اجرایی قوی در کشور شناخته می‌شود،اظهارکرد: انتظار داریم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ‌نگاه مدبرانه‌تری نسبت به مسائل داشته باشد و برای تقویت بدنه محیط‌ بانی کشور باید به سه موضوع بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی محیط‌بانان، افزایش تعداد محیط‌بانان و آموزش آنها توجه کند.
انتقاد به نحوه استخدام محیط‌بانان

این کارشناس حوزه محیط زیست نسبت به دوره‌های آموزشی محیط‌بانان نیز انتقاد کرد و گفت: در گذشته برای آموزش محیط‌بانان، دوره‌های شش ماهه برگزار می‌شد اما در حال حاضر به دوره‌های یک هفته‌ای بسنده می‌شود. طبیعی است که این دوره کوتاه آموزشی نتواند برای محیط‌بان مفید و موثر باشد. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از آموزش محیط‌بانی عملیاتی است و باید در منطقه انجام شود.

سعیدپور در پایان با اشاره به اهمیت نحوه جذب محیط‌بانان تصریح کرد: در حال حاضر برای استخدام محیط‌بانان، ملاک تنها آزمون کتبی است در حالیکه قبلا سه ماه دوره رنجری می‌دیدند بنابراین باید در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درباره یک موضوع، همه ابعاد آن در نظر گرفته شود. به همین دلیل باید مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم درستی در این زمینه بگیرند و رئیس سازمان محیط زیست سعی کند مشاوران قوی‌تری داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید