چهره های جدید سرنوشت انتخابات آینده عراق را رقم می زنند

    کد خبر :176695

با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی و شوراهای استانی در عراق که قرار است همزمان در سال آینده میلادی برگزار شود، احزاب سیاسی هر راهی را برای دستیابی به قدرت طی می کنند، حتی اگر در بسیاری موارد با یکدیگر اختلاف داشته باشند.

قصه به هر دری زدن برای بدست آوردن رای مردم، اتفاقی است که هم اکنون برای بسیاری از احزاب عراقی رخ می دهد، احزابی که به رغم میل باطنی، مجبور شدند برای موفقیت در انتخابات پارلمانی آینده این کشور از چهره های جدید استفاده کنند.
به گفته کارشناسان، این امر در پی تغییر ذائقه رای دهندگان عراقی طی سالهای اخیر و نارضایتی و عصبانیت بی سابقه آنان از طبقه نخبه سیاسی بود که از زمان اشغال آمریکا در سال۲۰۰۳ تاکنون بر کشور حاکم بوده اند.
‘محمد الشمری’ عضو ‘ائتلاف ملی’ عراق با تاکید بر اینکه تغییر چهره ها در جوامع دمکراتیک یک وضعیت سالم سازی سیاسی است، افزود: فرصت دادن به نسل جوان برای دستیابی به کرسی های پارلمان و مناصب دولتی به این معنا نیست که رهبران و اعضای پیشین شکست خورده اند، بلکه این در چارچوب تجدید ساختار سیاسی کشور صورت می گیرد.
الشمری گفت که تعدادی از گروههای سیاسی در ائتلاف ملی مانند ‘جریان حکمت’ با تغییر کامل، فرصت را برای ایفای نقش رهبری به جوانان و حرکت در مسیر تحقق حکومت شایسته در عراق مهیا کردند.
وی درعین حال اشاره کرد که موفقیت یا ناکامی این اقدام از هم اکنون قابل پیش بینی نیست و به نتائج انتخابات آینده بستگی دارد.
‘کریمه الجواری’عضو سابق پارلمان عراق و از کادر رهبری ‘ائتلاف نیروهای ملی عراق’ نیز تاکید کرد که اکثر رهبران سیاسی سابق عراق در زمینه مدیریت و رهبری کشور شکست خورده اند.
وی خواستار فراهم کردن زمینه حضور چهره های جوان برای به دست گرفتن پست های مهم در این کشور شد .
الجواری از رهبران سیاسی پیشین خواست تا کنار کشیده و فرصت را در اختیار چهره های جدید قرار دهند.
وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که سفرهای متعددی به اردوگاههای آوارگان عراقی داشته که به وی اطلاع داده اند، به هیچ یک از سیاستمداران سابق و کنونی رای نخواهند داد.
‘علی البدری’ تحلیلگر سیاسی عراق نیز در این ارتباط گفت که فراخوان برای ورود چهره های جدید در چارچوب گفتمان سیاسی ما قبل انتخابات عراق می گنجد.
وی تاکید کرد که از بین رفتن ‘برگهای برنده’ سیاستمدارانی که تا همین اواخر خود را از رهبران عراق می دانستند، بسیاری از احزاب را به بازنگری در گزینه های خود در فرصت پنج ماه باقیمانده تا موعد برگزاری انتخابات واداشته است.
البدری به این مساله اشاره کرد که احزاب و گروههای سیاسی در حال و هوای تبلیغات برای انتخابات، به شیوخ عشایر، دانشگاهیان و شخصیتهای فرهنگی، مذهبی و ورزشی روی آورده اند تا آنها را برای ورود به انتخابات آتی و همراهی با خود متقاعد کنند.
وی افزود: برخی از سیاستمدارانی که اعتبار مردمی خود را در حال از بین رفتن می بینند، اقدام به برپایی مسابقات و فعالیتهای ورزشی و اجتماعی کردند که از طریق آن نامزدهای و رای دهندگان جدید را جذب کنند .
وی افزود: این روش به سادگی بر مردم عراق تاثیر نخواهد گذاشت و نتیجه مدنظر این گروهها را در پی نخواهد داشت، مگر آنکه مسائل مورد نیاز مردم در شرایط کنونی مورد توجه این گروهها و احزاب سیاسی قرار گیرد.
وی تاکید کرد که برخی نمایندگان و سیاستمداران عرب مسابقات قهرمانی در برخی رشته های ورزشی ترتیب دادند و تعداد زیادی از جوانانی را جذب کردند. جوانان که به دلیل سنی شاید خاطرات زیادی از تجربیات شکست خورده سیاسیون کنونی نداشته باشند، با همین روش به همان افراد و احزاب قدیمی رای دهند، با تصور اینکه پاسخگوی خواسته های فوری آنها خواهند بود.
از سوی دیگر، ‘علی الخالد’ خبرنگار عراقی تاکید می کند که طی هفته های گذشته رقابتی نزدیک از سوی نیروهای سیاسی در راستای جذب چهره های تاثیرگذار رسانه ای، دانشگاهی، اجتماعی و ورزشی را دنبال کرده است.
به گزارش ایرنا،وی افزود: برخی گروههای سیاسی مسابقات ورزشی ترتیب می دهند و مبالغ هنگفتی جهت تحقق اهداف سیاسی شان هزینه می کنند.
وی در این ارتباط به اقدام ‘حزب الحل’ در برگزاری مسابقات در برخی رشته های ورزشی و اقدام حزب ‘کنگره ملی’ در برگزاری مسابقات قهرمانی ‘کیک بوکسینگ’ و هزینه کردن مبلغ هنگفت و نیز برگزاری مسابقات قهرمانی فوتسال و اهدای جوایز به برندگان از سوی نماینده ‘ائتلاف دولت قانون’ اشاره می کند.
در همین حال احساس ضرورت تغییر چهره های قدیمی و حضور چهره های جدید به استان های مرکز، غرب و جنوب عراق محدود نماند.
نمایندگان کرد نیز خواهان تغییر رهبران سیاسی کنونی شمال عراق برای گشودن باب مذاکره با دولت مرکزی در بغداد هستند .
‘عادل عزیز’ نماینده ‘جنبش تغییر’ نیز گفت که ‘حیدر العبادی’ نخست وزیر عراق تمایلی به آغاز گفت و گو با چهره های کنونی در کردستان عراق ندارد و خواهان تغییر این چهره ها و جایگزینی آنها شده است.
عزیز به این مساله اشاره کرد که چهره های کنونی حاکم بر کردستان عراق هم در منطقه شمال و هم در بغداد فاقد مقبولیت هستند.
وی افزود: این رهبران با عملکرد خود موجب آزردگی خاطر مردم شمال عراق شده اند و چاره ای جز تغییر و جایگزینی آنها با چهره های جدید در جریان انتخابات پارلمانی آینده نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید