سایه‌روشن‌های بودجه ۹۷ کل کشور/ سهم وزارت دفاع در جیب نهاد ریاست جمهوری!

    کد خبر :175060

همه وزارتخانه‌ها با رشدهای چند ده‌میلیاردی و چند صدمیلیاردی در سال جدید مواجه شدند، اما وزارت دفاع با کاهش ۱۳۸ میلیاردی بودجه دست‌وپنجه نرم می‌کند!

محمدعلی امینی؛ فصل ارائه بودجه به مجلس که از راه می‌رسد، بررسی سهم بخش‌های مختلف از پول مملکت یکی از جذاب‌ترین کارها و درعین‌حال عامل دعوای ارگان‌های مختلف است. ذی‌نفعان هرکدام با فشار به نماینده‌ها و دولت می‌خواهند سهم بیشتری از بودجه بگیرند. آقای روحانی چند روز پیش لایحه بودجه سال 1397 را به مجلس تقدیم کرد. او گفت بودجه امسال خوب بسته‌شده. هر کس ممکن است برداشتی از خوب بسته شدن داشته باشد. راستی برداشت آقای رئیس‌جمهور از خوب بسته شدن بودجه چیست؟

بودجه اولویت‌های اصلی نظامی کشور کم می‌شود!
طبق برنامه ششم کشور که از ابتدای فروردین امسال اجرایی شده ۱۳ اولویت درزمینهٔ مسائل دفاعی وجود دارد. ۵ اولویت نخست دفاعی کشور در ۵ سال آینده شامل این موارد است:

۱ – توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی

۲ – توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند

۳ – توسعه و به‌روزرسانی شبکه‌های ارتباطی امن و پایدار و تعامل‌پذیر و برخوردار از فناوری‌های مناسب باهدف استقرار کامل سامانه فرماندهی و کنترل

۴ – هوشمند و متحرک‌سازی برخی سامانه‌های تسلیحاتی متناسب با تهدیدات

۵ – توسعه و تقویت امکانات جنگ الکترونیک و دفاع رایانگی (سایبری)

بررسی لایحه بودجه سال ۹۷، اما نشان می‌دهد دولت اهتمامی به اجرای برنامه ششم ندارد. جدول زیر گویای همه‌چیز است.

واکاوی سایه‌روشن‌های بودجه 97 کل کشور/ سهم وزارت دفاع در جیب نهاد ریاست جمهوری!

 

بند ب. از ماده ۱۰۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور، توسعه پدافند هوایی، توسعه ناوگان نیروی دریایی، توسعه و تقویت توان ناوگان هوایی و… را در اولویت اصلی قرار داده است، اما همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، ردیف بودجه تخصیص‌یافته به برخی از همین امور در ذیل بودجه ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، توسط دولت بعضاً کاهش چشمگیر یافته است.

افزایش 74 میلیاردی بودجه نهاد ریاست جمهوری
بودجه مصوب نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۸۷ میلیارد تومان بوده که این رقم در بودجه پیشنهادی ۹۷ به ۵۶۱ میلیارد تومان رسیده که افزایش ۷۴ میلیارد تومانی را برای این نهاد پرخرج نشان می‌دهد.

نکته جالب اینجاست که از ۷۴ میلیارد تومانی که زیاد شده، ۳۵ میلیارد تومان به خود نهاد ریاست جمهوری می‌رسد و باقی آن سهم سایر نهادهای زیردست ازجمله، فرهنگستان‌ها، معاونت امور زنان، شورای نظارت بر صداوسیما، مرکز بررسی‌های راهبردی، مرکز مطالعات فناوری و… است.

درحالی‌که بودجه نهاد ریاست جمهوری با افزایش چشمگیر مواجه شده، بودجه نهادهایی همچون شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری کاهش‌یافته است.

افزایش بودجه معاونت علم و فناوری

بودجه معاونت علم و فناوری در سال ۹۶، حدود ۱۰۳۶ میلیارد تومان بوده، پیشنهاد دولت در سال جدید، بودجه ۱۱۳۲ میلیارد تومانی است که از اقدامات مثبت دولت به شمار می‌رود. پارک فناوری پردیس سال گذشته ۱۶ میلیارد بودجه داشته که امسال این رقم به ۳۲ میلیارد تومان رسیده. مرکز ملی فضایی هم با افزایش ۱۰ برابر بودجه مواجه شده و میزان آن از ۲۲۰ میلیون تومان به دو میلیارد و دویست و سی میلیون تومان رسیده که البته هنوز به رقم ایده آل برای پیشرفت درزمینهٔ فضایی فاصله چشمگیر دارد.

سال سخت مرزبان‌ها!

بودجه فرماندهی مرزبانی ناجا در سال جدید به‌شدت افت داشته و بودجه مصوب حدود ۱۶۰ میلیارد تومانی سال جاری، به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است که بیش از ۹۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این کاهش بودجه در زیرمجموعه نیروی انتظامی تن‌ها مختص به فرماندهی مرزبانی نیست و در بخش «خرید سلاح، تجهیزات و تقویت بنیه نیروی انتظامی» نیز شاهد کاهش چشمگیر بودجه در سال ۹۷ هستیم؛ به عبارت دقیق‌تر بودجه مصوب سال جاری برای خرید سلاح، تجهیزات و تقویت بنیه نیروی انتظامی رقمی معادل ۲۹۹ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده بود که بودجه این بخش برای سال آینده با کاهشی عجیب به ۴۹ میلیارد تومان رسیده است که کاهش ۸۳ درصدی بودجه این بخش را نشان می‌دهد.

واکاوی سایه‌روشن‌های بودجه 97 کل کشور/ سهم وزارت دفاع در جیب نهاد ریاست جمهوری!

بودجه همه وزارتخانه‌ها زیاد شد به‌جز وزارت دفاع!

جدول آمار ارقام بودجه را که می‌بینیم به نتیجه جالبی می‌رسیم. همه وزارتخانه‌ها با رشدهای چند ده‌میلیاردی و چند صدمیلیاردی در سال جدید مواجه شدند اما وزارت دفاع با کاهش 138 میلیاردی بودجه دست‌وپنجه نرم می‌کند. نمودار زیر بیانگر بودجه این وزارت خانه در سال 96 و بودجه پیشنهادی سال 97 است.

واکاوی سایه‌روشن‌های بودجه 97 کل کشور/ سهم وزارت دفاع در جیب نهاد ریاست جمهوری!

حامل‌های انرژی در سال جدید گران می‌شوند؟!

بر اساس لایحه بودجه سال آینده، قیمت حامل‌های انرژی افزایش خواهد یافت؛ اگرچه گمانه‌زنی‌ها و خبرهای درگوشی حاکی از آن است که دولت روحانی تا قبل از سال ۱۳۹۷ تصمیم به افزایش قیمت بنزین، آن‌هم تا حد افزایش ۵۰ درصدی را دارد. وزیر نفت نیز این موضوع را رد نکرده است. بیژن نامدار زنگنه در خصوص انتشار اخباری مبنی برافزایش قیمت بنزین، عنوان کرد: «هر وقت لازم شد، دولت موضوع افزایش قیمت بنزین را عنوان می‌کند.»

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز درحالی‌که در نشست خبری روز یک‌شنبه خود موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین را تکذیب کرد، اما یک روز پس‌ازآن، در گفت‌وگو با خانه ملت در خصوص افزایش قیمت بنزین تا ۱۵۰۰ تومان، توضیح داد: «در قانون بودجه سال جاری و لوایح گذشته همیشه ظرفیتی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفته می‌شود، در بودجه سال ۱۳۹۶ دولت اجازه دارد تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر بر اساس قیمت‌های موجود چیزی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم.» وی با اشاره به این‌که ۱۶ هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین‌شده وجود دارد، بیان داشت: «باقیمت کنونی بنزین نمی‌توان به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح‌شده افزایش پیدا کند.»

30 میلیون نفر در سال جدید از فهرست یارانه بگیر ها حذف می‌شوند
کل اعتبارات سازمان هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه ۹۶ بالغ‌بر ۴۸ هزار میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه ۹۷ به ۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. با توجه به مبلغ کاهش‌یافته با یک حساب سرانگشتی به نظر می‌رسد دولت قصد دارد یارانه ۳۰ میلیون نفر را قطع کند. در همین رابطه هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی و نماینده اسبق مجلس بیان داشت: «به نظر می‌رسد طرح دولت برای حذف حدود ٣٠ میلیون یارانه بگیر در سال آینده اجرایی شود چراکه با یکسری محاسبات ساده می‌توان نتیجه گرفت بودجه در نظر گرفته‌شده برای این بخش کاهش چشمگیری دارد و بخش مهمی از دهک‌های بالا را حذف خواهد کرد.»

واکاوی سایه‌روشن‌های بودجه 97 کل کشور/ سهم وزارت دفاع در جیب نهاد ریاست جمهوری!

عوارض خروج از کشور 3 برابر شد، داد سلبریتی ها درآمد!
بر اساس یکی از ردیف‌های جداول مربوط به هزینه‌های خدمات مجموعه نیروی انتظامی و در بخش درآمد‌ها آمده است، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای زائرین حج (عمره و تمتع) و عتبات عالیات به ازای هر تن، ۱۱۰ هزار تومان و برای سفرهای دیگر، ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده، اما این تن‌ها بخشی از تغییر بزرگی ا‌ست که دولتمردان به دنبالش هستند!

این تعرفه‌های گران شده، برای بار نخست خروج از کشور است و عوارض خروج از کشور برای بار دوم ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و در نوبت سوم به بعد، افزایش ۱۰۰ درصدی خواهد یافت.

تبصره‌ای عجیب که عوارض خروج از کشور را به ۴۴۰ هزار تومان افزایش می‌دهد؛ یعنی رشد ۶ برابری این تعرفه به نسبت کنونی که احتمالاً در بررسی لوایح بودجه در سالیان متمادی، به‌نوعی رکوردشکنی باشد، رکوردشکنی که از هم‌اکنون نشانه‌های نارضایتی عموم از آن را می‌توان با رصد شبکه‌های اجتماعی و بازتاب این افزایش چشمگیر عوارض خروج از کشور دید.

بودجه موسسه نشر آثار امام چقدر است؟

بودجه پيشنهادي دولت به «مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام» در سال ٩٧، ٧١ ميليارد تومان است. انتشار جزئیات این رقم اما با واکنش‌های زیادی همراه بوده. اصلی‌ترین مسئله مربوط به پرتال امام خمینی است که بودجه 5 میلیاردی به خود اختصاص داده!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید