پنج دیدار جانسون در ایران/گام لندن در مسیر تقویت مناسبات اقتصادی باتهران

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۵۱
    کد خبر :171385

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس درشرایطی نخستین سفر خود به تهران را در دوره مسئولیتش انجام داد که صاحبنظران سیاسی این سفر را در امتداد گام برداشتن لندن در مسیر تقویت مناسبات اقتصادی با تهران و گشودن گره تعاملات بین‌المللی ایران در دوره پسابرجام ارزیابی کرده‌اند.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس صبح شنبه برای دیداری دو روزه و گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.
وی در اولین ملاقات خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.
وزیران خارجه ایران و انگلیس در این دیدار درباره موضوعات مختلف دو جانبه، از جمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آن، مسائل منطقه ای، موضوعات بین المللی، بویژه تعهدات همه طرف های برجام به اجرای آن رایزنی و تبادل نظر کردند.
جانسون وزیر خارجه انگلیس در این ملاقات با یادآوری این که برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای این کشور برخوردار است، بر تعهد لندن بر اجرای کامل آن تاکید کرد.

** شمخانی: تسهیل روابط بانکی مقدمه ای برای گسترش همکاری ها است
دیدار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دومین برنامه وزیر خارجه انگلیس در گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران بود.
شرایط پسا برجام، تسهیل روابط بانکی، داعش، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و جنگ یمن محور گفت وگوهای شمخانی با جانسون بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار گفت: در حال حاضر و در شرایط پسا برجام مبادلات و همکاری های اقتصادی میان دو کشور رضایت بخش نیست و تسهیل روابط بانکی در این زمینه می تواند مقدمه ای برای گسترش همکاری ها در دیگر بخش ها باشد.
شمخانی همچنین با انتقاد از کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل عدم اجرای تعهدات خود نسبت به برجام تاکید کرد: رفتار آمریکا در قبال برجام فاجعه‌ای تمام‌عیار بوده و ادامه این رویکرد ضمن بی اعتباری سیاسی این کشور، موجب زیرسوال رفتن توافقات بین المللی می شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی از مواضع بی پایه برخی کشورها علیه سیاست های منطقه ای ایران انتقاد و اذعان کرد: ما در مقابله با تروریسم جدی هستیم و اگر سیاست ها و اقدامات عملی جمهوری اسلامی به بهای تقدیم صدها شهید نبود، امروز داعش حکومت عراق و سوریه را در دست داشت و به همسایگی اروپا رسیده بود.
شمخانی به تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اشاره و این اقدام را خدمت ناخواسته به جهان اسلام دانست.
وی همچنین با انتقاد از رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودی و بحرین خاطر نشان کرد: در حالی که تمامی نهادهای بین المللی، محاصره و بمباران مردم مظلوم و بی دفاع یمن را محکوم کرده اند، قطعا شرکای این جنایت نیز در دادگاه افکار عمومی بین المللی محکوم و ناقض حقوق بشر معرفی خواهند شد.
وزیر خارجه انگلیس نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام بویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، اظهار کرد: برجام توافق نامه ای چند جانبه و بین المللی است که اجرای کامل آن به نفع صلح و ثبات جهانی است.
وی با یادآوری مخالفت لندن با تصمیم ایالات متحده آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت خود به این شهر افزود: اقدامات یکجانبه دستیابی به صلح را دشوار می‌کند.
جانسون خاطرنشان کرد: انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.

** لاریجانی:انگلیس پس از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام نداد،
وزیر خارجه انگلیس در ادامه دیدارهای خود با مقامات عالیرتبه ایران با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.
لاریجانی در این دیدار تاکید کرد: انگلیس پس از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام نداد، درحالی که برخی از کشورهای اروپایی تلاش بسیار بیشتری کردند حتی مشکل بانکی سفارت ایران در لندن را نیز حل نکرده اید.
بوریس جانسون نیز در این دیدار اعلام کرد: ما از برجام به عنوان یک توافق نامه بین المللی حمایت می کنیم زیرا این یک توافق نامه خیلی مهم است و ما علاقمندیم نه تنها در بخش هسته ای، بلکه در بخش اقتصادی نیز مردم ایران از آن بهره ببرند.
موضوع بحرین، یمن، افغانستان، عربستان، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و حضور گروه های تروریستی در منطقه از جمله موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

** روحانی: گفت وگوی لندن – تهران می‌تواند به ثبات بیشتر منطقه منجر شود
وزیر خارجه انگلیس در دومین روز از اقامت خود در تهران و در چهارمین دیدار خود، به ملاقات حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران رفت.
روحانی در این دیدار بر گسترش روابط و همکاری‌های بانکی ایران و انگلستان در راستای برجام تاکید کرد و گفت: اجرا و حفظ برجام حائز اهمیت است، معتقدیم همه و بویژه ملت ایران باید بتوانند از منافع برجام بهره‌برداری کنند.
وی با بیان این که همکاری ایران و 1+5 در اقدامی بزرگ منجر به توافق ارزشمند و بین‌المللی برجام شد، اظهار کرد: باید تصمیم و اراده مبنی بر استفاده از فضای پس از برجام برای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها را در مقام عمل نشان داده و شاهد آثار آن باشیم.
رییس جمهوری همچنین به موضوع انتقال سفارت آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: شرایط منطقه به گونه‌ای است که نباید در آتش آن دمیده شود و تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا در انتقال سفارتخانه این کشور به قدس شریف، تصمیمی نادرست و بنزینی بود که در آتش منطقه ریخته شد.
وزیر خارجه انگلیس نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز به واسطه برجام فرصت‌های خوبی برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران و انگلستان فراهم شده است، گفت: مصمم به گسترش همه جانبه مناسبات تهران – لندن در بخش های مختلف هستیم.
وی با تأکید بر این که برجام توافق مثبتی است که باید ادامه پیدا کرده و مردم ایران بتوانند از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شوند، گفت: فرصت‌های تجاری و اقتصادی بسیار خوبی در ایران وجود دارد و علاقه داریم شرکت‌های انگلیسی نیز بتوانند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایران مشارکت کنند.
جانسون با بیان این که جمهوری اسلامی ایران اقدامات مثبتی در مسیر مبارزه با تروریسم و توسعه صلح و ثبات در منطقه انجام داده است، افزود: انگلستان تصمیم رییس جمهوری آمریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس را اقدامی مناسب قلمداد نمی‌کند.

** صالحی:موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران پایبندی به تعهدات از جمله در برجام است
آخرین برنامه سفر دو روزه وزیر خارجه انگلیس، دیدار با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران بود.
جانسون در این دیدار تلاشش در حمایت از برجام در سفر به آمریکا و ملاقات با نمایندگان کنگره این کشور را مورد اشاره قرار داد.
وی همچنین روابط بانکی ایران و انگلیس نیز اشاره کرد وگفت: موانع بانکی بتدریج در حال رفع شدن است.
وزیر خارجه انگلیس ضمن اعلام حمایت کشورش از توافق برجام، حفظ آن را با اهمیت خواند.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با تأکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پایبندی به تعهدات از جمله در برجام، بر اهمیت مشاهده فواید عینی تداوم این روند تأکید داشت.
وی با تشریح موانع همکاری از جمله در حوزه بانکی میان دو کشور، رفع آنها را برای حفظ برجام ضروری توصیف کرد.
همکاری در حوزه های کاربردی و بخصوص پزشکی هسته ای از جمله موضوعات مورد تأکید مقامات ایران و انگلیس بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید