رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در گفتگو با بازتاب:

با شکست “داعش” امنیت رژیم اسرائیل بخطر افتاد لذا تصمیم به انتقال پایتخت گرفتند

    کد خبر :169356

نزدیک به 70 سال است که رژیم غاصب صهیونیستی، سرزمین های فلسطینی را اشغال کرده و روز به روز در حال گسترش دامنه اشغال این سرزمین است.
به گزارش بازتاب؛در طول این مدت بیشتر کشورهای جهان اقدامات این رژیم کودک کش را محکوم کرده اند. حتی ایالات متحده آمریکا با همه حمایت و پشتیبانی که از این رژیم غاصب داشته، اما هیچ گاه شهر بیت المقدس را شهری صهیونیستی نمی دانست.
اما “دونالد ترامپ” رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که در یک سال و چند ماه ریاست جمهوری اش، همواره اقدامات و موضع گیری های جنجالی و غیر منطقی داشته، این بار نیز با اعلام تصمیمش برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، باز هم جنجال آفرین شد و انگار یک بشکه نفت بر روی آتش ریخته است.
به قدری اعتراضات مسلمانان و حتی غیر مسلمانان جهان نسبت به این تصمیم ترامپ زیاد بود که او مجبور شد، یک گام از تصمیم گیری اش عقب نشینی کند و اجرای این تصمیم را شش ماه به تعویق بی اندازد.
مجتبی امانی، رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با بیان اینکه اعلام تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس تاثیر بسیار مهمی بر صحنه سیاسی و عملیاتی فلسطین دارد گفت: از یک سو آمریکایی ها همواره خودشان را به عنوان یک میانجی در مساله صلح با رژیم صهیونیستی به اعراب معرفی کرده بودند و دلیل به تعویق انداختن های چند باره این انتقال هم آن است که در صورت اتخاذ چنین تصمیمی توسط آمریکا، این کشور امکان اینکه بطور میانجی بی طرفی جلوه کند وجود نداشته است.
وی در ادامه افزود: با توجه به تحولاتی که در منطقه رخ داد و پایان حکومت داعش در عراق و سوریه، رژیم صهیونیستی بیش از گذشته احساس عدم امنیت می کند و طرحی را که در سال های گذشته تحت پوشش انقلاب در سوریه یا اختلاف شیعه و سنی در منطقه پیگیری کرده بود تا محور مقاومت را از عراق، سوریه و لبنان منزوی کند به جایی نرسید لذا وارد یک مرحله جدیدی در این باره شده است.
امانی ضمن تاکید بر اینکه تاثیرات این موضوع بر گروه های فلسطینی اعم از گروه هایی که دنبال راه مقاومت بودند و یا استراتژی مقاومت را در پیش داشتند و یا گروه هایی که استراتژی مذاکره را در پیش داشتند بسیار عمیق خواهد بود تصریح کرد: در چند سال اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهایی مثل مصر و عربستان تلاش می کردند حماس و جهاد اسلامی را به سمت و سوی سازش با رژیم صهیونیستی بکشند و لذا فشارهای زیادی را به این دو گروه حامی مقاومت وارد می کردند و همچنین بحث آشتی ملی را با محور قرار دادن جناح سازش کار فلسطینی دنبال می کردند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه خاطرنشان کرد: اما بعد از تصمیم ترامپ قطعا موضوع برعکس خواهد شد و یک سری صداهای طرفدار حاوی مقاومت و اعلام بی نتیجه بودن مذاکرات با رژیم صهیونیستی و اعتماد نکردن به آمریکا به عنوان یک واسطه بی طرف اوج خواهد گرفت و ما شاهد انتقال مستمر ایدئولوژی مقاومت به گروه های سازش کار و همچنین کسانی از فلسطینی ها که تصور می کردند از این راه می توانستند حداقل به بخشی از حقوق خود دست یابند، خواهیم بود.
وی همچنین با اشاره به اینکه مساله قدس از ابتدا حتی توسط یاسر عرفات، رییس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان یک مساله غیرقابل مذاکره اعلام شده یادآور شد: هیچگاه سازش کاران فلسطینی بر سر مساله قدس و حتی تقسیم آن به شرقی و غربی نرمشی از خود نشان ندادند و در این باره بسیار سرسخت بودند چون هویت فلسطین را مرتبط با بیت المقدس و تشکیل دولت فلسطینی را قطعا با پایتختی قدس می پذیرفتند بنابراین چنین تصمیمی تاثیرات بسیار زیادی در آینده خواهد داشت.
رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره همچنین با بیان اینکه قضاوت درباره درگیری بین رژیم صهیونیستی و گروه های مقاومت زود است ابراز عقیده کرد: چون اولین تاثیر در صحنه اجتماعی فلسطین باید از کرانه باختری شروع شود و کرانه باختری که دارای حکومتی با استراتژی سازش با رژیم صهیونیستی و گفتگو و اعتماد به آمریکا بود الان باید پاسخگوی مردم این بخش از سرزمین فلسطین باشد و تاثیر این مسله بر کرانه باختری و سوق آنها به سمت مبارزه مسلحانه با رژیم صهیونیستی یکی از مواردی است که احتمال وقوع آن بسیار زیاد خواهد بود.
وی تاکید کرد: معمولا گروه های مقاومت هم فعلا تاکتیک شان آن است که تا وقتی که مورد تعرض و هجوم قرار نگرفتند از اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی خودداری کنند و بیشتر متکی بر اعتراضات مردمی برای مبارزه با رژیم صهیونیتی باشند.
وی همچنین درخصوص اختلاف نظر کشورهای اروپایی و آمریکا در این باره اظهار داشت: قطعا اختلاف زیادی بین نظرات امریکا و کشورهای اروپایی وجود دارد همچنان که در خود امریکا هم چنین وحدت نظری درباره اقدام ترامپ وجود ندارد این بدان دلیل است که در هر حال اروپایی ها تصور می کنند که 40 سال در مسیر سازش همواره بر این موضوع تکیه کرده اند که به عنوان یک واسطه بی طرف خواهند توانست به دو دولتی در فلسطین اشغالی برسند ولی اقدام ترامپ در واقع آب سردی بود که بر آرزوی حتی سازش کاران فلسطینی برای دو دولتی شدن فلسطین باشد لذا اعتراضات از سوی اروپایی ها در این خصوص در همین چارچوب ارزیابی می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید