علی مطهری : برخی‌ها با فشار وارد فهرست امید شدند بعدا فراکسیون جدا درست کردند

  • سیاسی
  • شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۴۱
    کد خبر :162982

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی مهمان این هفته برنامه تلویزیونی «دست خط» بود. مطهری در این گفتگوی تلویزیونی، درباره وضعیت فرهنگی کشور، فراکسیون های مجلس و عملکرد دولت و زندگی شخصی خود صحبت کرد.

وی در مورد اینکه آیا نایب رئیسی دست و بال شما را بسته است یا خیر، گفت: فکر نمی‌کنم اینطور باشد. ما در دو جایگاه هستیم. یک وقت هست که من در جایگاه نائب رئیسی صحبت می‌کنم و در زمان اداره جلسه، من سخنگوی مجلس هستم و نمی‌توانم مواضع خاص خود را اعلام کنم. ولی در مصاحبه‌ها و دانشگاه‌ها سخنرانی می‌کنم و حرف‌های خودم را مانند قدیم بیان می‌کنم، لذا خیلی تفاوتی ندارد. اما به هر حال به عنوان نائب رئیسی مجلس ملاحظات بیشتری باید باشد.

وی از کم توجهی هایی که در حوزه فرهنگ وجود دارد، گلایه کرد و گفت: اصلا دولت‌ها از ابتدا تا امروز توجه کافی به مسئله فرهنگ ندارند و فرهنگ را امری حاشیه‌ای و طفیلی می‌دانند … به همین مسئله حجاب هم کم توجهی می‌شود. دولت اسلامی که در جایی که امربه‌معروف و نهی‌از منکر مستلزم اعمال قانون هست، دولت باید وارد شود و این کار مردم نیست. مردم در حد تذکر و امر به ‌معروف و نهی از منکر قلبی و زبانی باید انجام دهند. در جایی که باید اقدام عملی شود، وظیفه دولت است. معمولاً دولت‌ها از این وظیفه شانه خالی می‌کنند و وارد نمی‌شوند. در این دولت هم متاسفانه با این مشکل مواجه هستیم.

مطهری افزود: امروز با موارد بد پوششی در کشور مواجه هستیم که این‌ها خوب نیست و نباید بی‌تفاوت باشیم و بگوئیم مسئله مهمی نیست. … الان غربی‌ها ضربه‌ها نادیده گرفتن عفاف را دارند می‌بینند. فروپاشی بنیان خانواده یکی از موارد است. دائم می‌گویند در هالیوود و در انگلستان و غیره، آزارهای جنسی وجود دارد. خب آدم عاقل چرا باید اینچنین کند؟ وقتی نیمه عریان بیرون می‌آیید به دنبالش این مسائل هم وجود دارد. نمی‌خواهند آن را اصلاح کنند و بگویند لباس پوشیدن ما بد است که باعث تحریک می‌شود. در مسئله دانشگاه‌ها در خیلی از کشورهای دنیا یک انیفورم مخصوص دارند که با این لباس باید وارد دانشگاه شوند و آنها هم توجه کرده‌اند و جا افتاده است و به آن عمل می‌کنند که دانشگاه محیط علم و تفکر است و نمی‌توان با التذاذ جنسی مخلوط شود. التذاذ جنسی منحصر در کادر خانواده است و این تز اسلام است. نمی‌توان این چیزها را کوچک دانست.

به گزارش نامه نیوز، به گفته وی، نمی‌توان اجازه داد در دانشگاه‌ها دختر و پسر هر طوری که می‌خواهند پوشش داشته باشند و این حرف غلطی است. باید دولت نظارتی داشته باشد و در جاهایی وارد شود و نمی‌توان به حال خود رها کرد. من همان عقیده سابق را دارم و تغییری نکرده است.

مطهری در مورد اینکه مردم و حکومت هر کدام چقدر در مساله فرهنگ سهم دارند، گفت: بخش اعظم فرهنگ طبیعتا به مردم سپرده می‌شود و مردم ضوابط را رعایت می‌کنند، چون اکثریت مردم مسلمان هستند و معتقدند. ولی آن جاهایی که نیاز به اعمال قانون است، وظیفه دولت است که وارد شود. ضمن اینکه دولت اسلامی و دولت ایدئولوژیک وظیفه دارد که در خصوص اخلاق مردم، عقاید مردم، فرهنگ مردم اقداماتی را انجام دهد و نمی‌توان گفت، هیچ وظیفه‌ای ندارد.

فضای مجازی در دنبا بی در و پیکر نیست

وی به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این هم پدیده جدیدی است و هم آثار مثبت و هم آثار منفی دارد و تا حدی از دست خیلی‌ها خارج است و هر کسی هر متنی را می‌تواند منتشر کند…. در کشورهای دیگر این طور بی‌ در و پیکر نیست. ما هم حتماً باید اهمیت دهیم و از نظر اخلاقی سخت‌گیر باشیم و این طور نباشد هر چیزی به راحتی منتشر شود. در خصوص اظهارنظر و اختلاف‌نظرهای سیاسی نباید خیلی سخت‌گیری کنیم. اما مهم‌تر این است که مردم رشد کافی را داشته باشند و بتوانند درک کنند و به تدریج این حالت هم دارد ایجاد می‌شود؛ یعنی خیلی راحت تحت تاثیر اخبار و تحلیل‌ها قرار نمی‌گیرند.

وی در توضیح مرز نظارت و سانسور گفت: نظارت در حدی که دروغ و افترا، تهمت نباشد، ولی اینکه کسی تحلیلی برای خودش دارد را نمی‌توان جلوگیری کرد؛ خب یک کسی جواب او را می‌دهد. اما مسائل اخلاقی را نمی‌توان باز گذاشت و گفت هر کاری می‌خواهند انجام دهند.

نایب رئیس مجلس در مورد ارتباط اقتصاد و عدالت اجتماعی با حوزه فرهنگ ، گفت: در جایی که عدالت اجتماعی یا عدالت اقتصادی نباشد آسیب‌های فرهنگی هم ایجاد می‌شود. جامعه‌ای که عدالت اقتصادی و اجتماعی نداشته باشد و شکاف‌های طبقاتی در آن زیاد باشد و فاصله‌های طبقاتی زیاد باشد، این جامعه به دو گروه محروم و دارای عقده‌های روانی و از آن سو، یک گروه پرتوقع و عزیزکرده بی‌جهت تقسیم می‌شود. روشن است این وضعیت، آثار اجتماعی منفی دارد و این برای جامعه آسیب است که احساس کنند کار و فعالیت ملاک پیشرفت نیست و ملاک گرفتن پست‌ها و ملاک پیشرفت اقتصادی کار و تلاش نیست، بلکه روابط و پول و پارتی تاثیرگذار است. این خیلی بد است و آثار بد فرهنگی در جامعه دارد.

اغراق در حقوق های نجومی

مطهری در ادامه برنامه پیرامون ضربه مسائلی همچون حقوق های نجومی به اعتماد عمومی مورد سوال قرار گرفت و گفت: در این زمینه‌ها متاسفانه چون جنبه سیاسی پیدا می‌کند اغراق هم بکار می‌رود. بالاخره یک کارهایی شد و حقوق‌هایی نامتعارف پرداخت شده بود ولی آن مقداری که تبلیغ می‌کنند نبود. قانون را به شکلی نوشته بودند و مصوباتی که دولت قبل داشت، در جاهایی دست هیات‌های عامل را در بانک‌ها و جاهای دیگر باز گذاشته بود که حقوق را خودشان تشخیص دهند و خیلی از این موارد بود که از جهت قانونی مشکلی نداشت، ولی از نظر وجدانی مشکل داشت.

وی افزود: وقتی یک کارگر حداکثر حقوقی که دریافت می‌کند یک میلیون تومان است ولی کسی تا ۳۰ میلیون حقوق می‌گیرد، هر چند قانونی باشد باید احساس شود از نظر وجدانی درست نیست. چه در این موضوع و چه در موضوع املاک نجومی اغراق‌هایی هم صورت گرفت و جنبه سیاسی پیدا کرد. به طور کلی اختلاف طبقاتی و شکاف طبقاتی نباید به مقداری باشد که نامتعارف باشد و عقده‌های روانی ایجاد کند، لذا اسلام هم یک راه‌هایی باز گذاشته است مثلاً دولت اسلامی می‌تواند مالیات‌هایی قرار دهد. مسائل اخلاقی مثل توصیه به انفاق، رسیدگی به فقرا و خمس و زکات و غیره هم در اسلام وجود دارد تا این اختلاف طبقاتی با این موضوعات کاهش یابد. اگر توجه نکنیم به مشکلات برمی‌خوریم. امروز هم وقتی ظاهر جامعه را نگاه می‌کنیم، روشن است که اختلاف طبقاتی واقعاً زیاد است و همه باید تلاش کنیم وضعیت بهتر شود.

اصولگرا یا اصلاح طلب

مجری دست خط در ادامه برنامه از مطهری پرسید« در مجلس هشتم با فهرست اصولگرایان وارد شدید و مجلس دهم با فهرست امید و اصلاح طلبان آمدید. الان ما باید شما را کدام سمتی حساب کنیم»؟ علی مطهری نیز پاسخ داد: ما هیچ طرفی نیستیم. اینکه در مجلس هشتم در فهرست اصولگرایان بودم، علتش این بود که ما در ستاد بزرگداشت شهید مطهری، آقای مصلحی که رئیس ستاد بودند، ایشان هم دست‌اندرکار مسئله انتخابات بودند. من تصمیم گرفته بودم وارد مسئله انتخابات بشوم. آن زمان انتقادات زیادی به اصلاح‌طلبان داشتم و طبعاً به اصولگرایان نزدیک بودم و به ایشان گفتم، چنین تصمیمی دارم. ایشان هم اقدام کردند و اسم ما را در لیست آوردند. می‌توانستم به کسان دیگری هم بگویم، آن زمان سه گروه بودند، گروهی تحت عنوان پیروان خط امام و رهبری… مثلا می‌شد به آقای عسگر اولادی هم بگویم، دیگران هم بودند و شاید همین اتفاق می‌افتد. من آن زمان خیلی توجه به این نداشتم که کدام لیست هستیم. آن زمان مردم تا حدودی شناخت داشتند، چون قبل از آن مقاله و مصاحبه زیاد داشتم. بعد از ورود به مجلس هم دیدیم، در جاهایی انتقادهایی داشتیم که این آقایان نمی‌پذیرفتند و اختلافاتی شد و نظراتی در مقابل آقای احمدی‌نژاد داشتیم. ایشان در جاهایی صریحاً می‌گفت من قانون را عمل نمی‌کنم. نمی‌توانستیم سکوت کنیم. وارد شدیم. بحث سوال از رئیس‌جمهور مطرح شد.

وی با اشاره به استعفای خود، گفت: گفتم اگر نتوانیم از حقوق مردم دفاع کنیم نمایندگی فلسفه خودش را از دست می‌دهد بنابراین من استعفا می‌دهم. استعفا هم روالی در مجلس دارد. نماینده نیم ساعت فرصت دارد دلایل خود را بیان کند و ظاهراً نیم ساعت هم وقت هست موافق و مخالف صحبت کنند و در نهایت رای‌گیری می‌شود. من صحبت کردم و دلایل را بیان کردم و خیلی‌ها از ما دفاع کردند. به یاد دارم آقای مصباحی مقدم از من دفاع کردند و اکثراً مخالف استعفای ما بودند. برخی هم موافق بودند و یکی از آقایان هم گفت خوب است به استعفای ایشان رای منفی بدهیم تا در دوره بعد مردم ایشان را رد کنند. این امر برعکس شد، یعنی ما آمدیم و رای آوردیم و آن بنده خدا رای نیاورد. در نهایت مجلس با رای بالا با این استعفا مخالف کرد. خود این باعث شد که سوال از رئیس‌جمهور مطرح شود. بعد از مجلس هشتم دیگر این دوستان اسم ما را حذف کردند، یعنی گفتند بنده و یکی دو نفر دیگر را از فهرست اصولگرایان حذف کردند که ما تحت عنوان “صدای ملت” نامزد شدیم.

وی افزود: اگر چه من خیلی مایل به ادامه حضور نبودم، ولی اگر نمی‌آمدم نوعی عقب‌نشینی محسوب می‌شد دوباره کاندیدا شدم. تحت عنوان صدای ملت آمدیم و به نوعی مستقل بود و رای آوردیم. برای مجلس دهم هم به این شکل شد که فهرست امید خودشان اسم من را گذاشتند، من درخواستی نکردم. البته من هم مخالفت نکردم و تشکر هم کردم. البته افرادی بودند که با زور و فشار اسم‌شان در لیست رفت ولی اسم من را خودشان گذاشتند و من هم گفتم اشکالی ندارد و من هم رای آوردم. برخی اصلاح‌طلب نبودند و با فشارهای سیاسی وارد شدند. بعد از ورود به مجلس هم می‌گفتند فراکسیون جدید باز کنیم. من گفتم از نظر اخلاقی درست نیست که در این فهرست بودیم و راه دیگری باز کنیم. من اخلاقی این کار را درست نمی‌دانستم. همچنان در فهرست امید هستیم ولی واقعاً من نه اصلاح‌طلب حساب می‌شوم و نه اصولگرا.

مطهری به این سوال که در انتخابات هیات رئیس به لاریجانی رای داده یا عارف، پاسخ نداد و گفت: گفتن این امر هم فایده‌ای ندارد.

تغییرات اقتصادی

مطهری در ادامه این برنامه تلویزیونی در مورد اختلاف طبقاتی و وضعیت اقتصادی مردم ، گفت: نمی‌توان گفت بهتر شده است ولی حفظ ثبات اقتصادی و اینکه تورم تا حد زیادی مهار شد مسئله مهمی است. اینکه در قیمت ارز نوسانات ناگهانی و شدید را نداریم موفقیت محسوب می‌شود. با توجه به فشارهایی که وجود دارد در مجموع دولت باز هم خوب عمل کرده است ولی این که بگوییم وضع اقتصادی مردم بهتر شده فکر نمی‌کنم چنین امری باشد.

وی افزود: دولت روی برجام خیلی تبلیغات کرد یعنی نباید اینقدر تبلیغات می‌کردند که ما شاهکار کردیم. البته برجام مهم بود و کار درستی بود و برای کشور مثبت بود و آثار خوبی در پی داشت. ولی اینکه تبلیغات زیادی روی برجام شد که انتظارات و توقعات مردم را بالا برد، کار درستی نبود. باید بیان می‌کردند توافقی شده و باید ببینیم چه خواهد شد. ما این طور نگاه می‌کردیم که آینده چه می‌شود و ممکن است گشایش‌هایی ایجاد شود و ممکن است گشایش‌هایی نباشد. ما باید این طور نگاه می‌کردیم.

مطهری با اشاره به اینکه در برجام چیز زیادی از دست ندادیم، گفت: این طور هم که متخصصان می‌گویند هر لحظه هم اراده کنیم ظرف ۵ روز می‌توانیم به غنی‌سازی ۲۰ درصد برسیم. به نظر من، در مجموع صنعت هسته‌ای ما با برجام پیشرفت بیشتری پیدا می‌کند البته حالا باید ببینیم با مسائل جدیدی که ایجاد شده، رفتار امریکا چگونه است.

وی همچنین در مورد اینکه پیش تر گفته بود، آمدن ترامپ به نفع ما است، نیز گفت: بله، من گفته بودم. الان هم به نظرم به نفع ما است. یک فرد نامتعادل و تندرو در امریکا به نفع ماست و تا امروز هم به نظرم به نفع ما بوده. درست است که ادبیات خوبی ندارد ولی رفتارهایی که داشته است، باعث شده دنیا حق را به ایران بدهد. الان امریکا متهم به پیمان‌شکنی است و اروپا در مقابل آن ایستاده است و بقیه کشورهای دنیا هم حق را به ایران می‌دهند. ما الان در موضع بالا هستیم.

نماینده اصولگرای تهران با اشاره به اینکه با اعضای شورای شهر تهران ارتباط چندانی ندارد در پاسخ به اینکه انتخاب نجفی به عنوان شهردار راضی کننده بود یا خیر، گفت: فکر می‌کنم خوب است، چون تجربه مدیریتی ایشان هم خوب است. به طور کلی فرد منظم و مدیری هستند. در آموزش و پرورش مدیریت خوبی داشت و امیدوار هستیم که پیشرفت خوبی داشته باشد.

وی همچنین اینکه به دولت سفارش کرده تا از قالیباف استفاده کند، را تایید کرد و گفت: من پیشنهاد دادم و گفتم که دیوارکشی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نکنیم. به چند نفر از آقایان دولت گفتم، الان دقیق یادم نیست، به شخص آقای روحانی شاید نگفته باشم. دولت‌ها باید بتوانند از همه نیروها استفاده کنند. این خط‌کشی‌ها مشکل ایجاد می‌کند. وقتی یک گروه یا حزبی احساس کند که در قدرت شریک است، بیشتر همکاری می‌کنند و کشمکش‌ها کمتر می‌شود. اینکه هر دولتی افراد خودش را بیاورد و به سرعت افراد را تغییر دهد، من خیلی موافق نیستم.

نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از این گفت وگو در ارزیابی فضای سیاسی کشور، گفت: فضای سیاسی الان فضای خوبی است. صحبت‌های آقای ترامپ باعث شد اتحاد خوبی در کشور برقرار شود و تهدیدهایی که ایشان می‌کند، مردم را متحدتر کرده است و امروز همه از موضع ایران دفاع می‌کنند و علیه آقای ترامپ صحبت می‌کنند.

ماجرای حمله داعش

مطهری روز حمله تروریسیتی داعش به مجل را اینطور روایت کرد: چیز عجیبی بود. اگر راه را درست آمده بودند به سرعت وارد صحن می‌شدند و حداقل ۵۰-۴۰ نماینده از بین می‌رفت. سریع به ما اطلاع دادند و آقای پزشکیان مسئول اداره جلسه بود و سریع به ایشان گفتم و ایشان هم گفتند، سریع به حراست بروید و تماس گرفتیم و گفتند داعشی هستند و مشغول هستیم و نگرانی نیست. ما هم فکر کردیم مسئله کوچکی است که بعد گسترده شد. ولی نماینده‌ها آرامش خاصی داشتند و مشکلی به وجود نیامد. درست هم این بود که نمایندگان جلسه را ترک نکنند و حالت عادی داشته باشد. از نظر امنیتی هم بیرون رفتن درست نبود. جلسه خیلی خوب اداره شد.

وی با دفاع از سیاست های ایران در سوریه و عراق، گفت: من همان زمان هم می‌گفتم این کار درستی است. یعنی وقتی بخشی از سرزمین اسلامی مورد هجوم واقع شود همه مسلمانان وظیفه دارند کمک کنند. حتی جایی که حرم هم نباشد وظیفه داریم. درست است که از این شهدا به عنوان شهدای مدافع حرم نام می‌بریم ولی این طور نیست اگر در جایی حرم نباشد دفاع نمی‌کنیم. سرزمین اسلامی مورد هجوم واقع شود همه مسلمانان وظیفه دفاع دارند. این کسی که داوطلبانه به سوریه و عراق می‌رود درک قوی از موضوع دارد. می‌داند نود درصد ممکن است شهید شود و احتمال شهادت بالاست و درک می‌کند باید برویم و لازم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید