قرارداد آرامکو و سابیک برای یک پروژه ۲۰ میلیارد دلاری

    کد خبر :159070

غول نفتی دولتی آرامکو و تولیدکننده پتروشیمی سابیک عربستان یک قرارداد مقدماتی را برای ساخت یک مجتمع ۲۰ میلیارد دلاری برای تبدیل نفت به مواد شیمیایی امضا کردند.

این پروژه که شرکای آن می گویند بزرگترین تاسیسات تبدیل نفت به مواد شیمیایی در جهان و نخستین تاسیسات از این نوع در عربستان سعودی خواهد بود، بخشی از تلاش دولت عربستان برای متنوع‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به صادرات نفت است.

سرمایه گذاری خصوصی در عربستان طی چند سال اخیر به دلیل پایین رفتن قیمت‌های نفت و ریاضت دولتی، کاهش یافته در نتیجه ریاض تمایل پیدا کرده است صنایع تولیدی از جمله مواد شیمیایی را توسعه دهد.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو پس از امضای تفاهم‌نامه، به خبرنگاران گفت: تصمیم نهایی درباره اجرای این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۹ اتخاذ خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، هزینه های سرمایه گذاری برای این مجتمع که تولیدش را ممکن است در سال ۲۰۲۵ آغاز کند، به طور یکسان تقسیم می شود.

آرامکو که بزرگترین شرکت نفتی جهان است، همزمان با آماده شدن دولت عربستان برای عرضه اولیه عمومی پنج درصد از سهم این شرکت در بازار سهام، سرگرم توسعه کسب و کار پایین دستی خود است.

مدیران عامل هر دو شرکت اعلام کرده اند که در حال بررسی مکان این مجتمع در شهر بندری و مرکز صنعتی یانبو هستند اما مدیرعامل آرامکو اظهار کرد که با در نظر گرفتن عواملی مانند نزدیکی به بازارها که در تصمیم گیری نقش دارند، گزینه های دیگری نیز مد نظر گرفته شده اند.

یوسف البنیان، مدیرعامل سابیک نیز گفته است دو شرکت بهترین فناوری را برای استفاده مورد بررسی قرار خواهند داد. آنها پیش از اینکه تصمیم بگیرند با یکدیگر شراکت کنند، فناوریهای مختلفی را برای تبدیل نفت خام به مواد شیمیایی مورد بررسی قرار داده اند.

به گزارش ایسنا،این پروژه سعودی حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز از نفت سبک عربین را برای تولید حدود ۹ میلیون تن مواد شیمیایی در سال بعلاوه ۲۰۰ هزار بشکه در روز دیزل برای استفاده داخلی، فراوری خواهد کرد.

مجتمع جدید ۳۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد و ۱.۵ درصد به تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ اضافه می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید