مخاطب امروز کتاب سریالی دوست دارد

    کد خبر :15738

مدیر انتشارات ویدا ضمن اشاره به اضافه شدن بخش بزرگسال به این انتشارات گفت: مخاطب امروزی، داستان‌های سریالی را می‌پسندد و از کتاب‌های تک‌جلدی خوشش نمی‌آید.

رضا نیکنام  و در پاسخ به این که چرا همه توجه خود را به انتشار داستان‌هایی پلیسی و هچنین ژانر وحشت معطوف کرده گفت: نوجوانان، ژانر وحشت را دوست دارند و ما نمی توانیم نسبت به خواست و سلیقه آنها بی‌تفاوت باشیم. از این‌رو نشر ویدا مدت‌هاست به انتشار داستان‌های پلیسی و آثاری در ژانر وحشت می‌پردازد؛ البته بیشتر این کتاب‌ها، ترجمه است و نه تالیف. هرچند  اگر کتاب تالیفی خوبی هم در این زمینه به دستمان برسد، استقبال می‌کنیم.

مدیر نشر ویدا در جواب این که برای چه بیشتر کتاب های این انتشارات حالت سریالی دارند و در قالب مجموعه داستان منتشر شده‌اند بیان کرد: مخاطب امروزی، داستان‌های سریالی را می‌پسندد و از کتاب‌های تک‌جلدی خوشش نمی‌آید. ما حتی کتاب‌های خوب تک جلدی را زیرمجموعه کتاب‌هایی که جایزه آورده‌اند قرار داده‌ایم اما باز هم استقبالی از سوی مخاطب صورت نگرفته است.

نیکنام با اشاره به این‌که نگاه حاکم بر سیستم دولتی و حتی خصوصی ما، کمیت‌گراست گفت: هر سال متراژی که در نمایشگاه به ما تعلق می‌گیرد براساس تعداد کتاب‌هایی است که منتشر کرده‌ایم. سوال من این است آیا منی که تلاش می‌کنم یک کتاب استاندارد با متن و ترجمه و محتوا و ویرایش و طرح جلد و کتاب‌سازی خوب در اختیار مخاطب بگذارم با ناشری که تنها به بازار توجه می‌کند و هر جلد کتاب را هزار تومان می‌فروشد و کتاب را جنس حراجی می‌داند یکی هستم!؟ چرا کتاب من یک عنوان به شمار می‌آید و کار او هم، یک عنوان کتاب است!؟

مدیر نشر ویدا در پاسخ به این‌ که چقدر سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران با استقبال مخاطان روبه‌رو شد بیان کرد: هر سال نمایشگاه، مخاطبان خاص خود را دارد؛ اما سئوال اینجاست که اگر متناسب با جمعیت و نیاز مردم، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های تخصصی وجود داشت باز هم تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب همین بود؟ اگرچه استقبال از نمایشگاه امسال، خلاف انتظار ما بود تا آنجا که در نخستین پنج شنبه، رکورد همه روزهای مشابه در چند سال گذشته را شکستیم.

نیکنام از اضافه شدن بخش بزرگسال به نشر ویدا خبر داد و افزود: ما در حال راه‌اندازی بخش بزرگسال هستیم. برای این گروه سنی، ژانربندی خاصی نداریم و قرار است کارهای خوب را با ترجمه درخور منتشر کنیم. رایت همه کارها خریداری می شود؛ به عبارتی به همه چیز اندیشده‌ایم تا ضریب خطامان تا سرحد ممکن پایین بیاید. از سوی دیگر مخاطبان نوجوان ما به سن جوانی می‌رسند و ما دوست داریم همچنان خواننده ما باقی بمانند و ما به آنها خوراک دهیم به همین خاطر به شکل گیری گروه سنی بزرگسال فکر کردیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید