چرا حریری بازگشت؟

    کد خبر :154887

یک کارشناس سیاست خارجی می گوید استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان شبیه به مانوری نظامی و سیاسی در برابر حزب الله بود. حریری از حزب الله خاطره خوشی ندارد. حالا هم که حریری استعفای خود را پس گرفته شرکت کردن او در انتخابات آینده لبنان به سوال تبدیل شده است.

سعد حریری که از نخست وزیری لبنان استعفا داده بود امروز استعفایش را پس گرفت. نزدیک سه هفته پیش بود که سعد حریری با سفر به عربستان در یک برنامه تلویزیونی زنده استعفای خود را اعلام کرد. بسیاری از تحلیل‌گران و کنشگران سیاسی از جمله میشل عون رئیس جمهور لبنان استعفای حریری را تحت تاثیر فشار مقامات ریاض دانستند. رئیس جمهور لبنان اعلام کرد که استعفای حریری را نمی‌پذیرد و منتظر بازگشت حریری به بیروت می‌ماند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله هم بر ضرورت بازگشت سعد الحریری به لبنان و حفظ آرامش سیاسی تأکید کرده بود.

علی بیگدلی، کارشناس سیاست خارجی درباره پس گرفتن استعفای حریری به فرارو می‌گوید: داستان استعفای سعد حریری به این صورتی نبود که عربستان تماما او را برای این کار تحت فشار قرار داده باشد. او نه تنها نخست وزیر لبنان بلکه چهره‌ای جهانی است. بعد از استعفای حریری مشاهده کردیم که سفرهای خارجی او با استقبال های بی‌نظیری رو به رو شد. او در کشورهای عرب سرمایه گذاری های سنگینی کرده و سیتی زن افتخاری چندین کشور از جمله آمریکا، عربستان و فرانسه است. به همین خاطر نمی توان او را فردی بی اثر دانست.

این تحلیل‌‌گر مسائل بین‌الملل معتقد است: استعفای حریری بیشتر شبیه به یک مانوری نظامی و سیاسی در برابر حزب الله بود. حریری از حزب الله خاطره خوشی ندارد. حالا هم که حریری استعفای خود را پس گرفته شرکت کردن او در انتخابات آینده لبنان به سوال تبدیل شده است. اما شرکت کردن او در انتخابات با شرایط و دشواری‌هایی رو به روست. بسیاری از مقام‌های نظامی لبنان هم اعلام کرده‌اند که اگر حزب الله قصد شرکت در انتخابات پارلمان این کشور را داشته باشد، جلوی حزب الله را خواهند گرفت.

بیگدلی با بیان اینکه لبنان در حال حاضر وضعیت به‌سامانی ندارد ادامه می دهد: احتمالا میشل عون، رئیس جمهور لبنان هم از حریری خواسته است که با توجه به این شرایط، به کشور برگردد و استعفای خود را پس بگیرد. اکنون هم پس گرفتن این استعفا امتیازی برای میشل عون و لبنان محسوب می شود.

این تحلیل گر مسائل بین‌الملل ادامه می دهد: با این وجود بازگشت حریری به لبنان و پس گرفتن استعفایش به معنای پایان بحران‌ها نیست. حزب الله هدف بحران ها قرار گرفته است. امواج این بحران‌ها پیش از آنکه ایران را هدف گرفته باشد، حزب الله را نشانه گرفته است. اگر به سخنان چند وقت اخیر سیدحسن نصرالله نگاه بیندازیم، متوجه می شویم که او سعی می‌کند با آرامش و متانت سخن بگوید تا بحران‌های پیش آمده را از سر بگذراند.

بیگدلی در پایان می‌گوید: سعد حریری روابط مطلوبی با حزب الله ندارد. اکنون یک نوع بازی در لبنان آغاز شده است که معلوم نیست چه زمانی صدای آن بلند شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید