جدیدترین اخبار
۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۰ فرهنگی و هنری کد خبر :151340

تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون در جامعه چیست؟

یک استاد دانشگاه با اشاره به تبلیغات تلویزیون و نمایش منازل، لوازم لوکس، چهره ها و پوشش هایی که با متوسط جامعه فاصله دارد، گفت که افراد جامعه با دیدن اینها احساس فاصله و محرومیت می کنند.

احمد روستا مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب هایی در زمینه تبلیغات و فروش درباره آگهی های بازرگانی که از تلویزیون پخش می شود و تاثیر آنها بر جامعه و مردم گفت: وقتی از تبلیغ صحبت می کنیم تا حدی مبالغه در این پدیده وجود دارد اما تبلیغ صرفا گزافه گویی و مبالغه نیست بلکه ابلاغ کردن مناسب یک پیام از طریق رسانه مناسب به مخاطب تعریف شده است.

وی ادامه داد: ما باید به این نکته توجه کنیم که سازمان ها به ویژه شرکت ها و بنگاه های خصوصی در تبلیغ محصولات خود سعی می کنند به بهترین شکل ممکن تاثیرگذار باشند و این آژانس های تبلیغاتی و فعالان حوزه تبلیغ هستند که باید دقت کنند که علاوه بر پیام رسانی برند مربوطه به آثار و عواقبی که ممکن است تبلیغات روی گروه های مختلف داشته باشد، فکر کنند.

این مدرس دانشگاه شهید بهشتی درباره این تبلیغات که در آنها کاراکترها و حتی عناصر به کار گرفته شده از جمله منازل به شکلی ایده آل و رویایی تصویر می شوند، اظهار کرد: دستگاه های نظارتی و مسئول نیز در این زمینه نقش آفرین هستند تا اگر تبلیغات صرفا به عنوان یک فعالیت بازرگانی و بدون توجه به نظامِ جامعه صورت گرفت موارد لازم را گوشزد کنند. قطعا هر تبلیغی علاوه بر آثار مثبتی که دارد، می تواند آثار جانبی و مضر هم داشته باشد. شاید بسیاری از خانواده های کم درآمد و محروم جامعه با دیدن منازل بسیار شیک یا چهره هایی که به نوعی انتخاب شده هستند، نوعی احساس فاصله، محرومیت و نداشتن بیشتر پیدا کنند و آثار روحی و روانی مخربی برایشان پیش آید.

وی با مثالی ادامه داد: گاهی می توان نقش پاک کنندگی یک شوینده را روی یک لباس در یک خانه معمولی و توسط یک چهره ساده هم نشان داد و نیازی نیست لزوما از خانه های مجلل استفاده کرد.

روستا تصریح کرد: باید از طریق سازمان های نظارتی مراقبت صورت بگیرد و تذکرات به موقع داده شود. ما نمی توانیم صرفا سفارش دهنده تبلیغ و حتی آژانس ها را مقصر بدانیم. باید چارچوب ها مشخص باشد و به آژانس ها تذکر داده شود که تاثیرات جانبی تبلیغ را هم مورد توجه قرار دهند. ما در بحث های مدیریت بحثی درباره مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای تبلیغات داریم و اینها موضوعاتی هستند که در واحدهای درسی به آنها توجه می شود.

وی اضافه کرد: اگر گروه های تبلیغاتی به این ۲ عنوان؛ مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای توجه کنند پیامدهای منفی کاهش می یابد چراکه مخاطب ما به ویژه در یک تیزر تلویزیونی محدود به یک منطقه و قشر خاص نیست و همه کسانی که به نحوی در ارتباط با رسانه هستند تبلیغ را می بینند و ممکن است که از این میان، مخاطب زیادی در نقاط محروم و ضعیف جامعه باشند و برای آنها بعضی از این تبلیغات نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه نوعی ضدیت و مخالفت در جامعه را ایجاد می کند.

نویسنده کتاب «مدیریت استراتژیک تبلیغات» در پایان درباره نمایش و آگهی های صداوسیما یادآور شد: متاسفانه تحقیقات و مطالعات جامعی در زمینه تبلیغات و آثارش روی مخاطبان در نقاط مختلف وجود ندارد و صرفا نگاهمان اثرگذاری به هر شیوه با توجه به سفارشی که دریافت می کنیم، است. ما باید با توجه به شرایطی که در نقاط مختلف کشورمان وجود دارد، ببینیم چگونه تبلیغ کنیم که ضمن اثرگذار بودن آن تبلیغ، مخالفت ها و نقاط منفی را در مخاطب پرورش ندهیم. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که توجه داشته باشیم تبلیغات امروز صرفا امری هنری نیست بلکه فعالیتی چند تخصصی است و موفقیت حوزه تبلیغات در آینده در گرو استفاده از تخصص های جامعه شناسی، روانشناسی، ارتباطات و… است.

وبگردی

روی خط خبر

  • الجزایر پروتکل الحاقی معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرد
  • ایران باید هزینه‌هایی که در سوریه کرده را برگرداند؛ سوری‌ها این آمادگی را دارند که از نفت، گاز و معادن فسفات سوریه این هزینه‌ها را برگردانند
  • سامانه معاملات ارزی آغاز به کار کرد/ عملیات ارزی به صورت الکترونیک
  • افزایش قیمت دلار؛ کجا کار دولت اشتباه بوده است؟
  • آیا رفع حصر تا پایان سال صورت می‌گیرد؟
  • گزارش الجزیره از تن دادن عربستان به جادوی «هنر هفتم»
  • سیگار گران شد
  • این زن سلاح پنهان کره‌شمالی است!
  • نقش ۱۳ روس در انتخابات آمریکا
  • جدیدترین کنسرت خواننده محبوب موسیقی ایرانی
  • شاهرخ استخری: دوری‌ام از تلویزیون اشتباه بود
  • اعتیاد، جرم و جنایت، کودکان کار و طلاق؛ جدی ترین آسیب‌های اجتماعی پایتخت
  • ١٤٢٠ به سوالات بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان پاسخ می‌دهد
  • مواضع منفی علیه ما از سوی پنتاگون است نه سیا
  • اگر آمریکا در برجام پیمان بشکند، دولت و ملت آمریکا پشیمان خواهند شد
  • پیشنهاد خصوصی‌شدن ایران‌خودرو و سایپا
  • «سامانه ثبت‌سفارش» و «دلار» تجار را سرگردان کرد!
  • دومین مجوز رسمی برای تاکسی‌های اینترنتی‌ صادر شد
  • ترکیه استفاده از سلاح شیمیایی در عفرین را تکذیب کرد
  • رد لایحه طرح ترافیک جدید در فرمانداری تهران
  • روند ملایم افزایش قیمت سهام‌ در بازار بورس امروز
  • خرس پشمالو، ستاره این روزهای هالیوود
  • کنسرت گروه «شیلر» در تهران برگزار می‌شود
  • سه ستاره، امسال روی آنتن نمی‌رود
  • سیف: بانک مرکزی قاطعانه با فساد و اخلالگران اقتصادی مبارزه می‌کند
  • نیسان در جایگاه CNG منفجر شد/مصدومیت ۵ نفر در حادثه
  • خودروهای داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر چه میزان سوخت مصرف می کنند؟
  • اکرمی: ۲۰هزار نفر از جمعیت ۱۰میلیونی تهران، نمازجمعه می‎روند
  • شرایط قطعی بهره‌مندی ازکسرخدمت‌های جدیدسربازی
  • تقاضای تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی برای برگزاری جلسه فوق العاده