آلودگی ۶۰ درصدی “بن‌سای” و “لاکی‌بامبو”های چینی و تایلندی

    کد خبر :150994

رئیس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که “بن‌سای” و “لاکی بامبو” با توجه به آلوده بودنشان به آفات و بیماری‌هایی که ممکن است خسارات ملی به بار آورند، وارداتشان از چین و تایلند ممنوع شده، چراکه ۶۰ درصد محموله‌های این کشورها آلوده هستند.

محمدعلی باغستانی میبدی، اظهار کرد: گرچه واردات گلهایی مانند لاکی بامبو و بن‌سای ممنوع شده است اما یکی از عوامل اصلی مقابله با این مسئله خود مردم هستند. چراکه مردم همیشه می توانند جلوتر از دولت و مسئولان به مقابله با مسائلی که برخلاف منافع ملی است، بپردازند و دلیل اینکه واردات این گلها از چین و تایلند ممنوع شد این بود که ۶۰ درصد محموله‌هایی که از این دو کشور وارد می شد، آلودگی داشت.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات وظیفه تامین بهداشت گیاهی را بر عهده دارد، افزود: مردم خود باید به محض دیدن این محصولات در گل فروشی‌ها یا معابر سازمان حفظ نباتات و دیگر دستگاه های متولی را از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که این سازمان نیز عضوی از آن است را مطلع کند. البته پیش از این سازمان حفظ نباتات در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نماینده نداشت اما امروز همه به این نتیجه رسیده‌اند که این سازمان باید نماینده‌ای در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آفت و بیماری گلهایی مانند لاکی بامبو و بن‌سای به دیگر گیاهان نیز سرایت می کند یا خیر؟ ادامه داد: در زمینه آفات گیاهی باید از این مسئله مطمئن بود که به هیچ وجه به انسان خسارت و آسیبی وارد نمی کند چراکه تاکنون هیچ موردی از آفات و بیماری‌های مشترک بین انسان و گیاهان گزارش نشده است اما چرا بن‌سای ولاکی بامبو ممنوع شدند؟ به دلیل اینکه خسارتی که آنها به بار می آورند در سطح ملی است و آفتی که روی بن‌سای وجود دارد ممکن است روی مرکبات ایران نیز اثر بگذارد.

در گفت‌وگو با ایسناباغستانی میبدی گفت: یک آفت قرنطینه‌ای وقتی که به کشور وارد می شود شناخت کافی در مورد آن وجود ندارد و تا زمانی که شناخت کامل و چگونگی مبارزه با آن صورت بگیرد، آن آفت خسارات سنگینی در کشور به بار آورده است. به همین دلیل نمی توان از واردات محصولات کشاورزی که ممکن است خطرات و مخاطرات بهداشتی و قرنطینه‌ای برای کشور داشته باشند، چشم پوشی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید