جدیدترین اخبار
۲۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۸ پزشکی و سلامت کد خبر :149721

۵ روش رفع خستگی در پاییز و زمستان

شما هم در فصول سرد سال، با کاهش دما و کوتاه شدن روز سخت‌تر از خواب بیدار می‌شوید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت هست باید بگویم که شما تنها نیستید. بسیاری از افراد در زمستان و پائیز احساس خستگی و تنبلی دارند. در ادامه پنج راهکار انرژی‌بخش و مؤثر در این زمینه ارائه‌شده است، با ما همراه باشید.

۱٫ اجازه دهید کمی نور داخل اتاق‌خوابتان وارد شود.
در فصول سرد سال با کوتاه‌تر شدن روزها، سیکل و نظم خواب شما هم دچار تغییر می‌شود و نظم طبیعی خود را از دست می‌دهد. کمبود نور باعث می‌شود که مغز شما هورمونی به نام ملاتونین را بیشتر ترشح می‌کند که درواقع هورمونی خواب‌آور است.
به‌محض اینکه از خواب بیدار شدید پرده‌های پنجره‌ی اتاقتان را کنار بزنید تا نور بیشتری وارد منزلتان بشود. روزانه از منزل خارج شوید تا مستقیماً نور خورشید را دریافت کنید. پیاده‌روی بسیار کوتاه داشته باشید. از وجود نور کافی و هوای تازه در منزلتان اطمینان حاصل کنید.

۲ . شب‌ها به‌اندازه‌ی کافی بخوابید.
خواب کافی در طول شب یک عامل بسیار حیاتی برای رفع احساس خستگی‌ این فصول است. با آمدن فصل پائیز حس خواب‌آلودگی زیاد می‌شود اما این اصلاً به معنای اینکه شما به خواب بیشتری نیاز دارید، نیست. درواقع با خواب زیادتر شما در طول روز احساس کسالت بیشتری می‌کنید. بدن ما در زمستان و پائیز نسبت به تابستان به خواب بیشتری نیاز ندارد. هشت ساعت خواب در طول شبانه‌روز کافی است. نظم بخشیدن به خواب، رفتن و بیرون آمدن از تخت خواب بایستی هرروز به یک منوال باشد.
از راحتی تخت خواب خود مطمئن باشید. تلویزیون را موقع خوابیدن حتماً خاموش‌کنید.

۳٫ به‌طور روزانه و مرتب ورزش کنید.
در غروب‌های کسل و خسته‌کننده پاییز و زمستان ورزش کردن شاید آخرین کاری باشد که به آن فکر می‌کنید. اما پس از انجام چندی از حرکات ورزشی هرچند کوتاه، شگفت‌زده خواهید شد. انجام حرکات ورزشی انرژی فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند، خستگی سر شب را کاهش می‌دهد و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. تلاش کنید تا به‌طور میانگین ۱۵۰ دقیقه در طول هفته ورزش کنید.

۴٫ آرام باشید و سعی کنید استرس خود را کنترل کنید.

این شما هم از اینکه تعداد زیادی از کارها را در طول روز باید انجام بدید تحت‌فشار هستید؟ این مسئله در ایجاد خستگی نقش به سزایی دارد. استرس باعث ایجاد احساس خستگی در شما می‌شود.
برای درمان و کنترل استرس یک راهکار سریع و زودبازده وجود ندارد، اما نکات کوچکی هستند که با انجام آن‌ها می‌توانید استرس را کاهش دهید. یوگا، مدیتیشن، تمرینات تنفسی به کاهش استرس و ایجاد حس آرامش کمک می‌کنند.

۵٫ به‌اندازه غذا بخورید.

داشتن اضافه‌وزن و یا کمبود وزن در میزان انرژی روزانه و القای حس خواب‌آلودگی شما تأثیر بسزایی دارد. درنتیجه از سلامت و کافی بودن غذای روزانه‌ی خود اطمینان حاصل کنید.
با تمام شدن فصل تابستان افراد تمایل دارند که با سالادها خداحافظی کرده و بیشتر از غذاهای نشاسته دار مانند پاستا، سیب‌زمینی و نان استفاده کنند. بااین‌حال برای داشتن انرژی بیشتر می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات را در برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید.

منبع: پارسی طب

وبگردی

روی خط خبر

  • چند دلیل برای تلاطم دلار
  • استاندار تهران: موافقت استانداری تهران با طرح جدید ترافیک مشروط به کاهش ترافیک و آلودگی هوا در تهران
  • قیمت خودروهای هیوندای در ایران توسط شرکت هیوندای افزایش یافت (دی ۹۶)
  • هشتمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه درباره اجرای برجام تقدیم مجلس شد
  • خودروهای هیبریدی مشکل آلودگی هوا را برطرف می کنند نه خودروهای تمام الکتریکی
  • از ميلياردها تومان پولی كه سلبريتی ها براي كمك به زلزله زدگان گرفتند، خبری نيست!
  • سران کشورهای جهان چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • رهبر ارکستر زن با «نغمه باران» روی صحنه رفت
  • روایت سینایی از چهار فیلم مستند خود
  • رشد ۳۰ برابری حاشیه‌ نشینی در ایران
  • مصرف نمک زیاد با مغز چه می‌کند؟
  • کشف ۹۲ درصدی جرائم سایبری
  • حمله نظامی قریب‌الوقوع ترکیه به سوریه
  • حذف دریافت کپی مدارک در ادارات برای احراز هویت/ استفاده از عابربانک با کارت هوشمند ملی
  • نتایج هشدار دهنده یک نظرسنجی درباره انتخاب رشته بالینی “تخصص بیهوشی”
  • آغاز پلمپ صرافی های غیرمجاز/ کرکره صرافی‌ها پایین آمد
  • پولهایی که سلبریتی ها از مردم برای زلزله زدگان گرفتند چه شد؟/ نماینده مجلس: ردپایی از این کمک‌ها دیده نمی‌شود
  • پشت پرده گزارش نجفی علیه قالیباف لو رفت + جزئیات
  • تعویض شناسنامه‌ها در آینده‌ای نزدیک
  • دورهمی مهران مدیری با کارآگاه علوی
  • پژو توانست ۴۴۴ هزار خودرو به ایران بفروشد
  • شهادت می‌دهم آیت‌الله هاشمی از اتهامات قتل‌های زنجیره‌ای مبّرا بود / در این قضیه وزیر اطلاعات را هم دور زدند
  • حضور مهران مدیری در «هفت» قطعی شد
  • دبیر شورای عالی فضای مجازی: ۵ میلیارد تومان وام بی‌بهره به هر کدام از پیام‌رسانان ایرانی می‌دهیم؛ بدون ضمانت و فقط با سفته
  • «کلاه‌قرمزی» و «جناب‌خان» برای کودکان نیستند
  • عارف: روند پیگیری حصر قابل قبول است/ محدودیت‌ محصوران نسبت به ۶ ماه قبل خیلی کمتر شده
  • کاهش قیمت بیت کوین به کمتر از ۱۰هزار دلار
  • روحانی لایحه مهمترین قانون دهه اخیر را امضاء کرد
  • چرا امیدها برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه به پایان رسیده است!؟
  • احتمال فعال شدن گسل های رشته کوه البرز