پرسش دوم، توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

    کد خبر :14717

پرسش دوم سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری در حالی عصر امروز (جمعه) برگزار شد که دومین پرسش که به شکل قرعه کشی انتخاب شد، به توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اختصاص داشت.سیدمصطفی آقا میرسلیم که برای پاسخگویی به این سوال پشت تریبون حاضر شده بود، کاهش خام فروشی را از سیاست های اصلی برنامه های بلندمدت و میان مدت کشور ارزیابی کرد و گفت که باید خام فروشی نفت برای تامین کالاهای میانی و اساسی صرف شود.

**روحانی : بازپس گیری حق ایران در بازار نفت؛ افتخار دولت یازدهم
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در دولت یازدهم، تولیدات پتروشیمی کشور که در انبارها مانده بود صادر شد، میعانات گازی ما که ماه ها باقی مانده بود، صادر شد و نفت خامی که آقای میرسلیم به آن اشاره کردند، بر مبنای چارچوب سیاست های کلی نظام در حال استخراج و صادرات است.
روحانی گفت: امروز در پارس جنوبی منابع مشترک نفت و گاز داریم، در حالی که آقای میرسلیم عنوان می کنند که استخراج نکنید!
وی افزود: در غرب کارون (مشترک با عراق) امروز روزانه 300 هزار بشکه نفت استخراج می کنیم، در حالی که قبلا روزانه 50 تا 60 هزار بشکه بود و ایشان (آقای میرسلیم) می گویند اجازه دهیم عراقی ها نفت را ببرند!
وی تصریح کرد: قدرت اقتصادی کشور به دلیل حضورمان در بازار نفت است و از افتخارت دولت یازدهم این است که توانست حق و بازار خود را در زمینه نفت از اوپک و عربستان بازپس بگیرد.
این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز میعانات گازی کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارش پالایش می شود و بعدها نیازی به صادرات میعانات گازی نخواهیم داشت.

**هاشمی طبا:حضور مهندسان ایرانی در بیش از 15کشور دنیا
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات دیدای ریاست جمهوری گفت: خوشحالم که بنده به مدت سه سال از 68 تا 72 در مرکز توسعه صادارات بوده ام؛ در آن زمان صادرات 400 هزار دلاری به حمدالله به 5 میلیارد دلار رسید.
هاشمی طبا افزود: این رقم با تشکیل حدود 50 نمایشگاه در داخل کشور و نمایشگاه های خارجی که ما در آنها شرکت می کردیم، حاصل شد.
این مقام مسئول تاکید کرد: بسیار خرسندم که امروز صادرات ما به حدود 45 میلیارد دلار رسیده که بخشی از آن صادرات خدمات مهندسی است که توسط موسسات مهندسی کشور با ارزش افزوده تقریبا 100 درصد انجام می شود.
نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این یک افتخار بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران است که مهندسان ایرانی در بیش از 15 کشور دنیا فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم صادرات را به معنای واقعی انجام دهیم با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی انجام دادند ما باید بهترین کالا را تولید کنیم.
هاشمی طبا خاطرنشان کرد: یعنی تولید ما باید (اکسپورت اورینتت) باشد و اگر چنین نباشد و نگوییم اول صادرات و بعد مصرف داخل؛ موجب می شود مصرف داخل بر بیرون بچربد.
وی یادآور شد: وقتی عملکرد ما، عملکرد خوب باشد دیگر از اینکه ما مشاغل بسیار کوچک و ضعیف را بخواهیم در مباحث اقتصادی خودمان بگنجانیم و بگوییم که با مشاغل زود بازده می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی را به انجام برسانیم؛ این منتفی خواهد شد.
وی اظهار داشت: همچنین به نظر می سد ایجاد پالایشگاه در نقاط مختلف کشور، یک کار بیهوده باشد؛ چون هم باید نفت را از جنوب کشور به طور مثال به استان‌های خراسان سیستان و بلوچستان و یا مازنداران برسانیم و بعد از استان های مربوطه دوباره محصولاتشان را به جنوب کشور بریم و صادر کنیم.

میر سلیم : قرار نبود افزایش صادرات خام داشته باشیم
میرسلیم در سخنان جمع بندی خود گفت: قرار ما بر این نبود که افزایش صادرات نفت خام داشته باشیم. سستی ما در سیاست خارجی این است که نخواستیم با کشورهای عراق و قطر مذاکره کنیم که مخازن مشترک را بر باد ندهیم.
وی اضافه کرد: باید با همسایگان مذاکره کنیم که به نفع هر دوی ماست که از مخازن مشترک صیانت کنیم نه آنکه برای برداشت از آن مسابقه بدهیم. باید برنامه ریزی عمومی برای توسعه صادرات داشته باشیم. باید یک مبنای ثابت بگذاریم. هر سال مقررات تغییر می کند.
میرسلیم تاکید کرد: آیا از برجام به درستی استفاده کرده اید؟ هیچ کاری نکردید؟ انشااله ما از آن به نفع صادرات استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: می توانیم با استفاده از حمل و نقل دریایی و ریلی صادرات را گسترش دهیم. اینها را باید گسترش کنیم.
میرسلیم اظهار داشت: در پتروشیمی فقط ۵ درصد آن در تولید استفاده می شود. یک مدیریت جدی لازم است که تا بتوانیم پایین دستی های پتروشیمی را حمایت کنیم که ارزآوری آن بسیار ارزشمند است. نفت خام را به خاطر ترس از اینکه عراقی ها زودتر مخازن مشترک را خالی می کنند ما زودتر خالی کنیم. باید از طریق سیاست خارجی و مذاکره این مشکل را رفع کنیم.
وی افزود: محصولاتی که ما تولید می کنیم از کیفیت پایین تری برخوردار است باید کیفیت را ارتقا دهیم تا بتوانیم صادرات مناسبی داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید