اضافه‌کردن خاک به گندم!

    کد خبر :146454

اضافه کردن خاک به گندم موضوعی است که رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی شدیدا از آن انتقاد کرده است. گندم یکی از استراتژیک‌ترین کالا‌های کشاورزی است و اهمیت آن در ایران به دلیل اینکه قوت غالب در کشور ما نان است، بیشتر هم هست. با وجود این، همواره هشدار‌هایی در مورد کیفیت و سلامت گندم، آرد و نان در ایران داده شده است. نان به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقلام غذایی در سبد خانوار ایرانی شناخته می‌شود.

به همین منظور تحقق خودکفایی در گندم دارای اهمیت وافری برای دولت‌ها بوده است و در دولت یازدهم شاهد افزایش 21‌ میلیون‌تنی محصولات کشاورزی و در نهایت دستیابی به این مهم بودیم، اما آنچه همواره موج نگرانی را در بین کارشناسان و عموم مردم ایجاد کرده، این است که کیفیت نباید فدای کمیت شود. در همین راستا، به گزارش خبرگزاری ایسنا، اخیرا در حالی که نسبت به سه برابر بودن جوهر قند در نان اعتراض‌هایی مطرح شده بود، رئیس اتحادیه نانوایان با رد این ادعا، اعلام کرد که متاسفانه گندم دامی وارد کشور می‌شود و در داخل آن را با گندم انسانی مخلوط می‌کنند تا میزان گلوتن نان افزایش پیدا کند.

همچنین پیش از این نیز، قاسم زراعت کار در واکنش به بالا بودن نمک مصرفی در نان گفته بود: اگر در نانوایی میزان مصرف نمک بیش از حد مجاز باشد دلیلش پایین بودن گلوتن گندمی است که به آرد تبدیل شده و به دلیل این مساله، برای استحکام‌بخشی و قوام‌بخشی بیشتر به خمیر نان به آن نمک می‌زنند. در این میان برخی از مسئولان لازمه بالابردن کیفیت نان را یکسان سازی نرخ نان می‌دانند و بر این باورند که مادامی که یکسان سازی قیمت صورت نگیرد، شاهد افزایش کیفیت نان نیز نخواهیم بود. عده‌ای دیگر نیز تقصیر را بر گردن دستگاه‌های نظارتی می‌اندازند و معتقدند اگر نهادهای مربوطه در نظارت و برخورد ضعیف عمل نکنند، شاهد بی کیفیتی و نارضایتی مشتریان نیستیم. آنها بر این نکته اصرار دارند که لازم است اتحادیه نانوایان بیش از گذشته بر کیفیت نانوایی‌ها نظارت داشته باشند تا تخلفاتی در کیفیت و وزن نانوایی‌های سطح شهر اتفاق نیفتد. در این میان، به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ‌اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نان سنگکی چاره کار را همکاری شهروندان اعلام می‌کند و بر این اعتقاد است که اگر مردم نان را از نانوایی‌های دارای کیفیت پایین خریداری نکنند، کیفیت نیز ارتقا پیدا می‌کند.

گندم با طعم خاک

اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر مخلوط کردن گندم با خاک یا ماسه بادی توسط سودجویان با هدف دستیابی به سودهای کلان منتشر شده بود که حال رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی به این امر واکنش نشان داده است.

محمدرضا مرتضوی با انتقاد شدید از جدول پاکی خرید گندم در وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: به هیچ‌وجه درون گندم هفت‌درصد خاک وجود ندارد و ما اعتقاد داریم این خاک به گندم اضافه می‌شود. او با اشاره به اینکه بعضا سلامت روانی جامعه به دلیل صحبت‌های مطرح شده در مورد صنعت غذا دچار اختلال می‌شود، اظهار کرد: باید اطمینان خاطر را در ارتباط با صنعت غذا در مردم ایجاد کنیم و بتوانیم شرایط امنی را برای آنها به وجود آوریم. مرتضوی با اشاره به اینکه ۷۰‌ هزار نانوایی در کشور وجود دارد که ظرفیت ۴۰۰ تا ۵۰۰‌هزار شغل را ایجاد کرده است، گفت: شاهد جفا در حق نانواخانه‌ها در کشور هستیم، چرا که محدودیت‌های مختلفی برای آنها در نظر گرفته شده و باید به سرنوشت نان مملکت توجه بیشتری داشته باشیم.

رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی با انتقاد شدید از وضعیت جدول خاک خرید گندم در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: این جدول اصلا پاک نیست و باید حتی آن را نجس تلقی کرد. کجای دنیا با هفت‌درصد خاک ۱۰‌درصد گندم خریداری می‌شود؟ سوال است که آیا گندم هفت‌درصد خاک دارد؟ ما معتقدیم که این امکان وجود ندارد مگر آنکه به درون گندم خاک منتقل کنند. هرچند امسال صحبت‌هایی را مطرح کردند که این جدول اصلاح خواهد شد و علاوه بر تغییر در قیمت‌ها میزان خاک از هفت به پنج‌درصد کاهش می‌یابد، اما در تمامی دنیا میزان خاک موجود در گندم 2/0‌ درصد است.

مرتضوی ادامه داد: میزان کیفی گندم پایین آمده و کمیت آن را بالا برده‌اند. تمام آشغال‌های گندم را می‌خرند و به ازای کیلویی ۱۰۰ تومان، ۱۴۰۰ تومان به دولت می‌فروشند. چرا باید گندمی با هفت‌درصد خاک به سیلو آورده شود و طبق قانون اجبار برای خرید آن وجود داشته باشد. متاسفانه فرایند وجود آشغال در گندم را قانونی کرده‌اند و بر اساس آن جدول نوشته‌اند. علاوه بر این باید بگویم سازمان ملی استاندارد اعلام کرده باید با توری دو در ۱۰ اندازه‌گیری صورت گیرد، اما دولت با توری دو در دو اندازه‌گیری می‌کند و خودش می‌خواهد که سرش کلاه بگذارند. گندم را ۱۴۰۰ تومان می‌خرند و ۶۰۰ تومان می‌فروشند، باید بدانید که این جدول، محصول دور شدن از انصاف است. او با تاکید بر اینکه باید یارانه زراعت از قیمت گندم جدا شود، اظهار کرد: چرا باید یارانه زراعت را محصولات آرد و نان بپردازند.

علاوه بر این سوال دیگری که باید مطرح کرد این است که وقتی گندمی با قیمت دو برابر جهانی خریداری می‌شود، چرا نباید ابزار مناسب برای کیفیت سنجی آن وجود داشته باشد؟ رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ادامه داد: قبلا شن و خاکی در گندم وجود نداشت، اما متاسفانه وجود خاک در حال حاضر در گندم باورنکردنی است. وقتی گندم شکسته را وارد گندم اصلی می‌کنید و توری دو در دو را ملاک قرار می‌دهید مطمئنا لاغر و ضعیف موجب سست شدن آرد می‌شود. ما حتی حق نداریم بگوییم چرا خاک با گندم قاطی شده است و باید بر اساس قانون خریداری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید