جدیدترین اخبار
۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰ اجتماعی کد خبر :140632

چگونه با عوارض شب‌کاری مقابله کنیم؟

کار کردن در شیفت شب صرف نظر از اینکه فرد سحرخیزی بوده یا عادت به شب‌ بیداری داشته باشید دردسرساز است.

به گزارش ایسنا، پزشکان، پرستاران، آتش‌نشانان و رانندگان کامیون از جمله افرادی هستند که مجبور به کار کردن در شیفت شب می‌شوند. نکاتی وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها می‌توان تا اواخر وقت و ساعات اولیه روز به خوبی فعالیت داشت.

کار کردن در شیفت شب یا کار کردن در مدت زمان زیاد با مشکلات متعددی برای سلامتی مرتبط است که شامل افزایش مشکلات سوخت و ساز، بیماری قلبی، چاقی، مشکلات گوارشی و برخی انواع سرطان می‌شود.

همچنین کار کردن در شیفت شب ممکن است در توانایی بدن برای مرمت آسیب دیدگی DNA ناشی از فرآیندهای طبیعی سلولی اختلال ایجاد کند.

سایت مدیکال نیوز تودی در این مقاله به برخی از راهکارهای موثر برای برطرف کردن مشکلات ناشی از شب کاری اشاره کرده که به شرح زیر است:

مدیریت الگوی خواب

برخی از افراد بدون هیچ مشکلی در طول شب کار می‌کنند در حالیکه برخی دیگر احساس خستگی و کمبود خواب دارند زیرا بدن به گونه‌ای طراحی شده تا در زمان شب به خواب رود. بدن انسان توسط ساعت درونی بدن کنترل می‌شود که کار کردن در شیفت شب موجب می‌شود فرد از طریق تلاش برای هوشیار بودن در طول شب با ریتم طبیعی بدن مقابله کند. افرادی که مجبور به کار کردن در شیفت شب هستند باید خواب خود را در طول روز و احساس خستگی را در شب کنترل کنند.

کنترل قرار گرفتن در معرض نور

هنگام عصر و با تاریک شدن هوا ملاتونین در بدن ترشح می‌شود و فرد احساس خواب دارد در حالیکه در روز میزان ترشح ملاتونین کاهش یافته و ترشح کورتیزول افزایش می‌یابد. نور مصنوعی همچون نور خورشید بر ساعت درونی بدن تاثیر می‌گذارد. بنابراین زمان بندی قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند به تغییر چرخه خواب بدن کمک کند. افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند می‌توانند با قرار گرفتن در معرض روشنایی بدن خود را در حالت هوشیار قرار دهند.

توجه به رژیم غذایی

زمانیکه ریتم طبیعی و روزانه بدن از تعادل خارج می‌شود سوخت و ساز بدن هم دچار این وضعیت می‌شود. افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند بیشتر احتمال دارد دچار سندرم متابولیک شوند. همچنین خطر اضافه وزن در آنان به دلیل رژیم غذایی نامناسب و اختلال در ساعت درونی بدن افزایش می‌یابد. لذا تنظیم تغذیه و برنامه ریزی برای وعده‌های غذایی با توجه به شرایط شب بیداری و برای حفظ هوشیاری و در عین حال آرامش در طول شب ضروری است.

چرت زدن

خوابیدن کوتاه مدت یکی از فاکتورهای اصلی سلامت کار در شب است. در حالیکه چرت زدن پیش از شروع کار می‌تواند به مقابله با خستگی کمک کند خوابیدن برای مدت زمان کوتاه در طول کار هم ضروری است.

دقت در مصرف کافئین

کافئین ماده محرک است. زمانیکه کافئین به درستی مصرف شود می‌تواند درهنگام کار هوشیاری فرد را حفظ کند هر چند استفاده نامناسب از آن مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • دیدار وزیر کشور ترکیه با نخست وزیر پاکستان
  • درآمد دولت از واگذاری دارایی‌های مالی ۴۳ درصد افزایش یافت
  • آخرین وضعیت درمانی استاد شجریان از زبان همایون
  • لزوم ارائه فکر جدید برای جمع آوری معتادان متجاهر از معابر
  • حضور ۶ وزیر در تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو
  • زلزله ۴.۷ ریشتری دریای خزر را لرزاند
  • اعتراضات فرانسه فراتر از مالیات بر سوخت است
  • چک به پیمان مهاجرتی سازمان ملل رای نمی دهد
  • برجام پس از خروج آمریکا آسیب دیده است
  • افزایش ۷۵ درصدی تولید و توزیع گازوئیل یورو ۴ و ۵
  • ثبت‌نام ۲.۲میلیون نفر برای کارت سوخت المثنی
  • خواص گیاهان دارویی
  • تکنیک های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل
  • سامانه «اتاق فشار ۶ نفره غواصی» رونمایی شد
  • ریزش۱.۷درصدی کارفرمایان بخش‌خصوصی،سهم ازکل شاغلان به۳.۲ درصد رسید
  • قطر ۳۵ درصد از ۳ میدان نفتی مکزیک را خرید
  • ورود دادستانی به مشکل کامیون‌داران،توزیع ۳۰۰ هزار لاستیک تا پایان سال
  • افشاگری نماینده مجلس در خصوص واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال
  • ۲ جایزه ژاپنی برای فیلم «زندگی بدون زندگی»
  • تنوع زیستی ایران تهدید شده است
  • بودجه پژوهش از نیم درصد کنونی باید به ۴ درصد تولید ناخالص برسد
  • عربستان و امارات سیاست تنش زایی در منطقه را در پیش گرفته اند
  • بودجه جدید ایتالیا طبق ملاحظات اتحادیه اروپا تنظیم شده است
  • آخرین اقدامات بانک مرکزی برای ایجاد پیمان های پولی
  • استعفای داماد رئیس‌جمهور تائید شد
  • کشف زیستگاه جدید تنها پستاندار پرنده در سراوان
  • دلیل لغو کنسرت‌های راک اعلام شد
  • دعوا در کف رودخانه‌های مازندران!
  • حناچی: مردم مجاب شوند برای هر کاری از خودروی شخصی استفاده نکنند
  • آدامس ۲۵۰ هزار دلاری الکس فرگوسن در تهران
  • Ad