جدیدترین اخبار
۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰ اجتماعی کد خبر :140632

چگونه با عوارض شب‌کاری مقابله کنیم؟

کار کردن در شیفت شب صرف نظر از اینکه فرد سحرخیزی بوده یا عادت به شب‌ بیداری داشته باشید دردسرساز است.

به گزارش ایسنا، پزشکان، پرستاران، آتش‌نشانان و رانندگان کامیون از جمله افرادی هستند که مجبور به کار کردن در شیفت شب می‌شوند. نکاتی وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها می‌توان تا اواخر وقت و ساعات اولیه روز به خوبی فعالیت داشت.

کار کردن در شیفت شب یا کار کردن در مدت زمان زیاد با مشکلات متعددی برای سلامتی مرتبط است که شامل افزایش مشکلات سوخت و ساز، بیماری قلبی، چاقی، مشکلات گوارشی و برخی انواع سرطان می‌شود.

همچنین کار کردن در شیفت شب ممکن است در توانایی بدن برای مرمت آسیب دیدگی DNA ناشی از فرآیندهای طبیعی سلولی اختلال ایجاد کند.

سایت مدیکال نیوز تودی در این مقاله به برخی از راهکارهای موثر برای برطرف کردن مشکلات ناشی از شب کاری اشاره کرده که به شرح زیر است:

مدیریت الگوی خواب

برخی از افراد بدون هیچ مشکلی در طول شب کار می‌کنند در حالیکه برخی دیگر احساس خستگی و کمبود خواب دارند زیرا بدن به گونه‌ای طراحی شده تا در زمان شب به خواب رود. بدن انسان توسط ساعت درونی بدن کنترل می‌شود که کار کردن در شیفت شب موجب می‌شود فرد از طریق تلاش برای هوشیار بودن در طول شب با ریتم طبیعی بدن مقابله کند. افرادی که مجبور به کار کردن در شیفت شب هستند باید خواب خود را در طول روز و احساس خستگی را در شب کنترل کنند.

کنترل قرار گرفتن در معرض نور

هنگام عصر و با تاریک شدن هوا ملاتونین در بدن ترشح می‌شود و فرد احساس خواب دارد در حالیکه در روز میزان ترشح ملاتونین کاهش یافته و ترشح کورتیزول افزایش می‌یابد. نور مصنوعی همچون نور خورشید بر ساعت درونی بدن تاثیر می‌گذارد. بنابراین زمان بندی قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند به تغییر چرخه خواب بدن کمک کند. افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند می‌توانند با قرار گرفتن در معرض روشنایی بدن خود را در حالت هوشیار قرار دهند.

توجه به رژیم غذایی

زمانیکه ریتم طبیعی و روزانه بدن از تعادل خارج می‌شود سوخت و ساز بدن هم دچار این وضعیت می‌شود. افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند بیشتر احتمال دارد دچار سندرم متابولیک شوند. همچنین خطر اضافه وزن در آنان به دلیل رژیم غذایی نامناسب و اختلال در ساعت درونی بدن افزایش می‌یابد. لذا تنظیم تغذیه و برنامه ریزی برای وعده‌های غذایی با توجه به شرایط شب بیداری و برای حفظ هوشیاری و در عین حال آرامش در طول شب ضروری است.

چرت زدن

خوابیدن کوتاه مدت یکی از فاکتورهای اصلی سلامت کار در شب است. در حالیکه چرت زدن پیش از شروع کار می‌تواند به مقابله با خستگی کمک کند خوابیدن برای مدت زمان کوتاه در طول کار هم ضروری است.

دقت در مصرف کافئین

کافئین ماده محرک است. زمانیکه کافئین به درستی مصرف شود می‌تواند درهنگام کار هوشیاری فرد را حفظ کند هر چند استفاده نامناسب از آن مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند.

وبگردی

روی خط خبر

  • دیدار السیسی با مسئولان آمریکایی برای بررسی تحولات فلسطین
  • رایزنی‌ها برای ممانعت از افزایش تنش‌ها در «الحدیده» ادامه می‌یابد
  • انتقاد شدید«هادی العامری» از برگزارکنندکان انتخابات پارلمانی عراق
  • یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به «نابلس» در کرانه باختری
  • رایزنی امیر قطر با داماد و مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا
  • عضو أنصارالله: اتهامات عربستان علیه ایران برای توجیه شکست‌هاست
  • آمریکا بانکداران اروپایی مرتبط با ایران را تحریم کند
  • اردوغان نظام جدید ریاست جمهوری ترکیه را تشریح کرد
  • رأی گیری بر سر لایحه جدید مهاجرتی آمریکا به هفته آینده موکول شد
  • حمله ائتلاف ادعایی آمریکا به استان حمص در سوریه
  • موضع سرسختانه ترامپ در قبال ایران، اروپا را قدرتمندتر می کند!
  • حمله جنگنده های ائتلاف بین المللی در سوریه ۸ کشته برجا گذاشت
  • نخستین اقدامات پدافندی سپاه پاسداران علیه جنایت های منافقین
  • بررسی پشت پرده واردات غیرقانونی ۶ هزار دستگاه خودرو
  • ایران همواره از مذاکره در خصوص بحران یمن حمایت کرده است
  • تبعات توقف فعالیت تعاونی‌های سهام عدالت
  • ضرورت احیای اصناف فراموش شده
  • جو آرام در تمامی محورهای مواصلاتی کشور/ ترافیک در چالوس
  • بازدید معاون سازمان محیط زیست از کانون بوی بد اطراف فرودگاه امام
  • دیر بجنبیم رویارویی با تغییر اقلیم ناممکن می‌شود
  • «تک درخت» کیارستمی بهانه شکل‌گیری نمایشگاه عکس شد/ حضور ۳۴ اثر
  • چرا نتانیاهو ناگهان پای «بحران آب» ایران را وسط کشید؟
  • مماشات در امحای کالای قاچاق
  • رمان جدید احمد پوری با موضوع مرگ منتشر شد
  • چاپ کتاب راهنما برای علاقه‌مندان عمومی فیلمسازی
  • واکنش بازار به اجلاس امروز اوپک
  • اجلاس۱۷۴ اوپک زیر سایه سیاست
  • افت داوجونز برای هشتمین جلسه متوالی
  • باکس‌آفیس آمریکای شمالی در انتظار چند رکورد
  • پیش تولید «زهرمار» آغاز شد/ جواد رضویان در فیلم خودش بازی نمی‌کند