تصویب قانون به نرخ «مرگ» در مجلس شورای اسلامی!

    کد خبر :139804

در نتیجه حذف قسمت هایی از مصوبه قبل، مصوبه جدیدی شکل گرفت که به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد و بعید نیست جامه قانون به تن بپوشد که بر اساس آن، حتی تهدید سلامت جسمی مادر، منجر به صدور مجوز اعمال جراحی و پیشگیری از بارداری ایشان نخواهد شد.

تصور کنید نتیجه تصویب یک قانون، رقم خوردن مرگ یک مادر در طول ده سال باشد؛ نظرتان درباره چنین قانونی چیست؟!

به گزارش تابناک، طی روزهای گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح یک مصوبه را در دستور کار داشتند که شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد دانسته و به قوه مقننه ارجاع داده بود؛ طرحی با عنوان «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» که حالا به نظر می‌رسد اسم و عنوانش نیازمند تغییر است چراکه زادآوری به هر نرخی را نشانه رفته است.

ماجرا از آنجایی شروع شد که پس از بحث و بررسی مفاد طرح و اعمال تغییراتی در آن، طرحی در صحن مجلس بیان شد و با اعمال تغییراتی به تصویب رسید که بر اساس مفاد آن، پیشگیری از بارداری و تبلیغ در این خصوص و مواردی از این دست ممنوع است، «به استثناء موارد مرتبط با تهدید سلامت جسمی.»

استثنایی که با ارائه مصوبه مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان جهت نهایی شدن و اعلام به عنوان قانون، با مخالفت این شورا مواجه شد و به همراه دیگر اشکالات وارد شده از جانب شورای نگهبان، به مجلس بازگردانده شد تا تصحیح شود. روالی قانونی که می‌توانست به اعمال تغییراتی در راستای تامین نظر شورای نگهبان منجر شود اما نمایندگان مجلس ترجیح دادند به جای تغییر، بخش های مورد اشاره را به کل حذف نمایند.

بدین ترتیب این اصلاحات در مجلس اعمال شد و به تصویب رسید:

«ماده یک طرح که پیش از این اصلاح شده بود، از این مصوبه حذف شد. بر اساس این ماده، تمامی اعمال جراحی که به منظور پیشگیری دائمی از بارداری انجام می‌شود به استثناء موارد مرتبط با تهدید سلامت جسمی ممنوع اعلام شده بود.

ماده دو این طرح جهت تامین نظر شورای نگهبان با 174 رای موافق، 12 رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر اصلاح شد که براساس این اصلاحیه هرگونه تبلیغ در مورد پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری ممنوع است.

براساس تبصره این ماده، در صورت تخلف رسانه‌ها از حکم این ماده متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن متخلف به مجازات‌های مندرج در ماده 35 قانون مطبوعات مصوب 22/12/1364 و اصلاحات بعدی آن محکوم می‌شود.

همچنین با 175 رای موافق، 17 رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر، ماده سه این طرح را برای تامین نظر شورای نگهبان حذف شد. براساس ماده سه طرح مذکور که پیش از این اصلاح شده بود، موارد آموزشی و ضروری در راستای احتراز از تهدیدات سلامت جسمی و روانی مادر و کودک از شمول این قانون مستثنی شده بود.»

بدین ترتیب مصوبه ای شکل گرفت که به شورای نگهبان اارجاع خواهد شد و بعید نیست جامه قانون به تن بپوشد که بر اساس آن، حتی تهدید سلامت جسمی مادر، منجر به صدور مجوز اعمال جراحی و پیشگیری از بارداری ایشان نخواهد شد که معنای آن، اجبار این دسته از مادران به مراجعه به مراکز غیرمجاز و زیرزمینی یا بارداری به نرخ از دست رفتن سلامت و حتی جانشان است. فرجامی که البته گریبان فرزندان این مادران و خانواده شان را هم خواهد گرفت.

موضوعی محتمل که اگرچه ممکن است به زعم برخی، از جمله نمایندگان مجلس نادر باشد، اما نمی‌توان منکر آن شد و از این رو، جا دارد تصویب این قانون در مجلس را تصویب قانونی برای مقابله تمام عیار با راه های کنترل بارداری، حتی به نرخ مرگ مادران و فرزندانشان خواند؛ واقعیتی تلخ که امیدواریم رخ ندهد اما اگر رخ داد، مراجعه به تصویب کنندگان این قانون عجیب هیچ سودی نخواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید