اغلب این تومورها نیاز به جراحی ندارند

    کد خبر :136607

جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه جراحی تومورهای هیپوفیز یکی از پیچیده ترین جراحی های مغز و اعصاب محسوب می شود، گفت: البته باید توجه داشت که اغلب این تومورها از نوع خوش خیم هستند که اگر از راه های درست درمان شود، نتیجه خوبی به دنبال دارد.

به گزارش بازتاب، دکتر گیو شریفی در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت : تومورهای هیپوفیز 20 درصد تومورهای مغزی را تشکیل می دهد و با توجه به عوارضی که در نوع ترشحی و غیرترشحی آن وجود دارد، بار بزرگ بهداشت، درمان و سلامت را بر جامعه وارد می کند که همواره نادیده گرفته شده است.

 

وی ادامه داد: درمان تومورهای هیپوفیز جزء فصل های اصلی علم جراحی مغز و اعصاب به شمار می رود و امروزه تکامل بسیاری پیدا کرده و با آمدن نورواندوسکوپی و تجهیزات دیجیتال و تعامل جراحان مغز و اعصاب با متخصصان گوش و حلق و بینی، توانایی بیشتری در درمان این نوع تومورها پیدا کردیم به ویژه جراحی از طریق بینی که به راحتی و با نتایج رضایت بخش می توان تومورها را بیرون آورد.

 

جراح مغز و اعصاب اظهار داشت: جراحی تومور هیپوفیز از طریق بینی شیوه نوینی نیست و سالهاست که انجام می شود، در این نوع جراحی پره های بینی را گشاد کرده جراحی صورت می گیرد و هیچ گونه عارضه و پارگی ندارد و بیمار در شرایط عادی، دو روز بعد از عمل می تواند از بیمارستان مرخص شود.

 

شریفی با توضیح اینکه تومورهای هیپوفیز به دو دسته تقسیم می شوند، گفت: دسته اول منجر به بیماری های آکرومگالی، کوشینگ و ترشح بیش از حد پرولاکتین می شود و دسته دوم نیز غیر عملکردی بوده و هورمون ترشح نمی کنند و عمده عوارض آنها ناشی از عوارض فشاری بر ساختمان های مجاور مغزی است به عنوان مثال با فشار بر روی عصب بینایی موجب کاهش بینایی و یا در موارد پیشرفته منجر به نابینایی می شوند.

 

وی یادآور شد: افزایش پرولاکتین به کاهش سطح هورمون های جنسی شامل استروژن در زنان و تستوسترون در مردان می انجامد و اگر چه عارضه ایجاد شده ناشی از پرولاکتینوم، تهدیدی برای حیات فرد محسوب نمی شود اما می تواند اختلالات جنسی از جمله ناباروری و همچنین تغییر خلق را سبب شود.

 

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید