حدمجاز بدهکاری چقدر است؟

  • کامنت
  • چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۰۰
    کد خبر :136266

اگر بدهی به بانک و بازار بیش از ۵٠ درصد باشد، ریسک حداکثری است یعنی کاندید ورشکستگی است. به زبان ساده باید خیلی تغییرات در بیزینس خود ایجاد می‌کرد اما این کار را نکرده و دیر هم شده است.

حد مجاز بدهی به بانک و بازار شما، باید چقدر باشد؟ بدهی یک فعال اقتصادی از چه میزان که عبور کرد فرد ورشکسته است؟

به گزارش بازتاب، سوالاتی ازاین‌دست همواره در ذهن فعالان اقتصادی مرور می‌شوند.

محمدحسین ادیب کارشناس اقتصادی در کانال تلگرامی خود به این سوال پاسخ داده است:

در مدیریت ریسک، میزان بدهی فعال اقتصادی را با فروش ١٢ ماه گذشته او مقایسه می‌کنند، اگر مجموعه بدهی یک فعال اقتصادی به بانک و بازار، کمتر از ٢۵ درصد فروش ١٢ ماه گذشته او باشد، این فعال اقتصادی وضع کم ریسکی دارد، به زبان ساده وضع او خوب است.

اگر بدهی به بانک و بازار به فروش ١٢ ماه گذشته، بین ٢۵ تا ۵٠ درصد باشد ریسک متوسط دارد، به زیان ساده باید هزینه‌های خود را کاهش داده و فروش را افزایش دهد.

حتما باید تغییرات جدی در کسب‌وکار خود ایجاد کند، ریسک در چنین حدی نشان می‌دهد بازار تغییر کرده اما او تغییر نکرده است.

اگر بدهی به بانک و بازار بیش از ۵٠ درصد باشد، ریسک حداکثری است یعنی کاندید ورشکستگی است. به زبان ساده باید خیلی تغییرات در بیزینس خود ایجاد می‌کرد اما این کار را نکرده و دیر هم شده است.

بدهی به بانک و بازار مجموعه شرکت‌های بورسی در اسفند ٨٩ بالغ‌بر ٣١ درصد بوده و اکنون ٧١ درصد است و این نشان می‌دهد معدل شرکت‌های بورسی ریسک حداکثری دارند و این تازه معدل است، میزان بدهی بعضی شرکت‌های بورسی، بیش از ٧١ درصد است.

به همین جهت سهام شرکت‌های بورسی که بدهی آن‌ها بیش از ٧١ درصد فروش سالانه آنهاست را نخرید.

اگر در شرکتی کار می‌کنید که بدهی آن بیش از ٧١ درصد است بهتر است به فکر شغل دیگری باشید.

اگر خود یک فعال اقتصادی هستید و بدهی شما به بانک و بازار بیش از ۵٠ درصد فروش ١٢ ماه گذشته شما بوده، بدانید که کاندید اخراج از بازار هستید.

من روزانه به یک شرکت یا فعال اقتصادی مشاوره می‌دهم، حداقل ٨٠ درصد آن‌ها اگر وضعیت نامساعدی دارند نسبت بدهی آن‌ها به بانک و بازار بیش از ۵٠ درصد است، و مشکل در این نقطه شروع می‌شود.

در مشاوره ابتدا فرد خواستار این می‌شود که در چند ساعت مشکل خود را بیان کند اما من ابتدا از او می‌خواهم که نسبت بدهی به بانک و بازار را بیان کند و وقتی این نسبت استخراج شد ، معمولا گفته می‌شود که دیگر نیازی به آن چند ساعت توضیح نیست، مشکل به‌درستی کشف‌شده است.

البته مواردی هم این‌گونه نیست اما موارد استثنا بر اساس مشاهدات تجربی من در مشاوره حدود ٢٠ درصد است.

اگر بدهی شما که این متن را می‌خواهید ، ٢۵ درصد فروش ١٢ ماه گذشته شماست با اعتمادبه‌نفس، بیزینس خود را دنبال کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید