تهران 200 گود خطرناک دارد

    کد خبر :136099

ساخت و ساز در تهران، باز هم در روز گذشته حاشيه‌ساز شد.

حسن قربانخاني، رييس سازمان نظام مهندسي تهران كه به‌شدت از ادعاي برخي مسوولان مبني بر امضا‌فروشي مهندسان ناظر و استفاده از مدارك مهندسان ناظر فوت شده، عصباني بود، در نشست خبري خود از همان ابتدا با ذكر اينكه از اين افراد شكايت خواهد شد، گفت: رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران گفت: كساني كه در روزهاي اخير ادعا كردند از پروانه مهندسان متوفي استفاده شده يا امضافروشي گسترده در سازمان نظام مهندسي انجام مي‌شود در پيشگاه خداوند استغفار كنند، در غيراين صورت عليه آنها طرح شكايت مي‌كنيم.

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران تاكيد كرد: اگر كسي واقعا اطلاعات و آماري در مورد اين ادعاها دارد، به مراجع ذيصلاح شكايت كند. به جاي اينكه به همديگر اتهام بزنيم و ايرادات كار را به گردن همديگر بيندازيم بهتر است به نظام ساخت و ساز در ايران كه نيازمند تغييرات اساسي است كمك كنيم. به جاي فرافكني، بياييم جاهايي كه ايراد دارد را اصلاح كنيم.

وي در پاسخ به سوال «اعتماد» در مورد گودهاي تهران و اينكه چه تعداد از آنها خطرناك هستند گفت: از سال ۱۳۹۲ تا امروز در تهران ۳۲ هزار بازديد گودبرداري داشتيم كه از اين تعداد ٢هزار و ١٠٠ مورد مربوط به سال ۹۶ است. ۶۲ درصد كاهش در گودبرداري شهر تهران داشتيم كه كمك كرد اتفاقات ناگوار كم شود. در مورد گودهاي خطرناك هم بايد بگويم از ديدگاه ما «گودي» خطرناك است كه عميق باشد و اصول ايمن‌سازي و تثبيت در آن به خوبي رعايت نشده باشد.

وي با ذكر اينكه در جلسه‌اي كه دو هفته قبل با شهرداري و شوراي شهرداشتيم، گزارش كامل و مبسوطي از اين گودها را ارايه كرديم، گفت: در عين حال ما گزارش فني هرگودي كه خطرناك باشد را به شهرداري مي‌دهيم تا پيگيرآن باشند ولي بقيه پيگيري آن با ما نيست. قربانخاني همچنين در مورد تعداد گودهاي خطرناك تهران نيز گفت: براساس بررسي‌هاي ما، در تهران بيش از ٢٠٠ گود خطرناك وجود دارد كه اميدواريم شهرداري فكري براي آنها بكند.

وي در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» در مورد دو بخشنامه شهردار جديد تهران در مورد جلوگيري از تراكم فروشي درتهران گفت: اگر دوستان‌مان در شهرداري به جايي برسند كه منابع درآمدي شهر بتواند هزينه‌هاي آنها را پوشش دهد آرزوي همه است! آنهم در شهري كه بيش از ٥٠ درصد درآمد شهرداري از محل ساخت وسازهاست. اصولا تراكم‌فروشي باعث ترافيك و آلودگي‌هاي زيست‌محيطي شده است. سودش را بعضي افراد برده‌اند و ضررش به مردم رسيده است.

وي همچنين درخصوص پرونده تخلف ۴۰ ميليارد توماني گفت: در زماني كه ۴۰ ميليارد تومان اتفاق افتاد من عضو هيات مديره بودم. طرح اوليه اين بود كه گفتند بانك شهر در بافت فرسوده وام مي‌دهد و اگر نظام مهندسي پول خود را به آنجا ببرد به بحث اشتغال و نيز ساخت و ساز در بافت فرسوده خدمت مي‌كند. نيت هيات مديره نظام مهندسي هم اين بود. اما در عمل مسوولان بانك برگه‌هاي سفيد امضايي را از مسوولان وقت سازمان گرفتند و سپرده ما را وجه تضمين يك شركت قرار دادند. هيات مديره به هيچ‌وجه تاييدي براي اين كار نداده بودند. لذا بخش عمده‌اي از تخلف صورت گرفته، متوجه بانك است.

وي تاكيد كرد: آن پرونده در دادگاه در حال رسيدگي است. آخرين اتفاق اينكه قاضي پرونده به بانك شهردستور داده حق ندارد به آن پول دست بزند؛ بانك هم هر ماه سود پول ما را مي‌دهد. صرفا نمي‌توانيم به دليل مشكلاتي كه براي‌مان ايجاد كردند پول‌مان را جابه‌جا كنيم. قربانخاني درباره نظر سازمان نظام مهندسي درخصوص اصلاحيه آيين نامه كنترل ساختمان كه مي‌تواند تضمين‌كننده ايمني و كيفيت بناهاي حداث شده باشد نيز گفت: اين آيين‌نامه هم مي‌تواند جوانبي مثبت وهم زوايايي منفي داشته باشد. ولي شهرداري‌ها نشان دادند به اين قوانين تمكين نمي‌كنند. تجربه ۲۲ ساله نشان داده كه سازمان نظام مهندسي به ساخت و ساز كمك كرده است اما شهرداري بخش‌هايي را عمل مي‌كند كه برايش مزايا و محاسني داشته باشد و در پروسه ساخت و ساز قطعا آن مواردي را كه دوستان مدنظر دارند اصلاح شود انجام نخواهد شد.

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به آمار شكايت‌هاي مطرح‌شده از اين سازمان گفت: از ۵ هزار مورد پرونده تشكيل شده براي سازمان نظام مهندسي در مراجع قضايي تنها ٢هزار مورد منجر به محكوميت شده كه خيلي از اين موارد را خود نظام مهندسي پيگيري مي‌كند. وي در پاسخ به سوال ديگري درباره روند مال‌سازي و مجتمع‌هاي بزرگ تجاري در تهران گفت: واقعيت اين است كه در شهري به اين پرترافيكي اين مال‌سازي‌هايي كه اتفاق مي‌افتد، به جز گرفتاري براي مردم، مشكلي را حل نخواهد كرد. لذا مواردي هم كه ساخته شده استانداردهاي روز دنيا در آن رعايت نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید