مقایسه برکناری رئیس اف بی آی با عزل دادستان رسوایی واترگیت

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۱۹
    کد خبر :13485

یک روزنامه آمریکایی با تاکید بر دروغ گویی‌های مکرر ترامپ، اقدام اخیر وی در برکناری رئیس اف بی آی را با اقدام نیکسون در برکنار کردن دادستان ویژه رسیدگی به رسوایی واترگیت مقایسه کرد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی با محور تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در اخراج «جیمز کومی» رئیس پلیس فدرال این کشور نوشت ترامپ باز هم دروغ می گوید.

ترامپ مدعی است که رئیس اف بی آی به دلیل اینکه تحقیقات درباره ایمیل های «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا را سرهم بندی کرده و نهایتا نتوانسته به شیوه ای موثر اف بی آی را هدایت و ریاست کند، از سمتش عزل شده است.

دلیلی برای باور تعبیر ترامپ از حقیقت وجود ندارد و دلایل زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه او دروغ می گوید و آنچه در وهله اول اهمیت دارد، یادآوری این موضوع است که ترامپ اغلب دروغ می گوید و در واقع، هر زمانی که برایش مناسب تر باشد، ترجیح می دهد دروغ بگوید تا راست.

فهرستی ناقص از مواردی که ترامپ تاکنون دروغ گفته است به این شرح است؛ محل تولد «باراک اوباما»، شنود مکالمات تلفنی توسط اوباما، ترور «جان اف کندی»، حملات 11 سپتامبر، جنگ عراق، داعش، ناتو، کهنه سربازان آمریکایی، مهاجران مکزیکی، مهاجران مسلمان، حملات ضد یهودی، نرخ بیکاری، میزان قتل، هیئت انتخاب کنندگان رئیس جمهور موسوم به «الکتورال کالج»، تقلب رای دهنده، تعداد جمعیت حاضر در مراسم تحلیف او در کاخ سفید، لایحه مراقبت های بهداشتی او و … .

بر اساس این گزارش، نکته دوم این است که ترامپ پیشتر از کومی به عنوان رئیس اف بی آی به دلیل بازگشایی تحقیقات درباره ایمیل هیلاری کلینتون تقدیر کرده بود و این در حالیست که او در حال حاضر منطق اصلی خود در عزل کومی را همین تحقیقات کومی از کلینتون عنوان کرده است.

نکته سوم این است که ترامپ مدعی شده است که صرفا با توصیه وزارت دادگستری آمریکا به عزل کومی پرداخته است و بعد نیز نامه ای از این وزارتخانه منتشر کرد تا تصمیم خود برای عزل رئیس اف بی آی را قوت بخشد.

این در حالیست که زمان بندی انجام شده منطقی نیست زیرا مشاوران ترامپ پیشتر اعتراف کرده اند که ترامپ از قبل درصدد عزل کومی بوده است و تاریخ نامه وزارت دادگستری آمریکا درست مربوط به همان روزی عزل کومی از سمتش در اف بی ای است.

نامه وزارت دادگستری در عزل کومی هم توسط فردی نوشته شده است که تنها دو هفته است روی کار آمده است و بنابراین، زمان کافی برای بازنگری جدی که منجر به تغییر موضع قبلی ترامپ شده باشد، وجود نداشته است.

بنابراین، هیچ توصیه واقعی از سوی وزارت دادگستری آمریکا به ترامپ برای عزل کومی وجود نداشته است و رئیس جمهور آمریکا پیشتر درصدد عزل رئیس اف بی آی بوده است.
علاوه بر این، منابعی در کاخ سفید شب گذشته (سه شنبه) اذعان کرده اند که ترامپ خودش اخراج کومی را آغاز کرد.

نکته مهم که بدیهی ترین موضوع به نظر می رسد، این است که ترامپ انگیزه ای بسیار بزرگ در اخراج رئیس پلیس فدرال آمریکا و جایگزین کردن وی با فردی وفادار به خودش در اف بی آی داشته است و آن دلیل این است که کومی در حال نظارت بر تحقیقات جاری پیرامون روابط عجیب و متعدد ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه بوده است.

نیویورک تایمز نوشت: رئیس جمهور (ترامپ) درباره علت اخراج یکی از مقامات عالی رتبه اجرای قانون دروغ می گوید تا از خود و مشاورانش در برابر تحقیقات کاملی که درباره فعالیت هایشان در جریان بود، حفاظت کند.

«برایان شاتز» از سناتورهای دموکرات آمریکایی از ایالت «هاوایی» در واکنش به اخراج کومی توسط ترامپ اعلام کرده است که: ما در یک بحران تمام عیار در قانون اساسی به سر می بریم.

نیویورک تایمز نوشت در حال حاضر مشخص شده است که وزارت دادگستری ترامپ هیچ استقلالی ندارد و هم سشنز و هم «راد روزنشتاین» معاون سشنز، در حکم مجریان ترامپ مشغول فعالیت هستند و در حال حاضر اف بی آی نیز با برکناری کومی، در آستانه سازش و مصالحه با ترامپ قرار گرفته است.

این روزنامه نوشت که تنها راه باز کردن این بحران قانون اساسی در آمریکا انجام تحقیقات مستقل و کاملا به دور از نظارت ترامپ است.

درحالیکه چندین نفر از قانونگذاران جمهوریخواه و هم حزبی ترامپ در کنگره درباره برکناری کومی ابراز نگرانی کرده اند اما این ابراز نگرانی کافی نیست و اعضای کنگره باید برای مردم آمریکا دلیل بیاورند تا آنها باور کنند که تحقیقات درباره روسیه یک تظاهر ناشیانه با نتیجه از پیش تعیین شده نیست.

قانونگذاران کنگره آمریکا باید صراحتا اعلام کنند که حتی اگر رئیس جمهور تصور می کند که در جایگاهی بالاتر از حقیقت است، اما در مقامی بالاتر از قانون قرار نگرفته است.

بر اساس گزارش دیگری که نیویورک تایمز منتشر کردهاست، مردم آمریکا نیازمند انجام یک تحقیقات کامل و بی طرفانه در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و تبانی احتمالی اعضای عالی رتبه ستاد انتخاباتی ترامپ با عوامل روسیه هستند.

ترامپ با عزل کومی شبهه سنگینی در زمینه ادامه هرگونه تحقیقات بیشتر در زمینه ارتباط با روسیه که می تواند به بزرگ ترین رسوایی سیاسی برای تاریخ آمریکا تبدیل شود، ایجاد کرد.
نیویورک تایمز در پرداختن به معادل تاریخی اقدام ترامپ در عزل کومی ، به قتل عام شنبه شب اکتبر 1973 میلادی پرداخت؛ زمانی که «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور اسبق آمریکا دستور عزل دادستان ویژه آن زمان که مسئول رسیدگی و تحقیق به رسوایی «واترگیت» بود را صادر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید