جدیدترین اخبار
۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۵ اقتصادی کد خبر :130934

چرا مصر پاسوز ایران خودرو شده است؟

باز شدن مجدد پای فرانسوی‌ها به ایران هم نتوانست ذره‌ای از وفاداری صنعت خودروسازی به پژو ۴۰۵ بکاهد؛ بازار را به حدی تشنه کرده‌اند که مردم برای خرید تکنولوژی ۱۰ سال پیش رومانی صف می‌کشند.
پژو ۴۰۵ سدان‌ بزرگ خودروساز فرانسوی، سال ۱۹۸۷ به بازار جهانی معرفی شد و نمونه استیشن آن که برای استفاده به عنوان خودروی تشریفات استفاده می‌شد، سال بعد (۱۹۹۸) رونمایی شد؛ یعنی همان سالی که ۴۰۵ توانست با اختلاف نسبت به رقبا خودروی سال اروپا لقب بگیرد.
خط تولید پژو ۴۰۵ مهر سال ۱۳۶۹ توسط رئیس جمهور وقت، افتتاح شد و تا به امروز طیف وسیعی از مدل‌ها را روانه بازار کرد. اگر بخواهیم به ایران خودرو تخفیف بدهیم، باید گفت: GL، GLX، RD، ROA، GLI، SLX و RDX سبد خانوادگی پژو ۴۰۵ را تشکیل می‌دهند.

صحبت از تخفیف شد، بد نیست اشاره شود خانواده پژو پارس و سمند از مشترکات بسیار زیادی با ۴۰۵ بهره می‌برند؛ بسیاری از لوازم یدکی آن‌ها به نام قطعات پژو ۴۰۵ در بازار شناخته می‌شوند. پلت فرم و موتور مشابه با سمند و پژو پارس، تجهیزات مکانیکی، برقی و جلوبندی مشابه فراوان، همه و همه مخاطب را به این فکر فرو می‌برد که گویی یار قدیمی جاده مخصوصی‌ها با روکشی متفاوت و آراسته‌تر وارد گود شده است.

رمقی برای شیر کهنه‌کار فرانسوی و یار دیرینه آسیای شرقی‌اش پراید، باقی نمانده است، گناهشان چیست هنوز پر فروش‌ترین محصولات آبی و نارنجی‌های صنعتی هستند و این طور که از ظاهر امر پیداست خودروسازان داخلی با تکیه بر دیوار بلند انحصار، حالا حالا‌ها دست از سرشان برنمی‌دارند و معتقدند هرچه مردم بخرند ارزش تولید دارد و جایگزینی برای آن وجود ندارد؛ اما خوب می‌دانند مردم تا بیست و چند میلیونی انتخابی جز پراید و تا سی میلیون تومان گزینه‌ای جز پژو ۴۰۵ ندارند.

کشورهای تولیدکننده پژو ۴۰۵ در دنیا کدامند؟ / مصر پاسوز ایران خودرو شده است
کیفیت و امنیت بسیار پایین، موتور کم بازده و پر مصرف و تکنولوژی ساخت ۳۰ سال قبل همگی از عوامل بازنشستگی پیشکسوت صنعت خودروی کشور است؛ ولی انقدر بازار را تشنه کرده‌اند که وقتی کمپانی همسایه ایران خودرو، تکنولوژی ۱۰ سال پیش رومانی را به بازار عرضه می‌کند مردم برای خریدش صف می‌کشند. جماعتی که سال‌هاست زیر سایه انحصار خوابیده‌اند و انقدر آسیب‌پذیرند که حتی کاهش تعرفه واردات صنعت را به ورشکستگی نزدیک می‌کند. اما بد نیست نظر کمپانی سازنده را نیز در این خصوص بدانید.

«پژو ۴۰۵ در ایران با هدف ارایه محصولی مطابق با ویژگی‌های خودروهای روز، طراحی و ارایه شده است. این خودرو به دلیل برخورداری از مزایایی همچون ایمنی بالا، مصرف سوخت و آلایندگی پایین، خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، قیمت مناسب، اتاق جادار و فرمان پذیری عالی و موتور نرم و کم صدا به یکی از محبوب‌ترین و مطرح‌ترین خودروهای ایرانی مبدل شده است.»

آتش سوزی در پرفروش‌ترین زمان!
پژو ۴۰۵ سال‌هاست در بازار ایران تولید می‌شود و نام و چهره آن برای هیچ کسی ناشناخته نیست. خودرویی خانوادگی که با وجود رضایت مشتریان در دهه هفتاد، نباید خود را بابت آتش سوزی‌های مکررش ببخشد. پژو ۴۰۵ سال ۸۳ خود به خود و بدون سرنشین هم آتش می‌گرفت. کار به جایی رسید که ایران خودرو وادار شد برای تولیدی‌های نیمه دوم سال ۸۳ فراخوان بدهد و آن‌ها را تحت ریسک حریق اعلام کند. سال ۸۴ آتش سوزی‌ها ادامه داشت و تفاوت آن درگیر شدن سرنشین در این واقعه بود که حالا دیگر علاوه بر خسارت مالی، جان مردم را نیز به بازی گرفته بود.

این کش و قوس تا سال ۸۵ ادامه پیدا کرد و کار بالا گرفت تا پای قوه قضاییه و پلیس هم به میدان باز شد. بد نیست بدانید بین سال‌های ۸۲ تا ۸۶ از دوران طلایی فروش ۴۰۵ در ایران بوده است و در این بازه زمانی آمار فروشش به پراید نزدیک‌تر بوده است.

بگذریم تولید این خودرو انقدر ادامه داشته که همچنان اتو کشیده و با ظاهری با ادب از درب کارخانه خارج می‌شود اما جالب اینجاست گلایه‌های مشتریان از کیفیت پایین پژوهای داخلی در مواردی است که نمی‌توان بعد از بیست و چند سال تولید از یک خودرو انتظار داشت. مشکلات عدیده مجموعه گیربکس (سفتی کلاچ، زوزه گیربکس، بدجا رفتن دنده‌ها)، کیفیت پایین و صدای داشبورد، مصرف سوخت بالا و ضعف در ترمزگیری نباید بعد از این همه سال تولید روی خودرویی بروز کند و جالب‌تر آنکه مردم در موارد متعدد با جمله ایراد مورد قبول و در دست بررسی است مواجه می‌شوند انگار خودروی سال ۲۰۱۸ با پیچیدگی‌های فنی بسیار، کمی زودتر به بازار عرضه شده است!
باز شدن مجدد پای فرانسوی‌ها به ایران هم نتوانست ذره‌ای از وفاداری صنعت خودروسازی به این خودرو بکاهد. اگر سیاست‌های صنعت خودرو با همین فرمان پیش برود، باید منتظر ماند تا فاصله قطع تولید پژو ۴۰۵ با زیمباوه بیش از پانزده سال بشود!

روی خط خبر

  • فروش مدت‌دار خودرو ممنوع شد
  • همت بنیاد علوی برای حل مشکل مسکن خانواده‌های دارای فرزند معلول
  • آمریکا: اگر کسانی نتوانند یک شبه واردات نفتی از ایران را قطع کنند، معافیت هایی را بررسی خواهیم کرد
  • حداکثر فاصله زمانی قابل قبول بین پروفرما و ثبت سفارش یک ماه است
  • JMMC حق هیچگونه تفسیری از تصمیم‌های اوپک را ندارد
  • جابری انصاری با میشل عون دیدار کرد
  • ایران میزبان مسابقات بین‌المللی «غواصی نظامی» خواهد بود
  • همه‌پرسی دومی درباره «برگزیت» درکار نیست
  • تمجید «یونکر» از گسترش روابط چین و اتحادیه اروپا
  • وزیر صهیونیست خواستار کشتار کودکان غزه شد
  • مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج بازداشت شد
  • افغان‌ها واقعاً در حال ترک ایران هستند؟
  • هنجارشکنی، آبشار مارگون را یک روز تعطیل کرد
  • پخش پشت صحنه برنامه دیدنی فردوسی‌پور
  • درخشنده‌ترین فیلم‌ های “پوران‌ درخشنده”
  • اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان برای حفظ باغات تهران
  • گزارش رسانه‌های آمریکایی از «اسناد سرقت شده هسته‌ای ایران» توسط جاسوسان اسرائیل
  • دستاورد پخش بازی فینال جام جهانی برای سینما چقدر بود؟
  • محمد علیزاده بازیگر شد
  • ارائه خدمات پیشگیری و درمان اعتیاد به ۲۱۰ هزار تن در سال گذشته
  • پرداخت اولین قسط پاداش پایان خدمت فرهنگیان با حقوق تیرماه/ پرداخت پاداش‌ها تا پایان تابستان
  • کتاب‌خوانی ۱۲۱ هزار و ۴۳۰ مسافر مترو در سه ماه اول سال ۹۷
  • ممنوعیت فروش نوشابه های الکلی در ترکمنستان
  • فرانسه: هدف کشورهای اروپایی، اطمینان از ادامه صادرات نفت ایران است
  • واکنش قاسمی به شایعه انتقال پیام ایران به ترامپ از طریق پوتین: چنین چیزی وجود ندارد؛ پیغامی برای ترامپ نداریم و بحثی هم در این باره با روسیه نداشته‌ایم
  • هنوز انتخابات‌ شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» در کنگره‌ تایید نشده‌
  • چشم‌انداز اقدامات ترامپ، شروع جنگ با تهران است؛ آیا این دلیل، برای ایستادن مقابل او کافی نیست؟
  • اظهارات عجیب یک نماینده: ممنون روسیه هستیم که به ما کالا می‌دهد تا از گرسنگی نمیریم
  • تصاویر اجساد تروریست‌های معدوم در ندوشه کرمانشاه منتشر شد
  • ادعای بولتون: تا زمانی که ایران در خاورمیانه فعالیت دارد، در سوریه می‌مانیم