مجلسی‌ها به گزینه جدید وزارت نیرو اعتماد خواهند کرد؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ۹:۱۹
    کد خبر :130171

رضا اردكانيان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو طی 3روز گذشته با اعضای فراکسیون های امید و ولایی دیدار و می توان گفت که آن ها را قانع کرده است. فضای مجلس دهم که پیش تر به بی طرف رای اعتماد نداده بود به نفع اردکانیان مثبت ارزیابی می شود. گزینه پیشنهادی نیرو دیروز در جمع نمایندگان فراکسیون ولایی به سیاسی ترین انتقادتی که به او وارد می شد عینی دو تابعیتی بودن، پاسخ داد و گفت: « اینجانب در طول تحصیلات تکمیلی، همکاری و کار در موسسه آب سازمان ملل فقط و فقط افتخار تابعیت ایران را داشته و دارم و خواهم داشت».

آنطور که سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون ولایی اعلام کرده است، نمایندگان بیش از هر چیز در مورد مشکلات و مسایل حوزه آب با اردکانیان گفت و گو کرده اند. اردکانیان پیش از فراکسیون ولایی ها با اعضای و هیات رئیس فراکسیون امید ملاقات داشته است.

به گفته کوروش کرم پور حقیقی نماینده اصلاح طلب مجلس حاصل این ملاقات ها این است که اردکانیان یک فرد با تجربه و موفق تلقی می شود. این عضو کمیسیون انزژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با « نامه نیوز» در پاسخ به اینکه اردکانیان در مقایسه با بی طرف چقدر در لابی کردن و جذب رای مجلسی ها موفق بوده است، گفت: « من او را با بی طرف مقایسه نمی کنم. بی طرف از افراد با تجربه با کارنامه ای درخشان بود. اردکانیان نیز ازمدیران موفق به حساب می آید و ویژگی اش این است که به تعامل با مجلس اهمیت ویژه ای می دهد».

وی افزود: « منظور از تعامل با مجلس تبعیت از مجلس و نمایندگان نیست بلکه تعامل به معنای ارتباط خوب در چارچوب قوانین و مقررات است». تعامل به مجلس قطعا به نفع اردکانیان خواهد بود زیرا گزینه قبلی رئیس جمهور برای تصدی وزارت نیرو عملا به خاطر عدم ارتباط خوب با مجلس از قطار کابینه جا ماند. بسیاری از نمایندگان مجلس معتقد هستند که عدم رای اعتماد به او به خاطر نطق ضعیف اش و این بود که هیچ تلاشی برای لابی کردن نکرد. سيدابوالفضل موسوي، نماينده يزد یکی از نمایندگانی است شانس رای آوری اردکانیان را زیاد می داند و در گفت و گویی به دلایل عدم رای اعتماد به بی طرف پرداخته است. او با اشاره به اینکه مخالفان بيطرف سه دسته بودند، گفته است: «اول اصولگرايان مقابل او ايستادند چون مي‌گفتند او از آقاي خاتمي اجازه گرفته است و به‌شدت هم عليه او لابي كردند. تا آنجا كه حتي راي نماينده را قبل از اينكه به صندوق بيندازد از او مي‌گرفتند و نام بيطرف را خط مي‌زدند. دسته دوم زاگرس‌نشينان بودند. كه حدود ٥٣ نفر هستند. اينها با وزيراني كه در مركز ايران باشند اعم از يزدي و اصفهاني و كرماني مخالفند. سوم فراكسيون مستقلين كه بنا داشتند اگر كسي در راي‌گيري داخلي فراكسيون‌شان زير ٦٠ درصد راي آورد از او حمايت نكنند.» موسوي مي‌گويد علاوه بر اين سه دسته خود بيطرف هم فكر مي‌كرد راي مي‌آورد و لذا تلاشي نكرد. موسوي مي‌گويد حالا اگرچه اردكانيان يزدي است اما مانند آقاي زنگنه در حوزه تخصصي خودش يعني مباحث مربوط به آب و اقليم يك برند محسوب مي‌شود. اين براي ما نعمت است. چون ايشان وخامت اوضاع آب را درك مي‌كند. با همه اينها موسوي معتقد است مجلس نسبت به اردكانيان نظر مثبتي خواهد داشت.

بدون شک تسلط و تخصص اردکانیان در امر آب به کار او خواهد آمد چراکه که معضلات و مشکلات موجود در این عرصه برای همه جامعه و به تبع آن برای نمایندگان مردم اهمیت ویژه ای دارد. جلسه فراکسیون ولایی با ادرکانیان و سوالاتی که در این زمینه از او شد، همین امر را ثابت می کند. نقوی حسینی بعد از آن جلسه ، اظهارات اردکانیان در حوزه آب را تشریح کرد: « اردکانیان وزیر پیشنهادی وزارت نیرو اظهار داشت که در کشور بلکه در اغلب مناطق دنیا آب کم نداریم و خداوند به اندازه کافی نعمت خود را به بندگان رسانده و می رساند مشکل در نوع مدیریت آب است. اگرچه باید مدیریت آب را باز تعریف کنیم و اینگونه نیست که فقط وزارت نیرو متولی و مدیریت آب باشد، مصرف کننده آب در یک آپارتمان هم در مدیریت آب مشارکت دارد و تغییر اقلیم و آب وهوا نباید ما را غافل از پرداختن به مدیریت آب کند».

وی ادامه داد: «اردکانیان در این جلسه اظهار داشت که فاضلاب یکی از مباحث و منابع مهم تأمین آب است و اینجانب موفق شدم مجوز تنها موسسه تحقیقاتی قنات را از مجمع عمومی سازمان ملل برای ایران دریافت کنم و معتقدم قنات نقش مهمی در تأمین آب کشور دارد».
به گفته نقوی حسینی، وزیر پیشنهادی نیرو در این جلسه به اهمیت انتقال آب، حقابه‌های مرزی، توزیع عادلانه و برنامه های دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت که افتخار دارم که نام خود را در عملیاتی سازی موافقتنامه هیرمند ثبت کنم.

وی همچنین به درخواست اردکانیان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: وزیر پیشنهادی نیرو در این جلسه اظهار داشت که یک درخواست از نمایندگان محترم دارم و آن این است که به مصلحت ما نیست که در محافل عمومی و به طور مکرر بحث جنگ آب، بحران آب و کمبود آب را مطرح کنیم، بنابراین بدون طرح اینگونه مسائل که موجب عواقب خوبی نمی شود شرایط آبی ما شرایط خوبی است بنابراین به بهره‌برداری بهینه آب و مشارکت همه مردم در مدیریت آب بپردازیم، ما در حوزه تأمین آب هم بالادست هستیم و هم پایین دست نسبت به سایر کشورهای دنیا و این شرایط خوبی است. ما باید روی الگوی مصرف کار کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید