کنعانی مقدم: دیدار رییس جمهور با جامعه روحانیت به معنای بازگشت روحانی به اصل خود است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ۸:۵۷
    کد خبر :130136

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا ایجاد شکاف در جریان اصولگرایی را رد و تاکید کرد که جمنا در حال ایجاد فرصتی برای جذب همه طیف های اصولگرا از جمله سنتی ها است.
شکاف در اصولگرایی دستاورد تشکلی است که قرار بود جناح راست را پیروز انتخابات کند. این را برخی از تحلیل گران مسایل سیاسی با اشاره به جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) می گویند. آن ها با اشاره به اینکه جمنا در انتخابات گذشته موفق به ایجاد یک چتر بزرگ بر سر همه طیف های اصولگرا و جذب آرای خاکستری جامعه نشد؛ از اختلاف نظرهای موجود در درون جریان اصولگرا پیرامون استراتژی های جمنا سخن می گویند. مصداق این اختلاف نظرها دیدار رئیسی به عنوان نامزد مورد حمایت جمنا با تتلو بود. این تلاش برای جلب آرای خاکستری نه تنها با موفقیت همراه نشد بلکه از نگاه برخی تحلیگران به کاهش آرای رئیسی منجر شد. این طور که معلوم است در دورن جریان اصولگرا نیز پیرامون این موضوع اختلافاتی بوده است. به عنوان مثال مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در این باره گفته است: «اصلا شكل‌گيري جمنا براي اين بود كه آراي غير از تشكيلات اصولگرايان را بتواند به مجموعه اضافه كند يعني حركت مردمي از پايين دامنه‌اش وسيع‌تر از محدوده احزاب و جريانات و شخصيت‌هاي اصولگرا است و بنا بود چنين اتفاقي بيفتد اما جريان رقيب يك اتفاق كوچك و حاشيه‌اي را بزرگ كرد. اصلا ما چنين جايگاهي را براي يك ملاقات چنددقيقه‌اي آقاي رييسي با تتلو قائل نيستيم كه بگوييم آن ديدار در راستاي جذب آرا بود».

نکته مهم تر از اینکه دیدار با تتلو موجب افزایش رای رئیسی شد یا کاهش آن، این است که جامعه روحانیت مبارز به عنوان مخالفان آن دیدار در روزهای اخیر به دنبال ترمیم روابط خود با حسن روحانی رئیس جمهور برآمده است. احتمالا می توان این امر ایجاد شکاف میان اصولگرایان سنتی و جمنا تلقی کرد اما برخی از تحلیل گران نظر دیگری دارند. به عنوان مثال حسین کنعانی مقدم معتقد است که دیدار جامعه روحانیت مبارز با حسن روحانی را باید بازگشت روحانی به اصل خود تعبیر کرد. این عضو جمنا در گفت وگو با «نامه نیوز»، گفت: « بهتر است بگوییم که روحانی دارد به اصل خود باز می گردد نه اینکه دیگران می خواهند مجذوب آقای روحانی شوند. به اعتقاد من ملاقات جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور نشانه بازگشت آقای روحانی به جامعه روحانیت است».
او تاکید کرد: « این دیدارها از یک سو می تواند باعث هماهنگی و همدلی باشد و از سوی دیگر به شفاف شدن مواضع جریان اصولگرایی و مواضعی که آقای روحانی در مورد اعتدال گرایی اتخاذ می کند؛ کمک کند».

این فعال سیاسی اصولگرا با رد ایجاد شکاف میان اصولگرایان سنتی و جمنا ، گفت: « پیش بینی من این است که از جریان اصولگرایایی و اصلاح طلبی یا حتی اعتدالی در حال دستیابی به جریان جدیدی هستیم. جریان حق طلبانه . فراموش نکنیم که حق، حقوق و مطالبات مردم باید همان عنصری باشد که جریان های سیاسی خود را با آن هماهنگ می کنند. نه اینکه به عنوان مدعی العموم مطالبات سیاسی خود را به نام مردم طرح کنند و در نهایت حق مردم گم شود. به اعتقاد من جریان های سیاسی بدون رای مردم هیچ اثرگذاری نخواهند نداشت لذا معتقدم بحث های فعلی مقدمات ظهور و بروز جریان حق طلبی است».

وی در پاسخ به اینکه اصولگرایان و به طور مشخص جمنا در مسیر رسیدن به این جریان حق طلبانه چه گامی بر می دارند، گفت:« جمنا به عنوان بخشی از جریان اصولگرایی به این موضوع توجه دارد. شاید یکی از موضوعاتی که باعث می شود جمنا مورد توجه باشد این است که حرف جناح سیاسی خود را نمی گوید بلکه حرف مردم را بیان می کند. به نظر من حتی در اصلاح طلبان نیز این نگاه آرام آرام به مطالبات جناحی غالب شده است».

کنعانی مقدم درباره اینکه اصولگرایان سنتی با جمنا همراه می شوند یا خیر، گفت:« طیف اصولگرایی بسیار وسیع است. جریان ها سنت گرا، محافطه کار، اعتدال گرا، انقلابی و تندرو همه در گستره اصولگرایی وجود دارند، هنر سیاستمداران این است که یک چتر ایجاد کرده و با کنار گذاشتن افراط و تفریط ها جذب حداکثری داشته باشند. به نظر می رسد که جمنا یا جریان جدیدی که در حال شکل گیری است با طرح مطالبات مردم و ترویج حق طلبی این چتر را ایجاد کننند».

او در مورد اینکه اگر این جریان ایده آل شکل نگیرد، اصولگرایی به کدام سمت می رود گفت: «به نظر می رسد که جمنا در حال ایجاد فرصتی است که محافظه کاران ( محافظه کاران را همان سنتی ها می دانم) و طیف های مختلف اصولگرایی را جذب کنند. اما جریان حق طلبی که اشاره کردم فراتر از اصولگرایان است و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را نیز در بر می گیرد. اگر در ساختار سیاسی کشور این جریان را ایجاد نکنیم هیچ چیز از جریان های فعلی باقی نمی ماند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید