رئیس شبکه بیماری های ویروسی؛

فقط ۱۵درصد آزمایشگاه‌های کشور آزمایش‌های ژنتیک انجام می‌دهند

    کد خبر :128492

دبیر بین المللی کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی، گفت: تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد آزمایشگاه های کشور آزمایش های مولکولی و ژنتیکی انجام می‌دهند.

به گزارش مهر، دکتر سید محمد جزایری در نشست خبری پنجمین کنگره ملی فناوری های نوین آزمایشگاهی، افزود: از ۵ هزار آزمایشگاه‌ در ایران فقط ۱۰ الی ۱۵ درصد از آنها آزمایش‌های مولکولی و ژنتیک انجام می‌دهند که نسبت به آزمایشگاه‌های عمومی، از سطح بالایی برخوردار نیستند.

وی گفت: آزمایشگاه‌ها را می‌توان به دو دسته آزمایشگاه‌های عمومی و آزمایشگاه‌های مولکولی و ژنتیکی تقسیم کرد. که آزمایشگاه‌های عمومی با استانداردهای بالایی در حال ارائه خدمات هستند اما آزمایشگاه‌های مولکولی و ژنتیکی عقب‌ ند که نبود نیروی کافی و عدم اطلاع پزشکان متخصص از ارسال نمونه‌ها از عوامل آن است.

جزایری افزود: در این کنگره یکی از اهداف ما، هدف‌گذاری روی تخصص های متخلف و تمرکز بر روی تکنولوژی‌های نوین است.

رئیس شبکه بیماری های ویروسی اظهار کرد: امروزه بشر به جایی رسیده است که می‌تواند با آزمایش بر روی ژن، تشخیص دهد که مستعد سرطان است یا خیر ، و عوامل محیطی تاثیرگذار بر روی آن را شناسایی کند.

وی افزود: با افزایش آزمایش تشخیص مولکولی می‌توان برای تمام بیماری هایی که فاکتورهای ژنتیک آن مشخص شده اند ، این بیماری ها را تشخیص داد.

جزایری گفت: در کنگره امسال از ۶ کشور دنیا مهمانانی دعوت شده اند. یک مهمان نیز از امریکا دعوت شده بود که سفر خود را لغو کرد و به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با سخنرانی اخیر ترامپ نیست.

در ادامه این نشست دکتر اردشیر طاهرسیما دبیر اجرایی کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی گفت: این اولین کنگره ای است که ما تلفیق علم و اقتصاد را با هم داریم که مخاطبین آن صرفا با مسائل آکادمیک آشنا نمی‌شوند که این نقطه قوت این همایش به حساب می‌آید.

وی افزود: در این کنگره ۲۵۰ مقاله پذیرفته شده اند که ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. حدود ۳۵ تا۴۰ شرکت نیز در این کنگره حاضر هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید