مهدسرا ها جایگزین «خانه های اسباب بازی» فعلی می شوند

    کد خبر :127050

شبه مهدکودک ها، با هر عنوانی شامل خانه بازی، خانه نقاشی، خانه قرآن، خانه خلاقیت و یا هر مجموعه دیگری برای نگهداری و آموزش کودکان ملزم به اخذ مجوز از سازمان بهزیستی هستند و هیچ تفاوتی ندارد که کودک برای یک ساعت و یا بیشتر در مراکز فوق حضور داشته باشد.

محمد نفریه مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: بر اساس قانون، هر یک از سازمان هایی که اقدام به راه اندازی مجموعه ای برای نگهداری کودکان می کنند،باید مجوزهای لازم را از سازمان بهزیستی کشور دریافت کنند.

وی افزود: شبه مهدکودک ها، با هر عنوانی شامل خانه بازی، خانه نقاشی، خانه قرآن، خانه خلاقیت و یا هر مجموعه دیگری برای نگهداری و آموزش کودکان ملزم به اخذ مجوز از سازمان بهزیستی هستند و هیچ تفاوتی ندارد که کودک برای یک ساعت و یا بیشتر در مراکز فوق حضور داشته باشد.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت اغلب خانه های اسباب بازی، غیر قانونی است و این مراکز هیچ گونه استانداردی را برای نگهداری از کودکان رعایت نمی کنند، ادامه داد: کودکان این مراکز تحت حمایت هیچ یک از بیمه ها نیستند و اگر کودکی در خانه های اسباب بازی دچار آسیب‌دیدگی شود، هیچ بیمه ای مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نفریه با بیان اینکه خانه های اسباب بازی و مدیران آنها پروانه فنی و حکمی مبنی بر فعالیت مسئول فنی ندارند، ادامه داد: مربیان مراکز فوق هیچ گونه آموزشی را در زمینه رفتار با کودک ندیده اند و هیچ تخصصی در این حوزه ندارند.

وی گفت: سال گذشته تعدادی از خانه های اسباب بازی توسط بازرسان سازمان بهزیستی پلمپ شدند که پس از آن تعداد محدودی از مدیران سرای محلات و فرهنگسراها برای اخذ مجوز به سازمان بهزیستی مراجعه کرده و پس از تایید استانداردهای مورد نیاز، مجوز فعالیت را اخذ کردند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: پس از پلمپ برخی از مراکز خانه های اسباب بازی، قرار بود تفاهم نامه ای میان بهزیستی و شهرداری برای اخذ مجوزهای لازم به امضاء برسد که به دلیل تغییرات پیش آمده در شهرداری به تعویق افتاده است.

نفریه اظهار داشت: در تفاهم نامه فوق مقرر شده بود که مجموعه هایی برای نگهداری کودکان تحت عنوان «مهدسرا» در سرای محلات ، به شرط دارا بودن استانداردهای لازم و پس از اخذ مجوزهای مورد نیاز به جای خانه های اسباب بازی فعلی فعالیت خود را آغاز کنند.

وی از اعلام آمادگی سازمان بهزیستی کشور برای صدور مجوز فعالیت مراکزی که استانداردهای لازم را برای نگهداری از کودکان رعایت می کنند خبر داد و گفت: مدیران خانه های اسباب بازی پس از رعایت استانداردهای مورد نیاز در مراکز خود، می توانند برای اخذ مجوز اقدام کنند.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: داشتن زمین استاندارد و تامین استاندارد وسایل بازی از جمله چرخ و فلک، سرسره، تاب و الاکلنگ که در مراکز خانه های اسباب بازی وجود دارند مشمول کسب استاندارد اجباری هستند، در حالی که در خانه های اسباب بازی فعلی هیچ گونه استانداردی در این زمینه مشاهده نمی شود.

نفریه تصریح کرد: پدر و مادر کودکان پیش از ثبت نام کودک خود در مراکز مختلف نگهداری از کودکان باید به تابلوی آبی رنگی که با نشان خورشید سازمان بهزیستی کشور مزین شده و در قسمت بالایی آن شناسه و شماره شکایات مردمی قید شده است، توجه کنند.

وی در پایان خطاب به مدیران مهدکودک ها و سایر مراکز نگهداری کودکان خاطر نشان کرد: مدیران مهدکودک ها باید پروانه فعالیت و پروانه مسئول فنی مجموعه خود را جایی نصب کنند که برای والدین کودکان قابل مشاهده باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید