ماجرای دیوارکشی اطراف مجلس و بناهای تاریخی بهارستان/ چرا خیابان «مردم» بسته شد؟

    کد خبر :126047

دیوارکشی اطراف محوطه ساختمان مجلس پس از چند روز اعتراض بالاخره روز گذشته با پیگیری میراث‌فرهنگی استان تهران متوقف شد.

این خبر را رجبعلی خسروآبادی مدیر‌کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرد و گفت: «براساس پیگیری‌هایی که اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران و اعضای شورای شهر داشته‌اند، مجلس طرح دیوارکشی در مقابل ساختمان تاریخی را متوقف کرده است». او ادامه داد: «قرار است مجلس شورای اسلامی طرح خود را برای ما ارسال کند تا در اسرع وقت در شورای فنی استان که دوشنبه‌ها برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد».

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران همچنین تأکید کرد: «پس از بررسی طرح ارائه‌شده از سوی مجلس، ما نیز نظرمان را اعلام خواهیم کرد تا طبق نظر و ضوابط سازمان میراث‌فرهنگی کار ادامه پیدا کند. امیدوارم با این اقدام هماهنگی بیشتری میان دستگاه‌ها اعمال شود».

ماجرا از چه قرار بود؟

پس از حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی در 17 خرداد سال جاری، تغییراتی در خیابان بهارستان و در مقابل پارلمان ایجاد شده که از جمله آنها می‌توان به بسته شدن خیابان مردم و ایجاد دیوار بتنی در مقابل مجلس اشاره کرد که شورای شهر تهران و سازمان میراث فرهنگی به این تغییرات انتقاداتی وارد داشته‌اند.

البته دیوارکشی دور مجلس شورای اسلامی به ماه‌ها پیش از حمله داعش به بهارستان باز می‌گردد اما به گفته غلامرضا حیدری، نماینده تهران این دیوارکشی‌ها بعد از حمله داعش شدت گرفته است.

در واقع اسفند سال 93 بود که ابتدا دیوارهای آهنی آبی رنگ در اطراف مجلس نمایان شد. در آن زمان گمانه زنی‌های مختلفی درباره دلایل این دیوارکشی مطرح شد. برخی رسانه‌ها، تغییر نمای ساختمان مجلس و مهندسی جدید آن را دلیل این اتفاق دانستند و برخی دیگر نیز عقیده داشتند برگزاری تجمع‌ها و راهپیمایی‌های مختلف باعث شده تا مجلس تصمیم به دیوارکشی بگیرد. دیوار کشی این بنای تاریخی منظر میدان بهارستان را که از دوره قاجار به این شکل بوده را تغییر می دهد.

اما از چندی قبل دوباره ديواركشي مقابل مجلس شروع شد. این دیوار مقابل ساختمان تاریخی مجلس شورای اسلامی، به‌بهانه افزايش سطح امنيت مجلس، در حال احداث است و با واكنش فعالان، كارشناسان ميراث فرهنگي و البته شوراي شهر و شهرداري تهران مواجه شده است.

اين ديوار به ارتفاع بيش از يك متر براي افزايش سطح امنيت مجلس احداث شده است اما ‌گفته می شود ديواري با ارتفاع حدود يك متر، افزايش چشمگيري در سطح امنيتي مجلس نخواهد داشت.

اعتراض به ديواركشي بهارستاني‌ها

ديواركشي بهارستان با اعتراض شديد نهادهای مختلف مواجه شده است. در این راستا شهرداری منطقه 12 اعلام کرده است، برای دیواركشي مقابل مجلس مشروطه در میدان بهارستان هیچ مجوزی از سوی شهرداری صادر نشده است. در اطلاعیه شهرداری منطقه 12 آمده است: «باید پیش از آغاز دیوارچینی هماهنگی‌ها انجام می‌شد و مجوزهای لازم اخذ می‌شد که این کار صورت نگرفته است. باید مصوباتی که در این خصوص وجود دارد، به شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ارائه شود تا براساس آن مجوزهای لازم صادر شود».

رجب‌علی خسروآبادی، مدير ميراث فرهنگي استان تهران، نيز با تاكيد بر اينكه انتظار می‌رود قانونگذار از قانونی که خود تصویب کرده است به نحو شایسته حمایت کند، گفت:« بي‌شك به دلیل ملاحظات مسايل امنیتی و حفاظتی طرح دیوارکشی در اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی در حال اجرایی شدن است اما این موضوع باید در شورای فنی میراث‌فرهنگی استان تهران بررسی شود تا هیچ گونه لطمه‌ای به حریم بصری ابنیه تاریخی در محوطه تملک مجلس شورای اسلامی وارد نشود.در حال حاضر، مکاتبات لازم با اداره کل مهندسی و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است و از معاونت حقوقی سازمان درخواست کرده‌ایم تا موضوع را از نمایندگان خانه ملت تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند».

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز می‌گوید: « به ریاست مجلس شورای اسلامی و معاونت پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس هم نامه زده‌ایم تا کار را متوقف کنند. چون روش‌های دیگری برای افزایش امنیت ساختمان‌های مجلس وجود دارد. به علاوه که دیوارکشی جلوی اثر تاریخی مسلما اشکال دارد».

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه روز سه شنبه شورا با ارائه تذکری نسبت به دیوارکشی مقابل ساختمان قدیمی مجلس در میدان بهارستان اعتراض کرده و خواستار توقف اجرای این عملیات شدند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در خصوص تغییر و تحولات ایجاد شده در میدان بهارستان اظهار کرد: درخواست ما این است که هر چه سریع‌تر تکلیف ساخت و ساز‌ها در میدان بهارستان مشخص شود.

در این ارتباط محمد سالاری تاکید می کند: دیوارکشی‌های مقابل بهارستان با توجه به اینکه این میدان به ثبت ملی رسیده است، باید با اطلاع سازمان میراث فرهنگی و شورا این کار انجام می‌شد، هر عنصری که در کف میدان یا ساختمان‌های مجاور میدان قرار باشد اضافه شود، باید با نظر میراث فرهنگی و نظر شورای اسلامی شهر تهران باشد که درخصوص این دیوارچینی‌ها این کار انجام نشده است.

حسن خلیل آبادی، عضو دیگر شوراي شهر نیز در اين‌باره گفت: « این روزها شاهد دیوارکشی در اطراف مجلس هستیم، حتی قرار است جلوی نمای مجلس ملی نیز دیوارکشی شود که این مغایر هویت میراثی، ملی و… است. شهردار تهران باید دستور توقف این دیوارکشی را بدهد، مجلس اصلی‌ترین نماد میدان بهارستان است و باید دیوارکشی را متوقف و از روش‌های به روزتری برای برقراری امنیت مجلس استفاده کرد».

سخنگوی هیئت‌رئیسه: دیوارکشی اطراف مجلس مجوز داشته است

در مقابل بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات شورای شهر تهران برای ساخت و سازها در اطراف مجلس و تغییرات در رفت‌و آمد مردم، گفت: مجوزهای لازم برای بسته شدن خیابان «مردم» قطعاً از مراجع ذی‌صلاح اخذ شده است.

وی تصریح کرد: در گذشته طرحی برای توسعه بخش اداری و صحن مجلس مصوب شده که خیابان مردم که امروز بسته شده جز همان طرح است. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس افزود: مشکلی درباره دیوارکشی‌ها و تغییر رفت‌وآمدهای مردم پس از ساخت ابنیه‌ها در میدان بهارستان وجود ندارد و مجوزهای لازم اخذ شده است.

این در حالی است که در مجلس نهم وقتی هزینه ١١میلیاردی این دیوارکشی (به نقل از حسن کامران، نماینده مردم اصفهان) خبرساز شده بود، اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای با تکذیب این خبر توضیح داده بود که هزینه واقعی «بسیار کمتر» بوده است.

البته حسن کامران در مجلس قبل عنوان نیز کرده بود چرا شرکتی به نام … با ترک تشریفات مناقصه، پیمانکار احداث این دیوار شده است.

دیروز مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس در عین حال در پاسخ به سوال دیگری درباره اعمال برخی محدودیت‌ها در برگزاری تجمعات مردمی مقابل مجلس و دیوارکشی پیرامون ساختمان پارلمان، همزمان با تغییر نحوه برگزاری جلسات مجلس گفت: این اتفاقات تصمیم شخص رییس بود و این مسئله در هیات رییسه مجلس مطرح نشده است. وی افزود: در واقع شخص رییس مجلس باتوجه به مسئولیتی که در قبال حفاظت از مجلس دارد، درباره دیوارکشی پیرامون ساختمان مجلس تصمیم گرفته است.

تخريب بافت تاريخي توسط مجلس

به گزارش ایسنا، ديواركشي مقابل مجلس، نخستين تخريب ميراث فرهنگي در محله بهارستان نيست. در چند سال اخير طرحي به‌بهانه توسعه مجلس درحال اجراست كه آسيب فراواني به بافت تاريخي محله بهارستان وارد كرده است. براساس شواهد، «طرح جامع مجلس شورای اسلامی در منطقه بهارستان» در سال‌های ۷۷- ۷۶ به کمک مهندسان مشاور یک شرکت و با هدایت «سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی» تهیه شده و در سال ۷۸ به‌تصویب برخی دستگاه‌ها رسیده است. در پی اجرایی کردن این طرح، چند سالی است در ضلع جنوبی محدوده‌ مجلس، خیابان «مردم»، مجتمع‌هایی در حال ساخت است که مالکیت آن را به مجلس شورای اسلامی نسبت می‌دهند و ارتفاع بیش از حد آن‌ها حریم منظری میدان بهارستان را خدشه‌دار کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید