کمبود انار شایعه ای بیش نیست

    کد خبر :124858

شادلو با بیان اینکه هیچ کمبودی در مصرف انار داخلی وجود ندارد، افزود: برخی افراد با جو سازی بیش از واقعیت می خواهند، کمبود را غیرواقعی جلوه دهند و از آب گل آلود ماهی بگیرند و بیش از حد قیمت ها را افزایش دهند.

نوسان قیمت محصولات کشاورزی سریال پایان نیافتنی است که هر سال تکرار می شود و کشاورزان و خریداران را با چالش های متعددی روبرو می کند.

افزایش غیر منطقی محصولات کشاورزی این بار گریبان پرمصرف ترین میوه فصل پاییز و زمستان را گرفته است، به طوریکه هر کیلو انار با نرخ 7 تا 11 هزار تومان در مغازه های سطح شهر عرضه می شود.

با وجود آنکه مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری معتقد است که هیچ‌گونه کمبودی برای مصرف داخلی وجود ندارد، اما رییس اتحادیه میوه و سبزی کمبود انار در میدان را دلیل افزایش سرسام آور قیمت این محصول می داند.

ابوالقاسم حسن پور مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: سرمای زودرس آذرماه سال گذشته و سرمازدگی بخشی از باغ های استان اصفهان، خراسان رضوی و مرکزی کاهش تولید انار را رقم زد.

وی با اشاره به اینکه امسال تولید انار به 800 هزارتن خواهد رسید، افزود: سالانه 500 تا 600 هزارتن انار در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که با این وجود نگرانی بابت کمبود محصول در کشور نداریم.

به گفته حسن پور کاهش تولید انار بخشی از صادرات محصول را تحت شعاع خود قرار می دهد.

این مقام مسوول ادامه داد: با توجه به کاهش تولید 300 هزارتنی انار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، انتظار می رود که با بازسازی و عملیات اصلاح باغات این میزان کمبود سال آینده جبران شود.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در ادامه افزود: اکنون هر کیلو انار با نرخ 4 تا 5 هزار تومان عرضه می شود که با وجود قیمت تمام شده محصول، این رقم بالا نیست.

وی با بیان اینکه نوبرانه بودن و برخی سودجویی ها دلیل گرانی افزایش قیمت انار در بازار است، تصریح کرد: دستگاه های مربوطه براین امر باید نظارت کافی را داشته باشند.
کمبود انار شایعه ای بیش نیست

مجتبی شادلو نایب رییس اتحادیه باغداران استان تهران گفت: سال گذشته سرمای شدید و زودهنگام بخشی از درختان باغات انار را دچار سرمازدگی کرد که همین امر تا حدودی تولید را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی با بیان اینکه هیچ کمبودی در مصرف انار داخلی وجود ندارد، افزود: برخی افراد با جو سازی بیش از واقعیت می خواهند، کمبود را غیرواقعی جلوه دهند و از آب گل آلود ماهی بگیرند و بیش از حد قیمت ها را افزایش دهند.

شادلو با بیان اینکه انار میوه پرمصرف و مجلسی نیست، یادآور شد: علی رغم کاهش انار، تولید سیب و مرکبات از شرایط مساعدی برخوردار است که خانوارها می توانند این میوه ها را در سبد خود جایگزین کنند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان تهران در خاتمه گفت: سودجویی افراد و شایعات کمبود انار ، افزایش سرسام آور قیمت در بازار را به همراه داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید