جایگاه سازمان اسناد باید ارتقا یابد

    کد خبر :12448

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: جایگاه سازمان اسناد‌ باید ارتقا یابد تا از رتبه جامع و کامل تری در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی برخوردار شود. اشرف بروجردی روز سه شنبه در همایش روز ملی اسناد ملی‌ و میراث مکتوب افزود: حفظ اسناد تعیین کننده سابقه و دیرینه تاریخی و فرهنگی ما است.
وی منشور کوروش را نخستین سند مکتوب در حوزه امور اداری دانست و ادامه داد: این رویه با اسناد اداری در ادوار مختلف نزج پیدا کرد، در تاریخ بعد از اسلام همواره نقش مدیران ایرانی را در حکومت داری می بینیم، چنانکه در دوران عباسی ایرانی ها ساختار نظام را اداره می کرده اند.
رییس سازمان‌ اسناد و کتابخانه ملی تاکید کرد: تدوین اسناد، پشتوانه ای برای نشان دادن نگاه ما به هویت تاریخی و سرزمین ما است.
بروجردی تاکید کرد: حفظ اسناد در ادوار مختلف با چالش هایی روبرو شد و بعضی نهادها اسناد را منتقل نمی کردند زیر آنها را ملک خود می دانستند تا اینکه بر اساس قانون در سال 1349 که حراست از اسناد مدون و نظام مند شد.
وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای حزب اسناد اجازه برای تحقیق و مطالعه به اندیشمندان و صاحبان قلم است، گفت: جایگاه سازمان اسناد باید در سطح ملی منطقه ای و بین المللی ارتقا یابد و همه نهادها خود را ملزم به سپردن اسنادشان به این سازمان بدانند.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در توضیح دلیل ارتقای جایگاه سازمان اسناد گفت: در سطح منطقه ای به دلیل ظرافت های فرهنگی، باید سندهای کشورهای نزدیک را حفظ کنیم زیرا در زندگی ما اثر دارد و در سطح بین المللی حفظ بعضی اسناد در تعامل بیتشر با جامعه جهانی کمک می کند.
بروجردی با بیان اینکه قدیمی ترین سند در مورد خلیج فارس مهمترین سندی است که مالکیت آن را در اختیار ایران قرار می دهد، گفت: در بعضی موارد به اسنادی برمی خوریم که در اختیار ما نیست اما متعلق به ما است از این حیث باید جایگاه سازمان اسناد در سطح بین المللی ارتقا یابد.
مشاور رییس جمهور تاکید کرد: شاید در بعصی از دستگاه های اجرایی به اسناد بی توجهی شود ولی آرشیو ملی تاکید دارد تولید وحفظ هر نوع سند به عهده متخصصان در این مرکز است و مخدوش کردن این اسناد به معنای اختلال و دست کاری در بخشی از سابقه فرهنگی است.

** 18 مخزن، 85 سالن ، 17 میلیون سند
معاون اسناد ملی سازمان اسناد وکتابخانه ملی نیز در این مراسم با اشاره به 47 سالگرد تاسیس این سازمان گفت: سازمان اسناد ملی نماد عقلانیت وخرد جمعی ایرانیان است که پیشییان به موقع اقدام به تاسیس این نهاد کرده اند.
شهرام یوسف فر افزود: این اقدام که درسال 1349 به ثمر نشست، مجموعه ای ارزشمند از قوانین را به وجود آورد که در همه کشور اسناد را حفظ می کند.
وی با اشاره به حوزه وظایف این سازمان گفت: نگهداری و نظارت بر بایگانی های دولتی، تعیین تکلیف اسناد دستگاه ها، حفظ ومرمت منابع آرشیوی و تنظیم و توصیف اسناد از جمله وظایف سازمان است.
شهرام یوسفی فر ظرفیت های سازمان اسناد ملی را برشمرد و افزود: این سازمان با 17 مخزن، 85 سالن و 10 میلیون سند را نگهداری می کند که هر کدام از مخازن مشخصات خاصی برای نگهداری از اسناد دارند.
معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی نشست با مدیران کل حوزه وزارتی ورازتخانه ها و مدیران کل حراست دستگاه ها را برای آموزش نگهداری و انتقال اسناد به این سازمان یکی از اقدامات در سال 95 دانست.
یوسفی فر گفت: آرشیوی برای رجال و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده ایم، اولین مجموعه اهدایی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری است که اگر امروز در جمع ما حضور داشتند از آن رونمایی می کردند.
در این مراسم جمشید انصاری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری، مهدی حجت رئیس شورای اسناد ملی و جمعی از صاحبنظران و کارشناسان این حوزه حضور داشتند.
در حاشیه مراسم روز اسناد ملی و میراث مکتوب نمایشگاه منتخبی از اسناد آرشیو ملی ایران نیز به نمایش در آمد.
19 اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت شیخ کلینی با عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب در تقویم مناسبت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید