ضرر ۱۸ درصدی برگزیت به اقتصاد انگلیس تا ۲۰۳۰

    کد خبر :123963

طبق مطالعه شرکت خدمات مالی و بانکداری رابوبانک هلند، خروج انگلستان از بازار واحد اروپا بدون توافق تجاری می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ تا ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی برای این کشور هزینه داشته باشد.

طبق مطالعه جدید شرکت خدمات مالی و بانک‌داری هلندی رابوبانک، ترک بازار واحد اروپا بدون داشتن یک توافق تجاری در مقایسه با شرایطی که انگلستان در اتحادیه اروپا باقی بماند، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ تا ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را هزینه کند که این معادل ۴۰۰ میلیارد پوند است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایندیپندنت، هوگو ارکین، یک اقتصاددان ارشد روبوبانک می‌گوید: با مطالعه دینامیک نوآوری، رقابت، دانش و سرمایه انسانی، چگونگی تغییر این‌ها و این‌که این‌ها چه تاثیری بر شکل‌گیری ساختار اقتصاد انگلستان و اروپا خواهد داشت، متوجه شدیم که تاثیر ماندگار برگزیت احتمالا از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد شدیدتر است.

در مطالعات روبوبانک با استفاده از مدل‌سازی ماکرواکونومتریک، تاثیرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را در ۳ سناریو متفاوت بررسی شده است: برگزیت سخت بدون قرارداد تجاری، برگزیت با توافقات تجارت آزاد و برگزیت نرم که در آن انگلستان در بازار واحد اروپا باقی می‌ماند اما از اتحادیه گمرکی آن خارج می‌شود.

طبق این مطالعه اگر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ با برگزیت سخت و بدون دوره گذار از اتحادیه اروپا خارج شود اقتصاد انگلستان فورا به رکودی دو ساله سقوط می‌کند که نتیجه آن از دست رفتن ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی در دهه آینده است.

دو سناریوی دیگر که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند هم منجر به وقوع رکود شده‌اند. اما شدت آن بسیار کمتر و دوره زمانی آن هم کوتاه‌تر بوده است.

طبق یافته‌های این مطالعه خروج از اتحادیه اروپا، در صورت تضمین قراردادهای تجارت آزاد، تا سال ۲۰۳۰ باعث هزینه‌ای معادل ۱۲.۵ درصد تولید ناخالص ملی خواهد شد.

طبق یافته‌های رابوبانک، اگر انگلستان در بازار واحد اروپا باقی بماند اما از اتحادیه گمرکی آن خارج شود، این هزینه‌ای حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی در بر خواهد داشت.

این موسسه پیش‌بینی می‌کند که برای اتحادیه اروپا، خواه در صورتی‌که انگلستان قرارداد تجاری منعقد کند و خواه در بازار واحد باقی بماند، برگزیت منجر به هدر رفتن روی هم رفته ۲ درصد از تولید ناخالص ملی تا سال ۲۰۲۴ می‌شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید