صالحي: اگر برجام به هم بخورد، اجراي پروتکل الحاقي را متوقف مي کنيم

    کد خبر :123174

رئيس سازمان انرژي اتمي هشدار داد: اگر برجام به هم بخورد، اجراي پروتکل الحاقي را متوقف مي کنيم زيرا اکنون به طور داوطلبانه در حال اجراي آن هستيم و هنوز به تصويب مجلس نرسيده است.
به گزارش بازتاب، علي اکبر صالحي با رد مطالبه نابحق و غيرقانوني ترامپ درخصوص بازرسي از مراکز نظامي کشورمان گفت : ما به موافقت نامه پادمان و پروتکل الحاقي متعهديم، البته تا زماني که برجام پابرجا باشد چون اين پروتکل هنوز به تصويب مجلس نرسيده است و آن را داوطلبانه اجرا مي کنيم.
معاون رئيس جمهور تاکيد کرد: ما به موارد بازرسي مندرج در برجام نيز متعهديم و در اين چارچوب به تعهداتمان عمل مي کنيم اما خارج از اين چارچوب قطعا به هر خواسته ديگري عمل نخواهيم کرد و از آن تمکين نمي کنيم همچنان که تاکنون اينگونه عمل کرده ايم.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين درباره بسته شدن پرونده بازرسي از مراکز نظامي کشورمان پس از بازديد آمانو از سايت پارچين گفت : از ابتدا سه بار از اين سايت نظامي بازديد شده است دو بار در اوائل و يکبار هم همين اواخر که پرونده بسته شد و آخرش ديدند که تمام ادعاها و اتهامات مطرح نابجا بود.
صالحي افزود: در اين بازديد نمونه گيري و آزمايش کردند و به جايي نرسيدند و نظر ايران تأمين و حقانيت موضع کشورمان تاييد شد.
وي بار ديگر تاکيد کرد : فقط در چارچوب مواردي مانند پروتکل الحاقي که متعهد هستيم عمل مي کنيم آن هم تا زماني که برجام هست چون اگر قرار باشد برجام به هم بخورد اجراي اين پروتکل نيز قطعاً متوقف مي شود زيرا با توقف برجام ، اجراي آن بي معني خواهد بود.
صالحي افزود: درخصوص بازرسي ها در چارچوب موافقت نامه پادمان مانند ديگر اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي و نيز در چارچوب تعهدات برجام متعهديم البته تا زماني که اين توافق پابرجاست.
وي تاکيد کرد : صرفا در اين چارچوب اجازه بازرسي مي دهيم و شيوه ها و نحوه بازرسي در اين چارچوب نيز روشن است که طبق قاعده اي بايد عمل شود و ما فقط در آن چارچوب و قاعده عمل مي کنيم.
­رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين درباره تدابير اين سازمان درصورت لغو برجام تاکيد کرد : يقين داشته باشيد علاوه بر اين که پل هاي پشت سرمان را خراب نکرديم پل هاي متعددي را هم ساخته ايم.
صالحي هشدار داد : اگر روزي مسئولان نظام به عللي ببينند که برجام ديگر منفعتي براي کشورمان ندارد و براي از سرگيري غني سازي 20 درصد در فردو تصميم بگيرند ، چهار روزه مي توانيم غني سازي 20 درصد را آغاز کنيم ؛ خودشان مي فهمند يعني چه.
وي افزود: همان طور که آقاي روحاني اعلام کرد خيلي از فعاليت ها را مي توانيم در بازه زماني ساعتي بازگرديم و محدوديت ها را برگردانيم ؛ از سرگيري برخي فعاليت هاي ديگر چند ماه و برخي فعاليت ها تا حداکثر يک سال و دو سه ماه طول مي کشد.
صالحي گفت : البته ما مي خواهيم برجام همچنان بدون خدشه پيش برود و فعاليت هاي فني در حوزه هسته اي اعم از اکتشاف و استخراج ، تحقيق و توسعه ، ساخت نيروگاه هاي جديد و استفاده از فناوري هسته اي در حوزه سلامت، کشاورزي و صنعت به خوبي پيش مي رود.
وي در عين حال هشدار داد : ما نمي خواهيم وارد ميدان چالشي شويم و اعلام مي کنيم که ما را وادار به عکس العمل نکنند.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين با اشاره به سفر اخيرش به ايتاليا و انگليس گفت : در ديدار با مقامات اين کشورها گفتم شايد آقايان علاقمندند که ما را آشفته و تحريک کنند که تصميمات مطابق ميلشان بگيريم اما يقين بدانند که تصميمات ما براساس احساسات و عواطف نيست بلکه براساس هدفمندي، هوشياري، عقلانيت و حکمت و مصلحت است.
صالحي با بيان اين که مي دانيم اين بازي را چگونه پيش ببريم ابراز اميدواري کرد : طرف مقابل سر عقل بيايد و ديگران را به مشکل نيندازد.
معاون رئيس جمهور همچنين با تقبيح سخنان اخير رئيس جمهور امريکا عليه کشورمان تصريح کرد : سخنان او ناپسند و رکيک بود و بسيار زشت است که رئيس جمهور کشوري ديدگاه هايش را در اين قالب بيان کند.­
صالحي افزود: واقعاً مردم امريکا از داشتن چنين رئيس جمهوري شرمنده اند که نتوانست در شأن رئيس جمهور موضوعات را مطرح کند و هرچند موضوعات اختلاقي باشد بيان رئيس جمهور و رئيس کشور اقتضا مي کند که در چارچوب نزاکت باشد ؛ جاي تأسف است که رئيس جمهور امريکا اين گونه سخن گفت.
وي در عين حال گفت : البته از بعد ديگر جاي خوشحالي دارد که اين شخصيت متأسفانه از جهات مختلف فاقد اطلاعات لازم است و حتي جغرافياي جهان را به درستي نمي شناسد همچنان که هنوز نمي داند که خليج فارس با هزاران سال سابقه خليج فارس است.
صالحي افزود : به هر حال معلوم است که اين ها برآمده از فشارهايي بود که قطعا بر او تحميل شد و البته خودش هم خواستار همراهي با اين تحميل ها بود.
وي اضافه کرد: در دولت جديد امريکا از ميان مشاوران نزديک آقاي ترامپ، افراد گوناگوني بودند که به علت آشفتگي سياسي به ويژه در کاخ سفيد در پنج شش ماه گذشته کنار گذاشته شدند که اين ناشي از نداشتن راهبرد سياسي مشخص است و در آشفتگي سير مي کنند.
صالحي ادامه داد : متأسفانه تهديد برخي کشورهاي منطقه نيز به اين آشفتگي ها افزوده است.
رئيس سازمان انرژي اتمي ، سخنان رئيس جمهور امريکا را نابجا، سخيف، اتهام و آکنده از دروغ دانست و افزود : البته آقاي روحاني به زيبابي و با رعايت کامل ادب سياسي ، پاسخ کوبنده اي به سخنان بيهوده آقاي ترامپ داد.
وي تصريح کرد : به هر حال بايد خوشحال باشيم که خداوند دشمنان ما را از نادانان قرار داده و ايران اکنون در بعد سياسي و در عرصه بين الملل دست بالا را دارد زيرا صداهايي که از رؤساي مختلف کشورهاي بزرگ دنيا شنيده مي شود همگي با کشورمان همراهي و عليه رئيس جمهور امريکا موضع گيري کردند.
صالحي افزود: اتحاديه اروپا يکپارچه از ايران حمايت و از امريکا انتقاد کردند ؛ البته بايد صبر کنيم و ببينيم که سير تحولات به چه صورت است اما اين نشان از حقانيت ايران دارد.
وي اضافه کرد: البته آنان از منطق زور استفاده مي کنند زيرا با داشتن غول هاي رسانه اي جهان ، صداهايشان بلند است اما با وجود داشتن تمام اين امکانات مي بينيم که اين بار صداي حق آن قدر بلند و حقانيت جمهوري اسلامي به حدي تابناک است که ديگر کسي نمي تواند آن را ناديده بگيرد.
صالحي با اشاره به دست برتر کشورمان در اين جدال سياسي ابراز اميدواري کرد : همچنان به پيش برويم و طرف مقابل هم به بن بست برسد.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين با رد اتهامات رئيس جمهور امريکا درخصوص تلاش کشورمان براي دستيابي به سلاح هسته اي گفت : از ابتداي انقلاب، نگاه ، رويکرد و جهان بيني سياسي ايران با نگاه و جهان بيني امريکا متفاوت بوده و اصل چالش ما ناشي از همين تفاوت است.
وي افزود: آنان براي غلبه بر اين چالش، تهمت هاي گوناگوني مي زنند تا بر ما فشار وارد کنند از ادعاي حمايت از تروريسم تا نبودن دموکراسي و آزادي ، استفاده از سلاح هاي کشتار جمعي و تلاش براي دستيابي به اين تسليحات ؛ اين اتهامات را وارد مي کنند تا در اين چالش اصلي بر ما غلبه کنند.
صالحي اضافه کرد: رويکرد و نگاه سياسي ما ، پارادايم جديدي را در عرصه بين المللي ايجاد کرده است و آنان به چنين پارادايمي حساسند و نمي دانند عاقبت اين مسئله چه خواهد شد.
وي ادامه داد : آنان نمي توانند درک کنند که اگر جمهوري اسلامي ايران تا کنون توفيقاتي داشته ناشي از پيام حقش بوده ، پيام حقي که به دل ملت هاي منطقه مانند لبنان، عراق و سوريه نشسته است و مي پرسند چرا در اين مناطق هستيم.
صالحي تصريح کرد: اين درحالي است که ما مثل ديگران در اين مناطق دلار هزينه نمي کنيم، مگر ما چقدر سرمايه داريم ؟ ديگران سعي کردند دل ها را با دلار بخرند اما دلار ها که تمام
مي شود پيوندها از بين مي رود اما دل هايي که با عشق خريداري مي شود وفادار مي ماند .
آنان ، اين را نمي توانند بفهمند.­
معاون رئيس جمهور گفت : به اين اعتبار آقاي ترامپ وارد بحث برجام شده است و اين را به عنوان بهانه اي قرار داده و با اين ادعا که برجام منافع امريکا را تامين نکرده ، مذاکره مجدد ، ايجاد تغير و يا لغو کامل آن را خواستار است.
وي با تاکيد بر اين که برجام قابل مذاکره مجدد نيست افزود: آقاي ترامپ با به کار بردن تعبير “غروب آفتاب” در برجام مي گويد جمهوري اسلامي ايران پس از 10 سال شرايط برايش هموار است تا برنامه هسته اي را در ابعاد مختلف توسعه دهد و اين را سبب مشروعيت دادن به فعاليت هاي هسته اي کشورمان مي داند.
صالحي تصريح کرد : رئيس جمهور امريکا معتقد است ايران پس از 10 سال مبسوط يد خواهد بود که هر کاري مي خواهد بکند . البته اين تحليل از ديدگان معيوب و توهم گراي ذاتي آنان است و حال آن که کافر همه را به کيش خود پندارد ؛ خودشان در هيروشيما و ناکازاکي
مرتکب گناهان بزرگ شدند و اکنون ديگران را متهم مي کنند.
وي افزود: اين اتهام درحالي است که مقام معظم رهبري از ابتدا فرمودند ايران در پي فعاليت غير صلح آميز هسته اي نيست بنابراين راه ما روشن است ؛ ما در پي فعاليت هاي صلح آميزيم آنان براي خودشان مشکل آفريني مي کنند.
صالحي گفت: اگر به همين منوال پيش برويم چون موضع و جايگاه ما بحق است که چاره اي جز اين نيست که امريکا يا بايد به آن تمکين کند يا در مقابل افکار عمومي جهان بايستد ؛ در اين بازي شطرنج سياسي ، جمهوري اسلامي ايران واقعاً نمره 20 گرفته است و اگر به همين سبک و سياق جلو برويم کيش و مات کردن آنان خيلي دور از توقع نيست.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين با رد ادعاي ترامپ در خصوص نقض برجام از جانب کشورمان ، ريشه اين قضيه رژيم صهيونيستي دانست و افزود : سياستي که اکنون در امريکا اتخاذ مي شود برگرفته از خواسته هاي اين رژيم غاصب است.­
وي گفت : رژيم صهيونيستي به هيچ عنوان علاقمند نيست که جمهوري اسلامي ايران در ابعاد علمي و فنآوري به کشوري پيشتاز و پيشرفته تبديل شود بنابراين فشار مي آورند و بهانه شان هم همين مسائل هسته اي است زيرا افکار عمومي در قبال اين مسائل حساس است.
صالحي افزود: آنان بهانه مي آورند که کشورمان درصدد فعاليت هاي غير صلح آميز هسته اي است و نيت خواني مي کنند و بر همين اساس مي خواهند انواع مجازات بين الملل را بر ما تحميل کنند يعني بابت جرمي که اتفاق نيفتاده است و کار آقاي ترامپ بر اثر فشار رژيم صهيونيستي است.
وي اضافه کرد : با اين حال ، خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران تا کنون نقش سياسي اش را به خوبي ايفا کرده است و بدون هيچ مداهنه اي ، مقام معظم رهبري در اين خصوص نقش آفريني بسيار زيبايي انجام داده اند به نحوي که اکنون از نظر سياسي اين امريکاست که در مقام توجيه کار خودش هست نه ما.
صالحي ادامه داد: امريکا بايد مدام در خصوص اقداماتش توجيه و دليل بياورد و حال آن که در دنيا مسموع نيست همچنان که ديديد صدر اعظم آلمان، رئيس جمهور فرانسه، نخست وزير انگليس و خانم موگريني در اين باره چگونه صحبت کردند.
وي گفت : البته نمي گوييم که اين ها دوستان ما هستند يا از سر دلسوزي و خيرخواهي چنين سخن گفتند ؛ آنان در پي منافع ملي خودشان هستند اما آش آنقدر شور شده که اين ها هم به صدا درآمدند.
صالحي ، اقدام آژانس در بستن پرونده پي ام دي عليه کشورمان را نشان دهنده بي اساس بودن اتهامات و بهانه جويي عليه کشورمان دانست و افزود: اين اقدام اثبات کرد اتهاماتي که حدود 12 سال عليه کشورمان وارد کردند نابجا بود.
وي گفت : با وجود همه اين اتهامات ، جمهوري اسلامي ايران در 12 ـ 13 سالي که در اين چالش هسته اي قرار گرفت قدم به قدم جلو بيايد و در مقابل امريکا با وجود عناصر فراوان قدرت در حوزه هاي مختلف اقتصادي، علمي، فنآوري و نظامي خوش بدرخشد.
صالحي افزود: اقدام ديگر آقاي ترامپ که به نفع ما تمام شد به کار بردن عبارت جعلي براي خليج هميشه فارس بود که سبب انسجام ملي شد زيرا حتي مخالفان نظام متوجه حقانيت جمهوري اسلامي شدند.
وي اضافه کرد: حتي مخالفان نظام دانستند مواضع نظام از 40 سال قبل تاکنون درست بود و طرف مقابل نابحق مي گويند اما آنقدر سخن نابحقشان را زيبا جلوه مي دانند که خيلي ها اغوا شده بودند اما اکنون ديگر حقيقت روشن مي شود و اين کار جمهوري اسلامي را راحت کرد.
صالحي ادامه داد: اکنون ملت به طور منسجم حامي دولت و نظام است گرچه دولت ها در اين 40 سال همواره برآمده از اراده ملي بوده اند.
وي با ابراز خرسندي از سخنان زيباي رئيس جمهور در پاسخ به اظهارات ترامپ گفت : آقاي روحاني موضع جمهوري اسلامي را روشن و اعلام کرد تا زماني که برجام براي ما منافع دارد پابرجاست و به اقتضاي شرايطي که در آينده پيش بيايد قطعاً تصميمات لازم را خواهيم گرفت.
رئيس سازمان انرژي اتمي در بخش ديگري از اين مصاحبه با ابراز اطمينان از آمادگي کامل اين سازمان براي مواجهه با اقدامات خصمانه امريکا به ويژه در صورت لغو برجام تاکيد کرد: همه تمهيدات براي برگشت پذيري هسته اي انديشيده شده است.
صالحي گفت : اين ها غلوآميز نيست و طرف مقابل مي داند همچنان که با زمان بندي فعاليت ها در برجام مخالفند و مي گويند چرا در توافق هسته اي ” غروب آفتاب ” آمده است و چرا خيلي موانعي که بايد ايجاد مي شد تا فعاليت هاي هسته اي کشورمان را متوقف کند ايجاد نشده است و ايران را با بن بست مواجه نکرده است.
وي افزود : اين نشان دهنده موفقيت جمهوري اسلامي در تامين منافع ملي تا حد ممکن است بگونه اي که طرف مقابل ، شاکي است.
صالحي همچنين درباره احتمال استفاده از سانتريفيوژهاي پيشرفته در صورت بازگشت هسته اي بار ديگر اظهار داشت : سربسته مي گويم که بازگردان برخي فعاليت ها ساعتي ، برخي روزي ، برخي در چند ماه و در يک مورد بخصوص ، يکسال و چند ماه طول مي کشد.
وي افزود : زمان بازگرداندن بسياري فعاليت هاي هسته اي به حالت قبل و حتي فراتر از آن در بازه زماني “ماه ” است و يک موردش ، موضوعي است که رهبر معظم انقلاب درخصوص غني سازي صد هزار سو در مدت يک سال و نيم فرمودند . اين يعني امکانات بالقوه اي براي تحقق اين هدف وجود دارد.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين درباره آمادگي اين سازمان براي مقابله با تصميم احتمالي امريکا براي خروج از برجام تا 60 روز آينده تاکيد کرد : کار ما لحظه اي است ما که
نمي خوابيم و 60 روز ديگر بخواهيم بيدار شويم آمادگي که مي گوييم لحظه اي است.
وي افزود: فقط اراده مسئولان را مي طلبد که دستور بدهند که چه اقدامي را آغاز کنيم ؛ ما همه اين سناريوها را در سازمان انرژي اتمي مدنظر قرار داديم و با عرضه کلياتش در هيات نظارت بر برجام درباره آن توافق کرديم.
صالحي اضافه کرد : هرگاه هيات نظارت بر برجام دستور بدهد مطابق با آن عمل خواهد شد اما اميدوارم طرف مقابل سر عقل بيايد ؛ ما علاقمنديم که برجام کماکان پابرجا باشد.
وي فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را در بخش هاي مختلف رو به پيشرفت دانست و گفت : همکاري هاي ما به ويژه با اتحاديه اروپا روز به روز گسترده تر مي شود و در شرف ايجاد مرکز پيشرفته ايمني با کمک اين اتحاديه در کشورمان هستيم.
وي افزود : اتحاديه اروپا براي ايجاد اين مرکز که از تاسيسات بسيار پيشرفته در غرب آسيا خواهد بود تاکنون 9 ميليون يورو تخصيص داده اند و 11 ميليون يورو ديگر را نيز تخصيص خواهند داد.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين با اشاره به مشارکت کشورهاي اروپايي در فعاليت هاي هسته اي در قالب يورو اتم گفت : براي ما هم اين فرصت ايجاد شده است که در چارچوب يورو اتم با اتحاديه اروپا همکاري هسته اي داشته باشيم.
صالحي با اشاره به برنامه هاي اين سازمان براي اجراي طرح هاي مختلف هسته اي افزود: مثلاً در انگليس دو سه پروژه مطرح شد که وقتي به سرانجام برسد و نهايي شود اعلام مي کنيم اما طرح هاي بسيار خوبي خواهد بود که در مرزهاي دانش است.
وي گفت : طرح بازطراحي رآکتور اراک نيز به خوبي پيش مي رود به نحوي که جلوتر از زمان بندي پيش بيني شده است.
صالحي افزود: همکاري با روس ها نيز به خوبي پيش مي رود و در آينده نزديک همتاي روسي بنده به ايران مي آيد و براي آغاز رسمي عمليات اجرايي دو نيروگاه هسته اي با يکديگر به بوشهر مي رويم.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: مراحل ساخت اين دو نيروگاه هسته اي شامل خاک برداري، گودبرداري و طراحي آغاز شده است و قسط اول آن را هم پرداخت کرده ايم ؛ طرح عظيمي که 10 ميليارد دلار براي اجراي آن سرمايه گذاري مي شود.
صالحي همچنين سرمايه گذاري براي ساخت نيروگاه هاي کوچک با همکاري چيني ها را از رويکردهاي جديد اين سازمان دانست و افزود: اين نيروگاه ها بيشتر در تناسب با کشورمان هستند زيرا با کمبود آب مواجه ايم و مي خواهيم اين نيروگاه ها را در آينده در کشورمان توزيع کنيم.
وي اضافه کرد: با چيني ها در اين خصوص در حال مذاکره ايم که خوب جلو رفته ايم اما هنوز به قرارداد نرسيده ايم.
صالحي همچنين با اشاره به ديدار اخير نمايندگان رسانه ها از رآکتور اراک گفت : خبرنگاران در اين بازديد ديدند که جايي که به صورت فتوشاپ طراحي و وانمود کرده بودند که سيمان ريخته شده است واقعيت ندارد. مردم نيز به صحبت هايي که نفعي ندارد و ايجاد يأس مي کند توجه نکنند.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود : فعاليت هاي هسته اي به خوبي و بدون مشکل جلو مي رود و در سال هاي آينده به ثمر مي رسد . فعاليت هايي که نظم يافته و در حال مستند سازي است.
وي با تاکيد بر ارزش و اصالت مستند سازي در فعاليت هاي صلح آميز هسته اي گفت : اين اقدام اصالت دارد والا مهندسي معکوس ما را وارد عرصه طراحي نمي کند درحالي که با مستند سازي وارد عرصه طراحي و شبيه سازي مي شويم تا هر تجهيزاتي را که بخواهيم بسازيم؛ کار عظيمي که قبلاً مغفول مانده بوده اکنون آغاز شده است.
صالحي ابراز اطمينان کرد که هيچ فعاليتي متوقف نشده است، البته محدوديت هايي را پذيرفته ايم اما محدوديت هايي نيست که ما را در حوزه هاي اصلي فناوري متوقف کند. مانند پذيرش محدوديت در توليد فلز اورانيوم يا فلز پلوتنيوم در حالي که اصلاً پلوتنيوم نداريم که بخواهيم فلزش را توليد کنيم.
وي افزود : البته همين محدوديت ها را هم براي مدتي پذيرفته ايم و پس از آن مي توانيم فلز اورانيوم و پلوتنيوم نيز بسازيم. در آينده براي برخي سوخت هاي مدرن اگر نياز به توليد فلز اورانيوم باشد ، زمان محدوديت که به پايان برسد مي سازيم همچنان که يک بار ساخته ايم و مي دانيم چگونه بسازيم اما اکنون گفتيم نمي سازيم.

منبع:خبرگزاری آریا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید