مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان:

مصاحبه‌ام درباره یوزپلنگ را منتشر نکنید!

    کد خبر :119180

آیا خروج دامداران از پارک ملی توران لزوماً مستلزم تأمین اعتبار است یا با توجه به اهمیت آزادسازی این زیستگاه، تنها ایجاد تعاملی میان مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی، می‌تواند به اختصاص مراتع مازاد موجود در خارج از پارک منجر شده و مشکل را حل کند؟

به گزارش  تسنیم، در حاشیه بالا گرفتن شبهات نسبت به عملکرد کمپین یوز تا ابد که ابتدا مدعی شده بود مردمی است و اکنون حمایت معاونت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست را پشت خود دارد، پرسش‌های بسیاری درباره هدف این کمپین به وجود آمده. کمپینی که ابتدا مدعی بود برای خرید 12 آغل در پارک ملی توران 800 میلیون تومان جمع می‌کند و امروز به جای 12 آغل، صحبت از 8 آغل می‌کند. کمپینی که ابتدا مدعی شده بود مبلغ 85 هزار یورویی که 4 سال پیش برای خرید آغل‌های پارک ملی توران از نهادهای بین‌المللی دریافت شده را هم به این 800 میلیون تومان اضافه خواهد کرد و برای آزادسازی زیستگاه‌های یوز از گله‌های دام مورد استفاده قرار خواهد داد اما مدتی بعد این ادعا تکذیب شد و روشن شد این 85 هزار یورو بنا نیست در اختیار کمپین قرار گیرد.

شبهات بسیارِ موجود در پرونده این کمپین که از سوی هومن جوکار، مدیر پروژه بین‌المللی یوزپلنگ هم در رسانه‌ها منعکس شده سبب شد خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم چندی پیش پرسش‌هایی را با علی‌نقی حیدریان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در میان گذاشته و گفت‌وگویی تفصیلی به منظور انتشار پس از تعطیلات عاشورا تنظیم کند.

در این گفت‌وگو حیدریان، جزئیات آزادسازی پارک ملی توران از گله‌های دام را شرح داده و اعلام کرده بود در پارک ملی توران تنها 8 آغل وجود دارد نه 12 آغل. حیدریان به تسنیم وعده داده بود، برآورد هزینه مورد نیاز برای آزاد کردن همیشگی پارک ملی توران از گله‌های دام را دوشنبه، 10 مهر به تسنیم اعلام کند تا به همراه مشروح گفت‌وگوی وی در این خبرگزاری منتشر شود اما این مقام مسئول صبح روز دوشنبه دهم مهر کدام از تسنیم خواست، انتشار گفت‌وگوی وی را تا زمان ورود حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به سمنان و برگزاری نشستی مشترک با استاندار سمنان در روز چهارشنبه دوازدهم مهر به تعویق بیندازد. این در حالی است که پس از برگزاری نشست مذکور، امکان تماس مجدد خبرگزاری تسنیم با حیدریان محقق نشده و وعده این مقام مسئول برای در اختیار گذاشتن برآورد هزینه حقوق عرفی دامداران و قیمت کارشناسی آغل‌ها محقق نشد.

بدین ترتیب پرسش‌هایی از این دست که برای خروج دامداران از پارک ملی توران چه مبلغی لازم است و در صورت تامین این مبلغ تا چه زمان شاهد آزادسازی این زیستگاه ارزشمند یوز از گله‌های دام خواهیم بود همچنان بدون پاسخ مانده و تغییر موضع مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان که در گفت‌وگوی خود انتقاداتی را نسبت به این کمپین مطرح کرده بود بر شبهات موجود دامن زده است.

حیدریان سال گذشته در حاشیه بالا گرفتن انتقادات نسبت به دریافت اعتبار 85 هزار یورویی که برای خرید آغل‌های پارک ملی توران از نهادهای بین‌المللی دریافت شده اما هرگز هزینه نشد در گفت‌وگو با تسنیم بیان اینکه همانند مدیر پیش از خود آمادگی هرگونه همکاری برای خروج سامانه‌های دامداری از پارک ملی توران را دارد گفته بود: حتی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان اعلام کردیم که در راستای همکاری در این زمینه می‌توانیم مراتع مازاد خارج از این منطقه امن را در اختیار دامداران قرار دهیم تا با سوق دادن آنها به این مراتع به کاهش مبلغ قابل پرداخت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کمک کرده باشیم.

این اظهارات در کنار اظهارات منتشر نشده چند روز پیش حیدریان این شبهه را پیش می‌کشد که آیا خروج دامداران از پارک ملی توران لزوما مستلزم تامین اعتبار است یا با توجه به اهمیت آزادسازی این زیستگاه ارزشمند یوز، تنها ایجاد تعاملی میان مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی، می‌تواند به اختصاص مراتع مازاد موجود در خارج از پارک به دامداران منجر شده و مشکل را حل کند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید