برندهای معروف پوشاک با اجناس درجه سوم!

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۳۰
    کد خبر :11690

صنعت پوشاک ایران در سال‌های اخیر به علت واردات گسترده و قاچاق، لطمه شدیدی دیده است و ظرفیت اشتغال‌زایی آن بشدت کاهش یافته، به طوری که 400ـ300 هزار نفر بیکار شده‌اند.

 با وجود تکرار انتقادات فعالان اقتصادی از واردات قانونی و غیرقانونی پوشاک، هنوز تصمیم قاطعی از سوی مسئولان برای مدیریت واردات پوشاک اتخاذ نشده است. در یکی دو سال اخیر و با اجرای برجام، معضل دیگری نیز گریبانگیر تولیدکنندگان داخلی شده و آن موج ورود فروشگاه‌های عرضه برندهای خارجی پوشاک است. این فروشگاه‌ها علاوه بر آن‌که سهم داخلی‌ها را کم می‌کنند، بتدریج سبک زندگی مردم را نیز به سمت پوشاک غربی، سوق می‌دهند.

کارگاه خود را تعطیل کردم و به خانه رفتم!

جواد درودیان، عضو اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان با انتقاد از واردات بی‌رویه پوشاک و البسه  گفت: دولت کجاست؟ چرا نظارت نمی‌کند؟ آیا نمی‌داند چه کسانی واردکننده هستند. ما با این حجم واردات دیگر توان تولید نداریم. وی افزود: متاسفانه اکنون آن‌قدر حجم واردات پوشاک زیاد است که تعطیل کردیم و رفتیم در خانه نشستیم.

درودیان با اعتراض و گلایه نسبت به واردات انبوه پوشاک تصریح کرد: مگر می‌شود ندانند چه کسانی واردکننده هستند، هیچ کاری بدون داشتن رانت اعم از پول و پارتی امکانپذیر نیست. در واردات هم همین گونه است. مطمئنا واردکنندگان پوشاک با رانت و نفوذی که دارند، اقدام به واردات می‌کنند.

درودیان افزود: من با این حجم انبوه واردات لباس، کارگاه خود را تعطیل کردم. درحالی که من و همکارانم هم توان تأمین نیاز داخل داشتیم و هم براحتی توان صادرات را داریم.

افزایش واردات، کارخانه‌ها را تعطیل کرد

محمود ضرابی، عضو اتحادیه صادرکنندگان پوشاک نیز با انتقاد از واردات انبوه و گسترده پوشاک  گفت: با این‌که بارها واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، از سوی بالاترین مقامات رسمی کشور نهی شده است، اما همچنان این اتفاق رخ می‌دهد و بنده به عنوان یک تولیدکننده نمی‌دانم باید شکایتم را به کجا ببرم.

وی ادامه داد: واردات بشدت افزایش یافته است و بدون شک این‌گونه واردات، پیامدهای بسیار خطرناکی برای اقتصاد ایران خواهد داشت. کارخانجات ما امروز به ورطه تعطیلی کشیده و کارگران نیز بیکار شده‌اند، اینها نشانه‌هایی از افزایش واردات است که هم‌اکنون در جامعه مشاهده می‌شود.

وی افزود: به جرات می‌گویم که هم‌اکنون 60 ـ50 درصد کارخانه‌های کشور تعطیل هستند و اگر روند کنونی واردات و قاچاق مانند امروز ادامه‌دار باشد، وضعیت بدتر شده و کارخانه‌های بیشتر و بزرگ‌تری تعطیل خواهند شد.

وی در ادامه با بیان این‌که شائبه رانت و نفوذ در واردات بسیار زیاد است، گفت: با تاکید مکرر بر منع واردات و جلوگیری از این اتفاق، اما شاهد هستیم که واردات بشدت زیاد و قاچاق پوشاک از آن هم بیشتر است، این موضوع شائبه رانت را تقویت می‌کند.

دست افراد خاص در واردات پوشاک!

مجتبی غفاری، تولیدکننده پوشاک نیز  درباره افزایش واردات پوشاک و تبعات آن گفت: در سال 93 کارگاه تولید البسه داشتم که با 25 کارگر درحال فعالیت بودیم، در سال 95 تقریبا 20 نفر از کارگرها را به دلیل رکود و واردات کالا اخراج کردم؛ هرچه تولید می‌کردیم، در بازار فروش نمی‌رفت. مهم‌ترین دلیلش واردات بیش از حد کالا از خارج است. وقتی توانایی وجود دارد کالایی مانند لباس و پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه تولید کنید، ولی عده‌ای با نفوذ و رانت، مشابه همان کالا را وارد کشور می‌کنند، آیا می‌توان به کار خود ادامه داد.

وی با انتقاد از مقابله نکردن دولت برای جلوگیری از واردات گفت: مطمئنا افراد عادی نمی‌توانند با این همه مراقبت‌ها و تذکرات، واردات به این شکل انجام دهند، دست افراد خاص در واردات پوشاک دیده می‌شود.

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران درباره واردات پوشاک و تبعات آن  گفت: بزرگ‌ترین و بهترین عامل در تقویت تولید داخلی، کاهش واردات پوشاک خارجی حتی مجاز و تقویت عرق مردم به سمت استفاده از کالای ایرانی است.

وی با تأکید بر این‌که در تولید پوشاک ایرانی کم و کسری وجود ندارد، گفت: امکان هرگونه تولید با بهترین کیفیت در این بخش در کشور فراهم است، اما باید برخی موانع توسط دولت از سر راه برداشته شود. شیرازی با اشاره به این‌که حتی واحدهای صنفی خوب به برندهای خارجی اجاره داده می‌شوند، اظهار کرد: این درحالی است که اجناس عرضه شده توسط این به اصطلاح برندها جنس اصل آن نمایندگی نیست و فقط عرضه‌کننده از نام آن برند برای عرضه اجناس درجه سوم استفاده می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید