دیگران حق تعیین تکلیف درباره سیاست‌های دفاعی‌‌مان را ندارند/برجام یا به همین شکل می‌ماند یا نخواهد بود

    کد خبر :112316

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره همه‌پرسی در اقلیم کردستان با تأکید بر تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق، تصریح کرد: هر اقدامی که مغایر با ثبات، امنیت و تمامیت ارضی این کشور باشد، از نگاه ما اقدامی نابجا و غلط است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله حسین(ع)، هفته دفاع مقدس را گرامی داشت.

*سرکنسول ایران در اربیل احضار نشده

وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات دیگر ایران از جمله در زمینه اقتصادی در پی همه‌پرسی در اقلیم کردستان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران مرزهای خودش را در پی تقاضای دولت عراق و یادداشتی که دیروز از وزارت خارجه این کشور دریافت کردیم که خواسته بودند مرزهای عراق را با کنترل کامل مسدود کنیم، مسدود کرد.

وی همچنین خبر احضار سرکنسول ایران در اربیل که دیروز در برخی رسانه‌ها مطرح شد را تأیید نکرد.

*حمله‌ای صورت نگرفته

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اخبار منتشر شده روز گذشته توسط رسانه‌های غربی درباره حمله توپخانه‌ای ایران به اقلیم کردستان عراق را نادرست و غلط خواند و افزود: چنین اتفاقی نیفتاده بود.

وی انتشار این اخبار را فضاسازی در آستانه همه‌پرسی در اقلیم کردستان خواند که اهداف مشخصی را دنبال می‌کرد و افزود: آنها علاقه‌مند بودند ایران را درگیر برخی مسائلی که مطرح نیست، بکنند.

قاسمی در ادامه سیاست ایران در قبال همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق را که بارها از سوی مقامات کشورمان و از جمله سخنگو بیان شده بود، مورد اشاره قرار داد و گفت: مواضع ما روشن بوده و هست. ما بر تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در درون عراق مصر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم و هر اقدامی که مغایر با ثبات، امنیت و تمامیت ارضی دولت همسایه ما یعنی عراق باشد، از نگاه ما اقدامی نابجا و غلط است و نهایتاً می‌تواند منجر به برخی تحولات و اتفاقاتی شود که هم مردم منطقه و عراق و بیش از همه مردم کرد را تحت تأثیر قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ‌ما همواره خیرخواه مردم کرد بودیم و سعی کردیم در جهت کمک به آنها حرکت کنیم.

*رایزنی‌های ایران با مقامات اقلیم کردستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص رایزنی‌های ایران با مقامات اقلیم کردستان عراق پیش از برگزاری همه‌پرسی اظهار داشت: ما همواره با اقلیم و احزاب کرد چه در دوران جدید و چه قبل از انقلاب،‌ در زمان جنگ تحمیلی و بعد از آن در تماس و رایزنی بودیم و این رایزنی‌ها و ارتباطات وجود داشته و دارد و در هفته‌های گذشته ارتباطات خود را از طریق سفارت ایران در بغداد و سرکنسولگری در اربیل و هیأت‌هایی که مبادله شدند، ادامه دادیم.

وی افزود: من تأیید می‌کنم که این تماس‌ها در شکل مناسبی وجود داشته و مذاکرات مفصلی درباره وضعیت منطقه، همه‌پرسی، تمامیت ارضی عراق و ضرورت نشستن پای میز مذاکره بین مقامات اقلیم کردستان و دولت مرکزی داشته‌ایم و خواسته‌ایم که اگر مشکلاتی بین آنها وجود دارد، از طریق مذاکره و رایزنی‌های سیاسی حل‌ و فصل کنند و از این مسیر شاید بتوانند منافع بیشتری را برای مردم عراق و مردم کرد فراهم سازند.

*ترجیح می‌دهم بعدا صحبت کنم

وی در پاسخ به سؤال دیگری برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان را در مقطعی نامناسب و بدون منطق لازم خواند و افزود: این اقدام در یک وضعیت خاص از منطقه صورت گرفت که دولت عراق موفق شده بود در حد زیادی در مبارزه با تروریسم داعش موفقیت‌هایی را کسب کند.

قاسمی ادامه داد: نگرانی‌هایی درباره این اقدام نابجا در منطقه وجود دارد ولی من ترجیح می‌دهم در روزهای آینده در این زمینه صحبت کنم.

*براساس درخواست دولت عراق مرزهای خودمان را در فضا و هوا مسدود کردیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره کاهش سطح مناسبات ایران با اقلیم کردستان عراق نیز بیان کرد: من ترجیح می‌دهم امروز در این خصوص صحبت نکنم و بعدا بیشتر توضیح خواهم داد.

وی درباره وضعیت ایرانیانی که در اقلیم کردستان هستند و اینکه آیا فقط مرزهای هوایی بسته خواهد بود یا اقدام دیگری را در دستورکار خواهید داشت؟ نیز گفت: براساس درخواست دولت عراق مرزهای خودمان را در فضا و هوا مسدود کردیم و این براساس خواست دولت عراق بوده و با توجه به نوع روابط و همسایگی و مناسبات بین ما حتما باید اقدام لازم را در این خصوص انجام می‌دادیم.

قاسمی با بیان اینکه درباره تعداد ایرانیانی که در اقلیم کردستان هستند آگاهی ندارم، اظهار داشت: برای آمد و شد آنها اگر نیاز باشد حتما مکانیسم‌های لازم طراحی شده که توسط ارگان‌های ذیربط در صورت نیاز در این خصوص اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

*در مورد سیاست‌های ترکیه درباره اقلیم و همه پرسی قضاوتی ندارم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال دیگری درباره مواضع ترکیه در خصوص همه‌پرسی در اقلیم کردستان و اینکه در حال حاضر ترکیه مخالف این روند است، ولی اگر در آینده موافق این روند شود و ایران تنها بماند؟ عنوان کرد: فرض محال که محال نیست. شما فرضی را مطرح می‌کنید و بعد در مورد آن تحلیل و نتیجه‌گیری‌ می‌کنید. با توجه به اشتراکاتی که با ترکیه در حوزه‌های مختلف داریم، رایزنی‌ها و تماس‌های خود را در سطوح مختلف داشته و خواهیم داشت و ادامه می‌دهیم.

وی افزود: در روابط هر دو کشوری می‌تواند بخش‌های زیادی از نقاط مشترک باشد و در بخش‌هایی اشتراک کمر باشد یا وجود نداشته نباشد. من هم اکنون در مورد سیاست‌های ترکیه درباره اقلیم و همه پرسی قضاوتی ندارم و آنچه در ترکیه اتخاذ می‌شود، سیاست‌هایی است که به خود ترکیه مربوط می‌شود. ولی به عنوان دو همسایه و اشتراکات دو کشور اجازه دهد حتما همکاری‌های بیشتری را با هم خواهیم داشت.

* انفعالی نداشته‌ایم

خبرنگاری هم عنوان کرد که وزارت خارجه درباره همه پرسی در اقلیم کردستان عراق منفعل عمل کرده و جز صدور چند بیانیه و دیدارهایی که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی انجام شد کار دیگری صورت نداده، که قاسمی در پاسخ گفت: در حوزه سیاست خارجی در همه جهان و همه ادوار بخش زیادی از اقدامات در لحظه مشخص نیاز به بیان و اعلام نداشته باشد و این سکوت الزاما به معنای انفعالی که شما از آن نام می‌برید، نیست.

قاسمی افزود: وزارت خارجه خوشبختانه در همه حوزه‌ها و به خصوص در مباحث منطقه‌ای با توجه به اهمیتی که مسائل منطقه بر ثبات و امنیت ما می‌تواند داشته باشد، فعال است و با کمک سایر دستگاه‌های ذیربط مسائل و موضوعات منطقه‌ای را همواره دنبال کرده و خواهد کرد.

*اقدامی بی‌ثبات کننده و غیرواقع بینانه و علیه حاکمیت ملی عراق

سخنگوی وزارت خارجه درباره تبعات همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق بر منطقه که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز عنوان کرد: این بحث موضوع خیلی وسیعی است که در فرصت کوتاه نمی‌توان به آن پرداخت. قبلا در مواضعی که اعلام کردیم اشتباه بودن همه پرسی را بیان کرده بودیم.

وی افزود: همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق اقدامی بی‌ثبات کننده و غیرواقع بینانه و علیه حاکمیت ملی عراق است و باعث تشتت آرا و افکار در درون عراق و کمک به ترویج مجدد تروریسمی می‌شود که با تلاش بسیار به اضمحلال نزدیک و سرکوب شده بود.

* قطعا با توجه به شرایط جدید نیاز به بازنگری است، ولی پیشداوری را الان درست نمی‌دانم

خبرنگاری از قاسمی پرسید پس از مشخص شدن نتیجه همه‌پرسی آیا ایران توافقاتش با اقلیم کردستان را لغو خواهد کرد؟ که وی گفت: باید صبر کرد تا پایان رفراندوم غیرقانونی و غیرمشروع و بعد از آن مواضع دقیق‌تری را اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: فکر می‌کنم آقای شمخانی برخی مباحث را مطرح کردند. باید دید چگونه این مسیر طی خواهد شد و چه اتفاقاتی می‌تواند به وقوع بپیوندند و قطعا براساس شکل جدید و وضعیت جدید، شرایط منطقه و شرایط مرزها و مرزهای عراق و بحث خود اقلیم، حتما نیاز به بازنگری دارد و احتمالا باید در این خصوص تصمیماتی را اتخاذ کرد ولی هرگونه پیشداوری و قضاوت را در این ساعت درست نمی‌دانم و صبر می‌کنیم تا روزهای آینده.

*قد و قواره وزیر خارجه امارات در حد ورود به همه مسائل نیست

با اشاره به مواضع اخیر وزیر خارجه امارات در مجمع عمومی سازمان ملل که مدعی شده ایران متن و روح برجام را نقض کرده و همچنین اظهارات وزیر خارجه بحرین که مدعی دخالت ایران در منطقه شده و از ایران خواسته که براساس قطعنامه 2231 عمل کند، نظر سخنگوی دستگاه دیپلماسی را در این زمینه جویا شد که قاسمی در این باره گفت: بعضی‌ها یا آدم‌هایی هستند که قد و قواره‌شان در حد ورود به همه مسائل نیست و کسانی که خارج از مسئولیت خودشان در خصوص برجام اظهارنظر کرده و خودشان را قاضی برجام و آژانس تلقی می‌کنند، دچار یک نوع مشکل خاص هستند و فکر می‌کنم به اینگونه افراد که در همه جای دنیا پیدا می‌شوند، خیلی لازم نیست پاسخی داده شود و اهمیتی برای گفتار آنها قائل شد.

*آنهایی که به اتفاق شرکا و برادران بزرگ‌تر خود در منطقه و جهان به کار خرید و فروش تروریسم مشغولند

وی افزود: آنهایی که در خصوص دخالت ایران در منطقه صحبت می‌کنند آنهایی هستند که به اتفاق شرکا و برادران بزرگ‌تر خود در منطقه و جهان به کار خرید و فروش تروریسم و افراط‌گرایی و دخالت در سایر مسائل دیگران و سرکوب مردم خودشان تلاش می‌کنند و حرف آنها هم خیلی قابل اعتنا نیست و در ادامه همان سیاست‌هایی است که توسط برخی کشورهای فرامنطقه‌ای در خصوص ایران هراسی و ایران ستیزی انجام می‌شود و بحث جدیدی نیز نیست و فکر می‌کنم به دلایل مختلف این صحبت‌ها ادامه خواهد داشت.

*سفر اردوغان به تهران

خبرنگاری درباره سفر مهر ماه اردوغان و همچنین سفر رئیس ستاد مشترک ترکیه به تهران سؤال کرد و قاسمی گفت: روابط دو کشور روند تکاملی را طی کرده و وارد فضا و فازهای جدیدتری است. ما در سطح سیاسی همواره رایزنی‌های مکرر و متعددی را در موضوعات مختلف اعم از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و دوجانبه داشته و خواهیم داشت.

وی افزود: با سفر سرلشکر باقری در عالی‌ترین سطح نظامی وارد فضای جدیدی از برخی همکاری‌ها شدیم که می‌تواند تلاش و کمک موثری به تثبیت امنیت و ثبات در مجموعه منطقه باشد. پاسخ زودهنگام دعوت از همتای سرلشکر باقری و سفر ایشان به تهران در آینده نزدیک نشان از این دارد که روابط از عمق زیادی برخوردار است و موضوعات بسیار و کلانی در دستورکار دو کشور قرار دارد.

قاسمی اضافه کرد: پس از آن سفر آقای اردوغان به تهران انجام می‌شود که در مقطع کنونی و در ادامه دیدارها، سفرها و تماس‌های تلفنی بین مقامات دو کشور و … می‌تواند گامی به جلو و حرکتی رو به رشد در روابط فیمابین باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امیدوارم این دیدارها بتواند مثل گذشته به تعمیق روابط در همه سطوح و همچنین مبارزه با تروریسم و کمک به صلح و ثبات و امنیت منطقه کمک کند.

*هیچ وقت به آمریکا اعتماد نبوده

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات ظریف مبنی بر اینکه آمریکا ثابت کرده که قابل اعتماد نیست و آیا ایشان قبلاً به آمریکا اعتماد داشتند که پای میز مذاکره نشستند؟ تصریح کرد: هیچ وقت به آمریکا اعتماد نبوده و مذاکره و گفت‌وگو به معنای اعتماد و اطمینان نیست. خیلی‌ها با هم مشکل دارند و مذاکره می‌کنند و خیلی وقت‌ها به تفاهماتی دست می‌یابند که لازم‌الاجرا است.

*سفر پربار روحانی به نیویورک

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تلاش آمریکا برای ایران هراسی در منطقه نیز عنوان کرد: رایزنی‌های سیاسی ایران در نیویورک در حد وسیعی از ابتدای مجمع عمومی وجود داشته و ادامه دارد. سفر رئیس جمهور پربار بود و تاثیرات خوبی در سیاست خارجی ایران خواهد داشت و توانست چهره بهتری را از جمهوری اسلامی و سیاست‌های ایران در منطقه و جهان در افکار عمومی جهان ارائه کند.

قاسمی افزود: وزیر خارجه ایران در نیویورک کماکان رایزنی‌ها و تماس‌هایش را ادامه خواهد داد و تا دیروز بیش از 42 مذاکره، نشست و مصاحبه مطبوعاتی و سخنرانی را در نیویورک داشت و طی روزهای آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در مورد سیاست‌های آمریکا اتفاق جدیدی رخ نداده و ماهیت سیاست خارجی و هیأت حاکمه آمریکا تغییری نکرده و در اشکال مختلف وجود داشته و این چهره واقعی آمریکاست که امروز شاهد آن هستیم.

*بدعهدی‌های آمریکا توسط هیأت ایرانی و ظریف در جلسات کمیسیون مشترک مطرح شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری با اشاره به برگزاری نشست کارشناسی کمیسیون مشترک برجام و همچنین دومین نشست این کمیسیون در سطح وزرا و در نیویورک خاطرنشان کرد: جلسات طولانی و مفصل با 1+5 در سطح معاونان و وزرا برگزار شد. کارشکنی‌ها و بدعهدی‌ها و مشکلاتی که توسط آمریکا در دوران گذشته و بعد از توافق اتفاق افتاده بود توسط هیأت ایرانی و آقای ظریف با شدت و حدت تمام در این اجلاس‌ها مطرح و تمامی مسائل مورد پیگیری قرار گرفت.

وی درباره نتیجه این نشست‌ها نیز یادآور شد: در یک نشست سیاسی امری غیرطبیعی است که بخواهیم در همان جلسه و پایانش به نتایج مشخصی برسیم. رایزنی‌ها و پیگیری‌ها در این خصوص حتماً ادامه خواهد داشت.

*برجام بحثی است غیرقابل گشودن، غیرقابل مذاکره و هیچ جایی برای باز کردن مجدد این پرونده وجود ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه ممکن است مذاکرات برجام قابل مذاکره باشد و همچنین مواضع انگلیس و فرانسه در پی آزمایش موشک خرمشهر و اینکه در تناقض با قطعنامه 2231 بوده است نیز گفت: چه در دیدارهایی که در نیویورک انجام شد و چه در مواضع اعلامی کشورها و سایر نشست‌هایی که در نیویورک داشتیم، تعداد کثیری از کشورها مواضع خودشان را درباره پایبندی به برجام و اهمیت آن اعلام و به نوعی مخالفت خود را با آنچه در آمریکا و واشنگتن توسط هیأت حاکمه آمریکا مطرح شده بود بیان کردند.

وی ادامه داد: آنچه توسط دولت فرانسه مطرح شده احتمالا درست بیان نشده است. برجام چارچوب، محتویات و ترتیبات خودش را دارد و همه چیز اعم از زمانبندی، نظارت و همه مکانیسم‌هایی که لازم بوده در آن دیده شده و در دو سال گذشته بر همین منوال اقدام شده و در آینده نیز بر همین روال ادامه خواهد یافت.

قاسمی تصریح کرد: برجام بحثی است غیرقابل گشودن، غیرقابل مذاکره و هیچ جایی برای باز کردن مجدد این پرونده وجود ندارد و برجام یا به همین شکل خواهد ماند یا نخواهد بود. با اعلامی که عمده کشورها و به خصوص اعضای 1+5 به استثنای آمریکا داشتند، فکر می‌کنم مواضع قریب به اتفاق کشورهای جهان درباره برجام مسئله‌ای مشخص و روشن است.

* دیگران حق ورود و تعیین تکلیف درباره سیاست‌های دفاعی و بازدارنده ایران را ندارند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مسائل موشکی ایران نیز با بیان اینکه مواضع ما در این زمینه روشن است، اظهار داشت: تغییری در مواضع خودمان نداریم. سیاست‌های دفاعی و بازدارنده ایران را با جدیت و قوت تمام ادامه خواهیم داد و در این خصوص دیگران حق ورود، تعیین تکلیف و ارائه نظر ندارند و آنچه سیاست‌های کلان ایران در ادامه سیاست‌های دفاعی و بازدارنده است همچنان ادامه می‌یابد.

*متناسب با رفتار شرکایمان در 1+5 و به خصوص نوع رفتار آمریکا، تصمیمات اتخاذ شده را که از قبل طراحی شده به مرحله اجرا خواهیم گذاشت

خبرنگاری از قاسمی پرسید که آیا ایران از مکانیسم حل اختلاف در برجام استفاده کرده است؟ گفت: ما در کمیسیون مشترک و در سطوح مختلف طی دو سال گذشته موارد مورد نیاز و آنچه به عنوان عهدشکنی یا بدعهدی‌های آمریکا مطرح است را دنبال کردیم و در هیأت عالی نظارت بر برجام در تهران نیز تصمیمات لازم اتخاذ شده و به تناسب اقداماتی را که باید انجام می‌دادیم، دادیم و این سیاست ادامه می‌یابد و متناسب با رفتار شرکایمان در 1+5 و به خصوص نوع رفتار آمریکا، تصمیمات اتخاذ شده را که از قبل طراحی شده به مرحله اجرا خواهیم گذاشت.

*بدعهدی‌ها و کم‌کاری‌های بسیار آمریکا

این دیپلمات کشورمان در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید موگرینی عنوان کرده که تمام طرف‌ها بر این مسئله توافق داشتند که اعضا به تعهداتشان پایبند بوده‌اند آیا این به معنای این نیست که ایران از عملکرد آمریکا شکایتی نداشته؟ گفت: ما که دائم درباره بدعهدی‌های آمریکا صحبت کردیم و در صحنه عمل هم ملاحظه کردیم و در بیان و کلام دولتمردان و ریاست جمهوری آمریکا این نوع نگاه منفی و بدبینانه نسبت به برجام که بین ما و 1+5 اتفاق افتاد، شنیده شده است.

وی افزود: مواضع ما کاملا روشن است. معتقدیم آمریکایی‌ها بدعهدی‌ها و کم‌کاری‌های بسیاری را داشتند ولی کشورهای دیگر می‌توانند نظرات خودشان را داشته باشند. آنچه مهم است دیدگاه سایر کشورها در 1+5 است که پایبندی خود را به برجام اعلام کرده و سعی دارند برجام در مسیر خود بتواند به درستی طی طریق کند و این تفاهم که می‌تواند به نفع همه کشورهای جهان باشد، پابرجام و مستدام باشد.

*اقدام غیرانسانی و غلط هیأت حاکمه آمریکا و ترامپ

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه قانون مهاجرتی جدید در آمریکا که توسط ترامپ امضا شد و اتباع ایرانی باز هم در این لیست قرار گرفتند را اقدامی غیرانسانی، غیرمنطقی، بی‌ربط و غلط خواند که توسط هیأت حاکمه آمریکا و ریاست جمهوری این کشور دنبال می‌شود.

وی این اقدام را مطرود و محکوم برشمرد و افزود: در عصر حاضر افکار عمومی جهان با چنین اقدامات نامربوطی موافق نخواهند بود.

* جدیت در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی این موضوع را جزو اولویت‌های دولت دوازدهم برشمرد و افزود: وزارت امور خارجه برای این مسئله و سایر مسائل طراحی‌های لازم را انجام داده که بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم و یکی از این موارد جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که می‌تواند توسط ایرانیان مقیم خارج و بنگاه‌های خارجی صورت پذیرد.

وی افزود: وزارت خارجه و دولت بسیار جدی هستند و تلاش‌های خود را از طرق مختلف و سفارتخانه‌های ایران دنبال خواهند کرد.

*بازدید نمایندگان از سفارتخانه‌های ایران در خارج

این دیپلمات عالی‌‌رتبه کشورمان درباره بازدید نمایندگان مجلس از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیز عنوان کرد: موضوع جدیدی نیست و معمولا نمایندگان مجلس در گذشته و حال سفرهایی را به خارج از کشور دارند و در سفرهایی که به پایتخت‌ها و کشورهای خارجی انجام می‌دهند معمولا توسط سفرای ما استقبال و همراهی می‌شوند و این تماس بین نمایندگان و سفارتخانه‌های ما وجود داشته و خواهد داشت.

* حل مشکل پیش آمده با چین

وی درباره مشکل پیش آمده بین ایران و چین و اینکه چین پول محصولات پتروشیمی را پرداخت نکرده، نیز گفت: مشکلاتی بروز کرده بود به علت تغییر مقرراتی که در سیستم بانکی چین وجود داشت و برخی کندی‌ها و تعلل‌هایی در کار بانکی ما در برخی حوزه‌ها صورت گرفت و هیأت های کارشناسی بانک مرکزی و دیگر مقامات ما مذاکرات مفصلی را با طرف چینی انجام دادند و تا آنجایی که اطلاع دارم مشکلات حل شده و نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد.

*نشست سه جانبه ظریف با همتایان ترکیه‌ای و عراقی در نیویورک

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و عراق در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز اظهار داشت: سه کشور مسائل متعدد و مختلفی را دارند که هر از گاهی نیاز است آنها را بازبینی کنند و برخی از مسائل را رصد کنند و رایزنی‌های لازم را در جهت تثبیت ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم داشته باشند. تماس‌های سه کشور و رایزنی‌ها وجود داشته و خواهد داشت.

وی افزود: در بیانیه‌ای که در پایان این نشست منتشر شد، برخی از محورهای مذاکرات و تفاهمات سه کشور اعلام شد.

* لغو روادید با صربستان و توصیه به هموطنان ایرانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت ورود تعدادی از اتباع ایرانی به صربستان و وضعیت لغو روادید این کشور نیز عنوان کرد: لغو روادید انجام شده و تعدادی از هموطنان به صورت توریستی و فردی سفری به این کشور داشتند ولی متاسفانه تعدادی از ایرانیان که از سایر کشورها به این کشور سفر کرده‌ بودند به علت نداشتن مدارک قانونی لازم در فرودگاه متوقف شده‌اند و تعدادی به مبدا اولیه بازگشت داده شده و تعدادی هم هنوز بلاتکلیف هستند.

قاسمی افزود: سفارت ایران در همان ابتدایی که مشکل پدید آمد، دخالت کرد و با مقامات صربستان صحبت کرد و قرار است بخشی از مشکلات شهروندان ایرانی را حل و فصل کند.

این دیپلمات کشورمان به کسانی که می‌خواهند به صربستان سفر کنند توصیه کرد که حتما مقررات این کشور را لحاظ کرده و در چارچوب مقررات و قوانین این کشور با مدارک لازم سفر داشته باشند که دچار چنین مشکلاتی در فرودگاه‌های آن کشور و مرزهای زمینی نداشته باشند.

*لوایحی که اجرایی نشده

خبرنگار دیگری درباره تحریم فروش هواپیما به ایران سؤال کرد که قاسمی گفت: بحثی که در رابطه با فروش هواپیما در کنگره آمریکا مطرح شد یک لایحه است و از این لوایح در کنگره بسیار مطرح شده و شاید در یک سال گذشته بیش از 60 لایحه داشتیم که هیچ کدام به فرجام لازم نرسیده و اجرایی نشده است. این لوایح زمانی می‌تواند به شکلی قانونی و اجرایی درآید که مراحل خود را طی کند و به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه درباره هواپیماها مطرح است قراردادی است که بین شرکت‌های ایرانی و آمریکایی منعقد شده که باید بخش فنی و ظرایف فنی آن را از دستگاه‌های ذیربط سوال کرد ولی تصور من این است این لفاظی‌ها بیشتر در جهت ایجاد ایران هراسی و ایران ترسی است که هنوز متاسفانه دامن زده می‌شود.

* مواضع روشن ایران درباره بحران شبه جزیره کره

خبرنگاری با اشاره به خبر بلومبرگ مبنی بر اینکه وزیر خارجه ژاپن در دیدار با ظریف در نیویورک از ایران برای حل بحران شبه جزیره کره کمک خواسته است، از قاسمی پرسید که آیا ایران قصدی برای ورود به این مسئله دارد؟ که وی عنوان کرد: در اینکه ایران امروز صدای بلندی در جهان دارد و می‌تواند شعارها و خواسته‌های مردم خود را در فضای بهتر و با قدرت بیشتری بیان کند و در منطقه و جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، تردیدی وجود ندارد.

وی افزود: ما در دیدارهایی که با مقامات ژاپنی داشتیم موضوعات بسیار مهمی را در دستور کار دو طرف مشاهده کردیم. روابط دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی و سیاسی، تحولات جهانی و مسائل شبه جزیره کره را مورد مرور بررسی قرار دادیم.

قاسمی اضافه کرد: مواضع و سیاست ما نسبت به بحران در شبه جزیره کره کاملا روشن است. خواهان حل و فصل مشکلات از طریق بازگشت به میز مذاکره و تفاهماتی که می‌تواند در رایزنی‌های سیاسی صورت بگیرد، هستیم و هرگونه افزایش تنش را با توجه به وضعیتی که در جهان امروز و مواضعی که در بین کشورها وجود دارد، نگران کننده می‌دانیم و امیدواریم این بحران از طریق مذاکره و روش‌های مسالمت‌آمیز بتواند کاهش یابد و ما از این روند صعودی در افزایش تنش جلوگیری کنیم.

*منتظر مجوز میانمار برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به این کشور هستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین اقدامات ایران در خصوص مسلمانان میانمار نیز عنوان کرد: از اولین کشورهایی بودیم که در بحران اخیر اعلام موضع داشتیم و تلاش‌های خودمان را شروع دادیم. تماس‌های تلفنی وزیر خارجه و تماس تلفنی با ترکیه و با توجه به مسئولیتی که بر عهده دولت ترکیه است به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی و همچنین دیگر اعضای این سازمان، رایزنی‌های خوبی انجام شد.

وی افزود: در این زمینه با دولت میانمار در تماس بودیم که مجوزهایی را برای اعزام یک هیأت سیاسی و کمک‌های انساندوستانه داشته باشیم. هفته گذشته سفیر آکردیته ما در میانمار توانست به این کشور سفر و با معاون وزیر خارجه این کشور گفت‌وگوی مفصلی انجام داد و مواضع ایران به صراحت به دولت این کشور ابلاغ و هشدارهای لازم در خصوص این فاجعه بشری و انسانی بیان شد و نگرانی‌های ایران مطرح شد و خواستار آن بودیم که بتوانیم مستقیما کمک‌هایی را به میانمار برای افرادی که در آنجا دچار مشکلات عدیده هستند، داشته باشیم.

قاسمی ادامه داد: این مذاکرات و پیگیری‌ها ادامه دارد و فکر می‌کنم تا حدی به نتایج خوبی رسیده و منتظر نهایی شدن مجوز لازم هستیم برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به میانمار.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به اقداماتی که در این راستا از طریق بنگلادش صورت گرفت نیز اشاره کرد و گفت: اولین محموله کمک‌ها جمعه گذشته به بنگلادش ارسال شد و یک هیأت سیاسی با این محموله‌ همراه بود و معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به همراه افرادی دیگر از وزارت خارجه و یک نماینده مجلس در این سفر حضور داشتند. اولین محموله کمک‌های ما در اردوگاه آوارگان توزیع شد و محموله دوم توزیع شده و با قراری که صورت گرفت هر چند روز یک بار محموله‌های خود را ارسال می‌کنیم.

وی در عین حال گفت: ولی منتظر مجوز میانمار برای ارسال کمک‌ها به این کشور هستیم.

*درباره آمریکا نیازی به بحث میانجیگری نیست/صداهای متفاوتی از عربستان به گوش می‌رسد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اظهارات وزیر خارجه عمان که آمادگی کشورش را برای میانجیگری بین ایران و برخی کشورها مثل آمریکا و عربستان اعلام کرده، بیان کرد: روابط ایران و عمان وضعیت خیلی روشنی دارد و روابط بسیار خوبی بین دو کشور برقرار است و همواره این روابط وجود داشته و دارد و رایزنی‌ها و تماس‌ها بین دو کشور وجود دارد و هر از گاهی دو کشور نیاز به تماس و همکاری داشته باشند، این اقدامات صورت گرفته و خواهد گرفت.

وی افزود: درباره آمریکا که وضعیت کاملا روشن است و نیازی به بحث میانجیگری نیست. اگر منظور شما بحث عربستان است ما درباره عربستان هنوز نگاه دقیق و روشنی نداریم. صداهایی که از ریاض شنیده می‌شود، صداهای متفاوتی است و هر از گاهی که برخی کشورهای دیگر سخنی به میان می‌آورند معمولا توسط مقامات عربستان به دلایل مختلف احتمالا تکذیب می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم صبحت در مورد بیانات طرف عمانی فعلا نیازی نیست و ما منتظر اقدامات و تلاش‌های مثبت عربستان و تغییر رفتار این کشور هستیم که باید نسبت به رفتار خود در منطقه و نسبت به ایران حتما گام‌های مثبتی را بردارد.

قاسمی به بحث یمن اشاره کرد و افزود: در مورد یمن نیاز است که عربستان هر چه زودتر یمن را به مردم این کشور واگذار کند و به حضور نیروهای خود پایان داده و بمباران‌هایشان را به پایان برساند.

* ادامه مذاکرات با کانادا درباره برقراری روابط

خبرنگار دیگری درباره دیدار اخیر ظریف با همتای کانادایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و روند گفت‌وگوها درباره از سرگیری روابط سؤال کرد که قاسمی پاسخ داد: ما از مدت‌ها پیش مذاکراتی را با کانادا آغاز و در کشور ثالث و بعد در تهران ادامه دادیم و در حاشیه نشست مجمع عمومی سال گذشته وزرای خارجه دو کشور دیدار کردند و تماس‌های تلفنی بین دو وزیر وجود داشت و هیأتی را هم در تهران داشتیم و طی روزهای گذشته دیداری بین ظریف و وزیر خارجه کانادا در نیویورک انجام شد.

وی ادامه داد: در مذاکرات دو وزیر درباره مسائل دوجانبه، همکاری‌ها و آینده روابط و وضعیت کنسولی ایرانیان مقیم کانادا صحبت و قرار شد بتوانیم در آینده نه چندان دور مذاکرات را در سطوح دیگری ادامه دهیم و در آینده نه چندان دور هیأت‌ها مذاکراتی درباره چگونگی برقراری روابط و مسائل کنسولی داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: مسائل منطقه و برجام و دیگر موضوعات مورد علاقه دو کشور مورد گفت‌وگو قرار گرفت، ولی آنچه که از اهمیت بسیاری برخوردار بود بررسی وضعیت ایرانیان مقیم کانادا و مسائل کنسولی آنها و ادامه مذاکراتی که وجود داشته، بود و انشاءالله دو کشور در این مسیر حرکت خواهند کرد.

* سفرهای دوجانبه بین مقامات ایران و ترکیه

وی سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به ترکیه را سفری دوجانبه خواند و گفت: این سفرها را به صورت مکرر داریم، در چارچوب همکاری‌های اقتصادی دو کشور دیدارها و تبادل نظرها را در بخش دولتی و خصوصی داشتیم. سفر ربطی به مسائل دیگر کشورها ندارد و بحث دوجانبه‌ای بین ایران و ترکیه است.

* حرف‌های بی‌ربط صهیونیست‌ها

خبرنگار دیگری درباره اظهارات «نفتالی بنت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه اگر جامعه جهانی نتوانسته برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، ما خودمان باید آن را متوقف کنیم، سؤال کرد و قاسمی در این باره عنوان کرد: حرف‌هایی است تکراری و همواره بیان شده و فکر می‌کنم توقع دیگری از این آقایان در این رژیم اشغالگر نیست و معمولا حرف‌های بی‌ربطی را نسبت به ایران مطرح کردند و جهان خیلی شنوای آن نیست و ماهیت این رژیم روشن است و اهمیت ویژه‌ و خاصی نه برای ما دارد و نه دیگران.

* تحولات منطقه را با دقت رصد می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحرکات رژیم صهیونیستی در کشورهای شمالی ایران عنوان کرد: ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان روابط دوستانه، خوب و رو به گسترشی دارد و آمد و شدهای زیادی داشتیم و باز هم در آینده نه چندان دور و در سطوح عالی این تماس‌ها وجود دارد.

وی افزود: منطقه قفقاز مثل سایر مناطق پیرامونی ایران برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این جهت همواره تلاش‌های سازنده‌ای داشتیم به خصوص بین آذربایجان و ارمنستان و این تماس‌ها و رایزنی‌ها ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: همه تحولات منطقه را با دقت تحت نظر داریم و رصد می‌کنیم و خط قرمزهای جمهوری اسلامی کاملا مشخص است. کشورهایی با ما رابطه دارند، با نگاه و خطوط قرمز ایران آشنا هستند و در تماس‌هایی که داریم در مواقع لازم اگر نیاز بدانیم با آنها درباره تحولات و موضوعاتی که می‌تواند حساسیت برانگیز بوده و یا موجب بی ثباتی و ناامنی منطقه باشد، صحبت کرده و خواهیم کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما با توجه به روابطی که با این کشورها داریم، نگران نیستیم و همواره توسط این کشورها از آخرین تحولات سیاست خارجی و مسائلی که دنبال می‌کنند، آگاهی می‌یابیم و در جریان تحولات بوده و خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید