جدیدترین اخبار
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۶ اقتصادی کد خبر :107197

پشت‎پرده تغییر قوانین واردات خودرو پس از ۸ سال

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به زیان هنگفت شرکت های واردکننده و همچنین مشتریان بازار خودروهای خارجی در پی تصمیمات اخیر دولت گفت: انگیزه های پشت پرده اصلاح قانون واردات خودرو در عمل به گرانی خودروها و همچنین انحصار در بازار دامن می‌زند.

میثم رضایی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تداوم بسته ماندن سایت ثبت سفارش برای شرکت‌ها، اظهار داشت: باید این سوال را مطرح کرد که چطور بعد از گذشت ۸ سال از تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان که در آبان ماه سال ۸۸ به تصویب رسید، اکنون مسئولان به فکر تغییر در مواد این قانون افتاده اند. در حالی که دولت دهم و یازدهم بدون هیچ مشکلی بر مبنای همان قانون قبلی مشغول مدیریت واردات بودند.

وی افزود: انگیزه های پشت پرده اصلاح دوباره این قانون که در عمل به گرانی خودروهای خارجی و همچنین انحصار در بازار واردات منجر شده است بدون شک انگیزه های سودجویانه ای است که در آخر به زیان حقوق مشتریان منجر می‌شود.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در اصلاحیه جدید دستورالعمل واردات محل های ایراد بسیاری وجود دارد که در جلسات متعدد به اطلاع مسئولان وزارت صنعت رسیده است، تصریح کرد: به عنوان نمونه واردات به ازای تولید و صادرات به نوعی شرکت‌ها و فعالان بازار را به سمت تقبل سوق داده و موجب می شود سایت‌های خودروسازی سوری تاسیس شود تا چشت ویترینی از تولید مشغول واردات آنهم در فضایی انحصاری شوند.

رضایی تأکید کرد: بدون شک انگیزه هایی که از بدنه قدیم وزارت صنعت نشات می‌گیرد کار را برای وزیر جدید نیز سخت کرده و موجب خواهد شد تا اصلاحات به درستی در مسیر واردات خودروهای خارجی نیز شکل نگیرد. حال آنکه حذف گری مارکت (بازار موازی) از جمله همین اتفاقات است که با وجود اثبات فواید حضور اینگونه شرکت ها در تمامی بازارها، همچنان مشاهده می‌کنیم که اهرم های قدرت در پی حذف این شرکت ها هستند.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان با اشاره به عاملان این تصمیمات در بازار خودروهای خارجی، گفت: شکی نیست که مافیای واردات خودرو که از دیرباز سهم بالایی در ورود محصولات خارجی به کشورمان داشته با همکاری افرادی از بدنه وزارت صنعت در حال هدایت این جریان هستند تا با سختگیری ها و البته مذموم جلوه دادن امر واردات خودرو، سکان واردات انحصاری خودرو را در دست بگیرند.

وی با اشاره به زیان هنگفت شرکت‌های واردکننده و همچنین مشتریان بازار خودروهای خارجی در پی تصمیمات اخیر دولت، افزود: رفتار اخیر مسئولان در قبال واردات خودرو مصداق قانون شکنی است. رویکردی که موجب بی اعتمادی بیشتر مردم و فعالان اقتصادی به مسئولان خواهد شد و نیاز است تا هرچه سریعتر نسبت به حل و رفع موانع آن اقدام شود.

وبگردی

روی خط خبر

  • گزارش ده‌ها هزار کودک‌آزاری در موسسات مختلف استرالیا
  • ایران از شرکت کره ای تراشه های مدار یکپارچه خرید
  • نگرانی ناتو درباره سامانه موشکی روسیه
  • گسل فعال زلزله زیر ۲ ساختمان ۲۰طبقه در ولنجک
  • هشدار انگلیس درخصوص حمله احتمالی روسیه به کابل‌های زیر دریایی
  • کشته شدن ۱۰۰۰ کودک زیر ۱۲ سال طی ۵ سال گذشته در آمریکا
  • طبقات باقی‌مانده پلاسکو قابل استفاده نیست
  • عطوان: خشم آمریکا از ایران ۳ علت دارد
  • حراج موزه دورهمی به نفع زلزله‌زدگان
  • بلاتکلیفی سیاسی ۳ ماهه در آلمان
  • مدیرعامل ایرباس از سمت خود کناره‌گیری می‌کند
  • آلمان بزرگ ترین زیان دهنده تحریم های اروپا علیه روسیه است
  • پایتخت‌ نشینان چقدر آب مصرف می‌کنند؟
  • از سفر داخلی بزنیم تا عوارضِ خروج جبران شود؟!
  • استقبال رهبران اتحادیه اروپا از پیشرفت در مذاکرات برگزیت
  • عربستان ۱۵ نفر را به اعدام محکوم کرد
  • طبقات باقی‌ مانده پلاسکو قابل استفاده نیست
  • امیدواری رئیس مجلس ملی گابن برای سفر به ایران در آینده نزدیک
  • ادعای اقامت اروپا از طریق پناهندگی در گرجستان، دام افراد کلاهبردار است
  • واکنش به فیلم برخورد با یک دست فروش
  • تاکید بوسنی و هرزگوین بر تقویت مناسبات دوستانه با ایران در همه زمینه‌‌‌ها
  • برگزاری دومین نشست کارگروه مشترک مقام‌های وزارت کشور ایران و جمهوری ترکیه
  • جذب ۸میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال۹۶
  • در داخل موشک‌ می‌سازیم ولی «واگن قطار» وارد می‌کنیم!
  • سطح زندگی در ایران کاهش یافت
  • سؤال یک نماینده درباره نحوه تبلیغات مؤسسه ثامن‌الحجج
  • مردم چه کشور‌هایی آدامس ایرانی می‌جوند؟
  • توقیف خودرو تویوتا هایلوکسی با آرم پلیس!
  • پدر و دختر بازیگر مهمان امشب «دورهمی» /عکس
  • تکلیف نیروی انسانی آموزش و پرورش ظرف دو هفته آینده