جدیدترین اخبار
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۶ اقتصادی کد خبر :107197

پشت‎پرده تغییر قوانین واردات خودرو پس از ۸ سال

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به زیان هنگفت شرکت های واردکننده و همچنین مشتریان بازار خودروهای خارجی در پی تصمیمات اخیر دولت گفت: انگیزه های پشت پرده اصلاح قانون واردات خودرو در عمل به گرانی خودروها و همچنین انحصار در بازار دامن می‌زند.

میثم رضایی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تداوم بسته ماندن سایت ثبت سفارش برای شرکت‌ها، اظهار داشت: باید این سوال را مطرح کرد که چطور بعد از گذشت ۸ سال از تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان که در آبان ماه سال ۸۸ به تصویب رسید، اکنون مسئولان به فکر تغییر در مواد این قانون افتاده اند. در حالی که دولت دهم و یازدهم بدون هیچ مشکلی بر مبنای همان قانون قبلی مشغول مدیریت واردات بودند.

وی افزود: انگیزه های پشت پرده اصلاح دوباره این قانون که در عمل به گرانی خودروهای خارجی و همچنین انحصار در بازار واردات منجر شده است بدون شک انگیزه های سودجویانه ای است که در آخر به زیان حقوق مشتریان منجر می‌شود.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در اصلاحیه جدید دستورالعمل واردات محل های ایراد بسیاری وجود دارد که در جلسات متعدد به اطلاع مسئولان وزارت صنعت رسیده است، تصریح کرد: به عنوان نمونه واردات به ازای تولید و صادرات به نوعی شرکت‌ها و فعالان بازار را به سمت تقبل سوق داده و موجب می شود سایت‌های خودروسازی سوری تاسیس شود تا چشت ویترینی از تولید مشغول واردات آنهم در فضایی انحصاری شوند.

رضایی تأکید کرد: بدون شک انگیزه هایی که از بدنه قدیم وزارت صنعت نشات می‌گیرد کار را برای وزیر جدید نیز سخت کرده و موجب خواهد شد تا اصلاحات به درستی در مسیر واردات خودروهای خارجی نیز شکل نگیرد. حال آنکه حذف گری مارکت (بازار موازی) از جمله همین اتفاقات است که با وجود اثبات فواید حضور اینگونه شرکت ها در تمامی بازارها، همچنان مشاهده می‌کنیم که اهرم های قدرت در پی حذف این شرکت ها هستند.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان با اشاره به عاملان این تصمیمات در بازار خودروهای خارجی، گفت: شکی نیست که مافیای واردات خودرو که از دیرباز سهم بالایی در ورود محصولات خارجی به کشورمان داشته با همکاری افرادی از بدنه وزارت صنعت در حال هدایت این جریان هستند تا با سختگیری ها و البته مذموم جلوه دادن امر واردات خودرو، سکان واردات انحصاری خودرو را در دست بگیرند.

وی با اشاره به زیان هنگفت شرکت‌های واردکننده و همچنین مشتریان بازار خودروهای خارجی در پی تصمیمات اخیر دولت، افزود: رفتار اخیر مسئولان در قبال واردات خودرو مصداق قانون شکنی است. رویکردی که موجب بی اعتمادی بیشتر مردم و فعالان اقتصادی به مسئولان خواهد شد و نیاز است تا هرچه سریعتر نسبت به حل و رفع موانع آن اقدام شود.

وبگردی

روی خط خبر

  • وزیر خارجه آمریکا: اگر ایرانی ها برنامه هسته‌ای خود را شدت بخشند، غضب همه جهان بر سر آنها فرود خواهد آمد
  • ایران منتظر گام‌های عملی اروپا برای تامین منافع برجامی است
  • پراید محبوب‌ترین خودروی اقتصادی ایرانی در سوریه
  • یک فروند هواپیمای ارتش آمریکا در «نیو مکزیکو» سقوط کرد
  • منطقه خودمختار کاتالونیا روابط خود با اسپانیا را قطع کرد
  • ایتالیا: یک پناهجوی دیگر را هم نمی‌پذیریم
  • اوپک ثابت کرد خواستار ثبات بازار است
  • میرسلیم: سندی درباره وابستگی بنی صدر به بیگانگان نیافته‌ام
  • واردات خودرو ممنوع شد
  • حاشیه‌ای بر ماجرای بازپس‌گیری ویلای سرلشگر فیروزآبادی
  • هشدار انگلیس به اتباع خود درباره حمله موشکی به امارات و عربستان
  • دولت آینده انگلیس فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت خواهد شناخت
  • ترکیه ۴۷ نفر را به ظن شرکت در کودتای ۲۰۱۶ بازداشت کرد
  • الحاق به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF باید منتفی شود
  • پایانه‌ صادارتی گل و گیاه در تهران راه اندازی می‌شود
  • راهکارهای تقویت سفرهای داخلی
  • هیچ محدودیتی برای تبدیل وضعیت کارمندان پیمانی به رسمی وجود ندارد
  • ایران به عضویت هیات مدیره ایسوا درآمد
  • صادرات محموله ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت‌خام پارس
  • رتبه یازدهم ایران در تحصیل دانشجویان خارجی در آمریکا
  • «دارکوب» صاحب پوستر شد
  • قبیله های «دوالپا» به دشمنی برخاستند
  • محمدرضا شمس، افسانه حسن کچل را بازنویسی کرد
  • کشورهایی که مجازند تولید نفت خود را افزایش دهند
  • هیچ اقدامی در رابطه با افزایش قیمت بنزین انجام نشده‌است
  • روسیه ۵۳۸میلیون دلار تعرفه برای کالاهای آمریکایی وضع می‌کند
  • کدام شرکت‌ها به مجمع می‌روند؟
  • وقتی دولت به قدر یک پیمانکار هم مسئولیت ندارد!
  • معامله ۴۵۱ هزار تن انواع محصول در بورس کالا
  • اتحاد پوتین با اردوغان برای بیرون راندن نیروهای وابسته به ایران از شمال سوریه