برومندی: ترامپ به قواعد بین‌الملل احترام نمی‌گذارد

  • سیاسی
  • جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۰:۴۷
    کد خبر :104295

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه همواره شاهد عهد شکنی آمریکا هستیم، گفت: در دوره ترامپ شاهد رفتارهای جدیدی هستیم، به طوری که سیاست ترامپ رفتارهای پوپولیستی را نشان می‌دهد.

محمد مهدی برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مسعود اخوان‌فرد کارشناس حقوق بین‌الملل و ابراهیم متقی کارشناس سیاسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی اهداف آمریکا از اشکال جدید تحریم و نقض برجام پرداختند.

محمد مهدی برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون نقض صریح برجام از سوی آمریکا گفت: روند قانونگذاری در آمریکا پیچیده است، تجربه نشان می‌دهد در گذشته اقداماتی که توسط نمایندگان جمهوری خواه صورت گرفته تبدیل به قانون نشده است.

ترامپ به قواعد بین‌الملل احترام نمی‌گذارد

وی با اشاره به اینکه همه نخبگان و سردمداران آمریکا سیاست خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را اتخاذ کرده‌اند، افزود: البته این سیاست‌های خصمانه در روشها متفاوت بوده است. آمریکایی‌ها بعد از موضوع برجام با توجه به قدرت در جمهوری اسلامی ایران به پای میز مذاکره آمدند. آنها دانستند که ایران قدرت برتر منطقه است و بایستی در مورد ایران رفتارهایشان را تغییر دهند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اعترافات اوباما مبنی بر اینکه اگر می‌توانستم پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته ای ایران را باز می‌کردم، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها با توجه به تأثیر گذاری جمهوری اسلامی ایران و اینکه ایران قدرت برتر در منطقه است به پای میز مذاکره آمدند.

وی با تاکید بر اینکه همواره شاهد عهد شکنی آمریکا هستیم، گفت: در دوره ترامپ شاهد رفتارهای جدیدی هستیم، به طوری که سیاست ترامپ رفتارهای پوپولیستی را نشان می‌دهد.

برومندی با اشاره به اینکه ترامپ به قواعد بین‌الملل احترام نمی‌گذارد، بیان داشت: آمریکایی‌ها همواره برجام را نقض می‌کنند، آمریکایی‌ها به دنبال این مسئله هستند تا فضای ضد برجام را در جامعه بین الملل زنده نگه دارند.

جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی اجازه بازدید از اماکن نظامی را نخواهد داد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه مطرح شدن بازدید از اماکن نظامی ایران جنبه تاکتیک تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد، افزود: آمریکا به نوعی تحت نفوذ و فشار لابی صهیونیستی و کانال‌های ضد ایرانی است.

برومندی با اشاره به اینکه سیاست‌های ترامپ سینوسی است و در سیاست خارجی آمریکا ثبات رفتار و تعادل اساسی را نمی‌بینیم، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی اجازه بازدید از اماکن نظامی را نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه مجلس در بعد نظارتی و قانون‌گذاری برای اجرای برجام و نظارت در آن تلاش های زیادی کرده است، ادامه داد : قانون اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام را مجلس به تصویب رساند، به طوری که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری تصمیمات درستی در این رابطه گرفته شد و دولت مکلف است در صورت نقض عهد در برجام اقدامات لازم را انجام دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ماده ۲ و 3 قانون اقدام متناسب و متقابل برای اجرای برجام گفت: برجام بر همکاری و اقدام متقابل قرار دارد.

مجلس در حفظ برجام در بعد قانونگذاری با قدرت عمل می کند

برومندی با تاکید بر اینکه دست دولت برای هرگونه اقدام متقابل علیه آمریکا باز است، افزود: مجلس در حفظ برجام در بعد قانونگذاری با قدرت عمل می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا به دنبال این است که توان نظامی ایران را کاهش دهد، اظهار کرد: تمام فشارهایی که بر علیه ایران صورت می‌گیرد در راستای کاهش قدرت موشکی و توان نظامی است.

وی تاکید کرد : آمریکایی ها و جامعه جهانی بدانند ما با قدرت در کمترین زمان ممکن به شرایط قبل از توافق می توانیم برگردیم .

برومندی تصریح کرد : آمریکا باید بداند صدای ملت ایران، مسئولین ایران و همه ارکان جمهوری اسلامی ایران صدای واحد است، همه از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنیم و حرف و کلام مان یکی است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت خارجه در راستای نظارت بر برجام هر سه ماه یکبار باید گزارش ارائه دهد، گفت: مجلس نیز هر ۶ ماه یک‌بار گزارش خود را ارائه می‌دهد .

وی ادامه داد: در برجام مکانیسم‌های لازم پیش بینی شده است که اگر هریک از طرفین به تعهدات خود عمل نکند و نقض برجام صورت گیرد، چه روندی باید برای پیگیری انجام شود.

ظرفیت‌های موجود در متن برجام از نظر حقوقی چندان قوی نیست

مسعود اخوان فرد کارشناس حقوق بین‌الملل نیز در بخش دیگری از برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه امکان فروش هواپیمای مسافربری به ایران براساس متن برجام وجود دارد لذا باید محدودیت‌های آمریکا را کنترل کرد، گفت: نباید در دام بازی آمریکا بیفتیم.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی برجام لغو تحریم‌ها است، اظهار کرد: در جای‌جای برجام اصل حسن نیت مورد تاکید قرار گرفته است.

اخوان فرد با اشاره به اینکه ظرفیت‌های موجود در متن برجام از نظر حقوقی چندان قوی نیست و این واقعیت غیرقابل انکار است، افزود: همه قوا باید در رابطه با برجام به وحدت نظر و استراتژی برسند لذا از مباحث سیاسی به طور خاص عبور کرده‌ایم.

کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان اینکه خلأهای جدی در عرصه حقوق وجود دارد، گفت: باید براساس دیپلماسی فعال و انقلابی اقدام کرد.

وی اضافه کرد: آیا موضوع برجام فقط مسئله مربوط به حقوق عمومی است یا حقوق خصوصی ، طبیعتاً مربوط به حقوق اجتماع می‌شود، لذا قوه قضایی باید در این رابطه ورود پیدا کنند.

وی با طرح این سوال که آیا راهکار مقابله با آمریکا نیازمند دیپلماسی قوی و فعال است یا نیازمند حرکت های سینوسی اظهار داشت: از طریق دیپلماسی فعال می‌توان برخوردهای لازم را بعمل آورد.

متن و روح برجام توسط آمریکا نقض شده است

ابراهیم متقی کارشناس سیاسی نیز در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه مجلس نمایندگان آمریکا محور اصلی بودجه‌بندی در ایالت متحده است، گفت: در وضعیت موجود ۶۹۸ میلیارد دلار بودجه نظامی ایالت متحده است.

وی با اشاره به اینکه نگاه ایالت متحده در خصوص ایران مهار و محدود سازی است، خاطرنشان کرد: راستی آزمایی مبتنی بر پروتکل الحاقی است.

متقی افزود : ترامپ چاره‌ای ندارد جز اینکه برای ۳ ماه دیگر بحث مربوط به تعلیق تحریم‌ها را ادامه دهد و به موازات تعلیق تحریم‌ها کنگره اقدامات خاص خود را انجام می‌دهد .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها را به گونه ای گسترش دهد که موقعیت ایران در دو سال آینده مشابه وضعیتی باشد که در سال ۹۱ با آن روبرو بودیم ،ادامه داد: در سیاست بین‌الملل حسن‌نیت وجود ندارد، معادله سیاست بین الملل قدرت است.

وی با اشاره به اینکه هزینه ریسک آمریکایی‌ها برای نادیده گرفتن روح برجام بسیار پایین است. افزود: متن و روح برجام توسط آمریکا نقض شده است ، آمر یکا نمی‌خواهد از برجام خارج شود، بلکه می‌خواهد برجام را بی‌خاصیت کند .

کارشناس سیاسی یادآور شد: آمریکا می‌خواهد دوباره موقعیت ایران را در فضای بین الملل در وضعیت امنیتی قرار دهد.

ایران حسن نیت خود را نسبت به برجام نشان داده است

متقی با اشاره به اینکه الگوی رفتاری کنگره در برابر ایران محدودسازی قابلیت‌ها است، گفت: اگر ترامپ نقش اجرایی کمتری را در این رابطه ایفا می‌کند به این دلیل است که مجلس سنا و نمایندگان پیگیر موضوع هستند.

وی با اشاره به اینکه تغییر در زمامداران و مقامات اجرایی آمریکا تاثیر تعیین کننده‌ای در ارتباط با سیاست‌های ایالت متحده به جا نمی‌گذارد، افزود : در مجلس نمایندگان آمریکا ساز و کارهایی وجود دارد تا بر اساس نگاه پنتاگون محدودیت‌هایی را در رابطه با ایران ایجاد کند .

متقی با اشاره به اینکه نیکی هیلی در آژانس می‌خواهد آمانو را متقاعد کند تا محدودیت‌های جدیدی در رابطه با ایران ایجاد شود ادامه داد : در وضعیت موجود آمانو راستی‌آزمایی فعالیت هسته ای ایران را تأیید کرده است .

کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه در ایالت متحده آمریکا کنگره می‌تواند رئیس جمهور و رئیس جمهور نیز می‌تواند کنگره را کنترل کند، تصریح کرد: ممکن است آمریکایی‌ها بوئینگ را محدود کنند، اما اگر ایران کار حقوقی دقیقی انجام دهد می تواند پیگیر موضوع باشد .

وی با اشاره به اینکه همه طرف ها باید حسن نیت خود را نسبت به برجام نشان دهند، افزود : ایران حسن نیت خود را نسبت به برجام نشان داده است .

متقی با اشاره به اینکه در این فضا الگوی رفتاری آمریکایی‌ها مبتنی بر دیپلماسی اجبار است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند تا اینگونه تفسیر کنند که ایران به روح برجام توجهی ندارد و علت این مسئله در این است که ایران کشوری موثر است به طوری که قابلیت‌های موشکی ایران برای ما بازدارنده و برای آنها طبعا تهدید ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فرانسوی‌ها در حمایت از آمریکایی‌ها می‌خواهند مسئله موشکی را به مسئله هسته ای متصل کنند، اضافه کرد: آنها می‌خواهند گام جدید مذاکرات را ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه آنها می‌خواهند حوزه هایی را که ایران در رابطه با برجام می‌توانند از آن استفاده کند را کاهش دهند، افزود : امریکا می‌خواهد شرایطی را به وجود آورد که بر اساس آن بتوانند متحدین جدیدی را در میان اروپایی‌ها پیدا کنند .

کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه باید سیاستی را اتخاذ کرد که اثربخش باشد، گفت: باید از ظرفیت موشکی و ظرفیت قدرت منطقه‌ای خود به خوبی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگاران جوان، محمد مهدی برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مسعود اخوان‌فرد کارشناس حقوق بین‌الملل و ابراهیم متقی کارشناس سیاسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی اهداف آمریکا از اشکال جدید تحریم و نقض برجام پرداختند.

محمد مهدی برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون نقض صریح برجام از سوی آمریکا گفت: روند قانونگذاری در آمریکا پیچیده است، تجربه نشان می‌دهد در گذشته اقداماتی که توسط نمایندگان جمهوری خواه صورت گرفته تبدیل به قانون نشده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید